Methode

Leg (een deel van) je oplossing voor aan gebruikers of stakeholders en verzamel gedetailleerde feedback over de wenselijkheid en bruikbaarheid ervan.

Foto van een usability test, beeld gemaakt met AI

Tijdsduur

Circa 1 uur

Benodigdheden

Prototype of een bestaand product / dienst

Deelnemers

1 eindgebruiker of expert per test

Waarom gebruikerstesten

Je kan nooit 100% voorspellen wat je doelgroep vind van je oplossing of dienst. Een gebruikerstest is de beste manier om dat toch te weten te komen.

Je toont een idee voor een oplossing of een eerste prototype aan je doelgroep en laat hen er mee aan de slag gaan. Je vraagt door naar hun ervaringen en feedback. Waar botsen ze tegen aan? Wat vinden ze goed?

Met die informatie bouw je aan een oplossing die ook écht tegemoet komt aan de noden van je doelgroep, zonder dat je te veel tijd, geld en energie steekt in een verkeerd spoor.

Voorbereiding

  1. Wat wil je te weten komen? Neem je assumptie map er terug bij zodat je weet wat je juist wil ontdekken. Welke assumpties moet je zeker onder de loep nemen en welke zijn nu minder aan de orde?
  2. Kies een focus. Wil je weten of je doelgroep wel op je oplossing zit te wachten (wenselijkheid) of weet je dat al zeker en wil je vooral peilen naar de praktische uitwerking (gebruiksvriendelijkheid)?
  3. Bepaal de doelgroep: van wie wil je zeker feedback horen? Neem je doelgroep map en de checklist voor rekrutering er bij. Nodig per profiel 1 tot 5 mensen uit.
  4. Plan de gebruikerstest. Ga je voor … ?
    1. Een gemodereerde test, waarbij je samen met de deelnemer door een prototype gaat en met open vragen polst naar de ervaring, zoals bij een diepte-interview.
    2. Een guerilla gebruikerstest, waarbij je b.v. op een openbare plaats je prototype toont aan voorbijgangers en max 3 korte vragen stelt, zoals bij spontane interviews.
  5. Schrijf een korte leidraad of script voor je test: voorzie een introductie, warm de deelnemer op, voer de test uit en rond af met een bedankje. Neem een kijkje bij Maak je vragenlijst op en Tips om de juiste vragen te stellen voor inspiratie.

Uitvoeren

  • Een goede gebruikerstest voer je uit met een open blik en vriendelijke houding. Zo zorg je ervoor dat de deelnemer zich comfortabel voelt om eerlijke feedback te geven.
  • Licht kort toe wat de opzet en het doel van de gebruikerstest is, maar laat nog niet té veel in je kaarten kijken. Je wil hun ervaring niet gaan sturen.
  • Stel de vragen uit je leidraad op een duidelijke en begrijpelijke manier en geef mensen de tijd om na te denken voordat ze antwoorden. Stelt de deelnemer zelf een vraag? Geef dan niet te snel een antwoord, maar pols eerst naar wat ze zelf denken of wensen dat het is.
  • Sluit de gebruikerstest af met een warme bedanking en parafraseer nog eens je belangrijkste conclusies.
  • Zorg dat je zeker toestemming vraagt indien je opnames maakt.

Verwerken en toepassen

Verzamel de opnames en je notities om te verwerken. Ga op zoek naar terugkerende patronen. Gebruik de technieken uit Samenvatten om op zoek te gaan naar de meest essentiële inzichten.

Zorg ervoor dat de verzamelde gegevens op een veilige en vertrouwelijke manier worden bewaard en behandeld. Respecteer de privacy van de geïnterviewden en gebruik de informatie alleen voor het beoogde doel.

Feedback?

Deze toolbox is nog 'under construction', het goede nieuws is dus dat jij nog kan bijsturen! 

Zie je iets wat niet juist lijkt, of heb je suggesties hoe we het beter kunnen doen? Laat dan zeker je feedback na!