Methode

Leg (een deel van) je oplossing voor aan gebruikers of stakeholders en verzamel gedetailleerde feedback over de wenselijkheid en bruikbaarheid ervan.

Een vrouw stelt een nieuwe website voor aan een gebruiker

Tijdsduur

Circa 1 uur

Benodigdheden

Prototype of een bestaand product / dienst

Deelnemers

1 eindgebruiker of expert per test

Waarom gebruikerstesten

In de stap ‘onderzoeken’ kan je een bestaande toepassing voorleggen aan de doelgroep om feedback te verzamelen over hoe die dienst beter kan. In deze stap ga je gebruikerstesten doen omdat je zo heel specifieke vragen kan stellen en inzichten krijgt. Anders dan bij een diepte-interview waar vaak minder in detail gaat.

In de stap ‘experimenteren’ kan je een oplossing voorleggen. Want ook al deed je al eerdere bevragingen en weet je wat de nood van de doelgroep is, nog steeds kan je niet 100% voorspellen of je oplossing nu ook de juiste is. Een gebruikerstest is de beste manier om dat toch te weten te komen.

Voorbereiding

  1. Wat wil je te weten komen? Neem je veronderstellingen kaart er terug bij zodat je weet wat je juist wil ontdekken. Welke veronderstellingen moet je zeker onder de loep nemen en welke zijn nu minder aan de orde?
  2. Kies een focus. Wil je weten of je doelgroep wel op je oplossing zit te wachten (wenselijkheid) of weet je dat al zeker en wil je vooral peilen naar de praktische uitwerking (gebruiksvriendelijkheid)? Lees al eens de pagina Experimenteren, wat is dat? om beter te kunnen inschatten wat je wil testen.
  3. Bepaal de doelgroep: van wie wil je zeker feedback horen? Neem je doelgroep map en de checklist voor rekrutering er bij.
  4. Plan de gebruikerstest. Leer op de pagina Methoden om te experimenteren nog meer over welke methode meest geschikt is voor jouw test.
  5. Schrijf een korte leidraad of script voor je test: voorzie een introductie, warm de deelnemer op, voer de test uit en rond af met een bedankje. Neem een kijkje bij Maak je vragenlijst op en Tips om de juiste vragen te stellen voor inspiratie.

Uitvoeren

  • Een goede gebruikerstest voer je uit met een open blik en vriendelijke houding. Zo zorg je ervoor dat de deelnemer zich comfortabel voelt om eerlijke feedback te geven.
  • Licht kort toe wat de opzet en het doel van de gebruikerstest is, maar laat nog niet té veel in je kaarten kijken. Je wil hun ervaring niet gaan sturen.
  • Stel de vragen uit je leidraad op een duidelijke en begrijpelijke manier en geef mensen de tijd om na te denken voordat ze antwoorden. Stelt de deelnemer zelf een vraag? Geef dan niet te snel een antwoord, maar pols eerst naar wat ze zelf denken of wensen dat het is.
  • Sluit de gebruikerstest af met een warme bedanking en parafraseer nog eens je belangrijkste conclusies.
  • Zorg dat je zeker toestemming vraagt indien je opnames maakt.

Verwerken en toepassen

Verzamel de opnames en je notities om te verwerken. Ga op zoek naar terugkerende patronen. Gebruik de technieken uit Samenvatten om op zoek te gaan naar de meest essentiële inzichten.

Zorg ervoor dat de verzamelde gegevens op een veilige en vertrouwelijke manier worden bewaard en behandeld. Respecteer de privacy van de geïnterviewden en gebruik de informatie alleen voor het beoogde doel.

Lees verder

  • Welke methode gebruik je wanneer?

    Welke methode gebruik je wanneer?

    Er bestaan heel wat onderzoeksmethodes, maar welke is nu de juiste voor jouw situatie? Kies één of meerdere methodes uit op basis van waar je al staat, wat je doel is en hoeveel tijd je wil besteden.

  • Gent doet spontane gebruikerstesten in het stadskantoor

    Gent doet spontane gebruikerstesten in het stadskantoor

    Met slechts 2 voormiddagen leerde Gent heel wat over hun nieuwe webpagina met een stappenplan over hoe je je verblijfskaart kan aanvragen, door spontane interviews te doen met mensen die langskwamen voor een migratieprocedure.

  • Oostende gaat aan de slag met gebruikerstest

    Oostende gaat aan de slag met gebruikerstest

    Oostende testte het Vlaams Verenigingsloket met gebruikers om verbeterpunten te vinden en de gebruiksvriendelijkheid te verhogen.

Alle onderzoeksmethoden

  • Semi-gestructureerd diepte interview

    Semi-gestructureerd diepte interview

    Luister grondig naar de ervaringen en verwachtingen van echte mensen uit je doelgroep.

  • Een spontaan interview

    Een spontaan interview

    Verken snel wat mensen denken over een probleem aan de hand van spontane interviews, bijvoorbeeld op straat of aan het loket. Gebruik deze zeer korte gesprekken om richting te geven aan diepgaander onderzoek.

  • Focusgroep

    Focusgroep

    Ontdek de noden en wensen van meerdere deelnemers tegelijk in een focusgroep. Pak samen een duidelijk afgebakend vraagstuk aan en verzamel in korte tijd verschillende inzichten.

  • Gebruikerstest

    Gebruikerstest

    Leg (een deel van) je oplossing voor aan gebruikers of stakeholders en verzamel gedetailleerde feedback over de wenselijkheid en bruikbaarheid ervan.

  • Enquête

    Enquête

    Verzamel inzichten in aantallen en frequentie aan de hand van een kwantitatieve vragenlijst.

  • Observatie en meeloopdagen

    Observatie en meeloopdagen

    Ontdek het probleem met je eigen ogen en kijk wat er gebeurt in de praktijk. Wat doen mensen concreet en tegen welke drempels lopen ze aan?

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.