Welke methode gebruik je wanneer?

Template

Er bestaan heel wat onderzoeksmethodes, maar welke is nu de juiste voor jouw situatie? Kies één of meerdere methodes uit op basis van waar je al staat, wat je doel is en hoeveel tijd je wil besteden.

Voorbeeld template

Tijdsduur

15 minuten

Benodigdheden

Template, papier, stift

Deelnemers

Alleen of met enkele personen die goede kennis hebben over de organisatie en het project

Aan de slag!

Niet elk onderzoek of project vraagt dezelfde aanpak. Soms ben je op zoek naar snelle, algemene inzichten om je te oriënteren en een andere keer wil je heel diep in de ervaringen van gebruikers duiken. Ook hier bestaat er geen “one size fits all”.

In deze toolbox vind je zes verschillende onderzoeksmethodes, elk met hun eigen doel en intensiteit. Natuurlijk bestaan er nog heel wat andere manieren van aanpak, maar met deze selectie kom je al heel ver.

Ga je voor één methode of combineer je er meerdere? De keuze is aan jou! Gebruik de wegwijzer om jouw aanpak te ontdekken, op basis van je doel en hoeveel tijd je hebt.

  1. Waar sta je vandaag al?

    • Ben je nog helemaal op zoek naar een richting om te onderzoeken en heb je nog geen idee? Start dan bij de methodes binnen exploreren.
    • Als je al goed weet wat je onderzoeksvraag is of je enkele veronderstellingen hebt om af te toetsen, kan je terecht bij verdiepen.
    • Heb je al een idee of eerste versie van een oplossing liggen en wil je graag weten wat je doelgroep daar van vindt? Begeef je dan naar testen.
  2. Wat wil je bereiken?

    Elke methode heeft een eigen sterkte. Bij een observatie krijg je zicht op het gedrag dat mensen stellen, terwijl je in een interview of gebruikerstest kan doorvragen naar de waarom.

  3. Hoeveel tijd en ruimte heb je?

    • Eerst en vooral: je kan elke methode zo licht of intensief toepassen als je zelf wil of kan. Een diepte-interview neemt meer tijd in dan de spontane variant, maar dan kan je er ook meer of minder plannen. Tijdens een focusgroep spreek je meer mensen tegelijkertijd, maar het vraagt wel wat meer voorbereiding.
    • Wist je dat je met 5 à 6 interviews met mensen binnen dezelfde doelgroep al voldoende hebt om je onderzoek te doen? Lees hier hoe Nielsen Norman Group hier onderzoek naar deed.
    • De klokjes bij elke methode geven je een ruwe inschatting van de tijd die nodig is.
    • Heb je een collega of team om je te helpen? Dan kan je natuurlijk ook ambitieuzer zijn.

Verwerken en toepassen

  • Heb je één of meerdere methodes gekozen? Perfect, je kan er snel mee aan de slag. Vergeet niet: iets doen, hoe klein dan ook, is veel beter dan achter je bureau blijven zitten en niemand bevragen.
  • Je kan methodes combineren om elkaar te versterken. Zo kan je na een observatie een interview plannen met de deelnemers, om door te vragen naar de waarom achter hun gedrag.
  • Je keuze staat ook niet gebeiteld in steen. Misschien ontdekte je een nieuwe veronderstelling tijdens spontane interviews en wil je die verder uitdiepen in een focusgroep? Evalueer af en toe je aanpak en stuur bij indien nodig.

Lees verder

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.