Aan de slag!
Niet elk onderzoek of project vraagt dezelfde aanpak. Soms ben je op zoek naar snelle, algemene inzichten om je te oriënteren en een andere keer wil je heel diep in de ervaringen van gebruikers duiken. Ook hier bestaat er geen “one size fits all”.
In deze toolbox vind je zes verschillende onderzoeksmethodes, elk met hun eigen doel en intensiteit. Natuurlijk bestaan er nog heel wat andere manieren van aanpak, maar met deze selectie kom je al heel ver.
Ga je voor één methode of combineer je er meerdere? De keuze is aan jou! Gebruik de wegwijzer om jouw aanpak te ontdekken, op basis van je doel en hoeveel tijd je hebt.
-
Waar sta je vandaag al?
- Ben je nog helemaal op zoek naar een richting om te onderzoeken en heb je nog geen idee? Start dan bij de methodes binnen exploreren.
- Als je al goed weet wat je onderzoeksvraag is of je enkele veronderstellingen hebt om af te toetsen, kan je terecht bij verdiepen.
- Heb je al een idee of eerste versie van een oplossing liggen en wil je graag weten wat je doelgroep daar van vindt? Begeef je dan naar testen.
-
Wat wil je bereiken?
Elke methode heeft een eigen sterkte. Bij een observatie krijg je zicht op het gedrag dat mensen stellen, terwijl je in een interview of gebruikerstest kan doorvragen naar de waarom.
-
Hoeveel tijd en ruimte heb je?
- Eerst en vooral: je kan elke methode zo licht of intensief toepassen als je zelf wil of kan. Een diepte-interview neemt meer tijd in dan de spontane variant, maar dan kan je er ook meer of minder plannen. Tijdens een focusgroep spreek je meer mensen tegelijkertijd, maar het vraagt wel wat meer voorbereiding.
- Wist je dat je met 5 à 6 interviews met mensen binnen dezelfde doelgroep al voldoende hebt om je onderzoek te doen? Lees hier hoe Nielsen Norman Group hier onderzoek naar deed.
- De klokjes bij elke methode geven je een ruwe inschatting van de tijd die nodig is.
- Heb je een collega of team om je te helpen? Dan kan je natuurlijk ook ambitieuzer zijn.