Fase omschrijving
Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.
Verschillende mensen sorteren samen post-its

Alles om samen te vatten

  • Maak een onderzoeksmuur Theorie

    Maak een onderzoeksmuur

    Tijdens en na het onderzoek breng je alle gegevens samen om ze te analyseren, synthetiseren en visualiseren. Dit kan je doen door de gegevens op een fysieke of digitale muur te plaatsen.

  • Werk visueel met een klantreis Template

    Werk visueel met een klantreis

    Visualiseer je inzichten uit het onderzoek in een klantreis. Dit maakt de ervaringen van de burger bij elke stap van jouw dienst duidelijker, zowel vooraf, tijdens als na de dienstverlening.

  • Werk visueel met een empathiekaart Template

    Werk visueel met een empathiekaart

    Maak een empathie kaart om de ervaringen van een gebruiker te vatten. Empathiekaarten helpen je team gebruikers beter te begrijpen en betere ontwerpkeuzes te maken.

  • Breng je doelgroep visueel in kaart met persona’s Template

    Breng je doelgroep visueel in kaart met persona’s

    Beschrijf typische gebruikers in detail, inclusief hun behoeften, doelen en uitdagingen.

  • Herkader de uitdaging Template

    Herkader de uitdaging

    Schrijf uitdagingen voor je project die de echte noden duidelijk omschrijven en snel ideeën oproepen.

  • Medewerkers bij Oostende valideren de klantreis en persona Voorbeeld

    Medewerkers bij Oostende valideren de klantreis en persona

    Stad Oostende onderzocht met persona's en interviews hoe afspraken beter kunnen aansluiten op de behoeften van inwoners en verbeterde hiermee de klantentevredenheid.

  • Hasselt gaat aan de slag met persona Voorbeeld

    Hasselt gaat aan de slag met persona

    Hasselt analyseerde klantreizen en persona’s om de dienstverlening van de sociale dienst gebruiksvriendelijker en toegankelijker te maken.

  • 5 manieren om je inzichten te visualiseren Theorie

    5 manieren om je inzichten te visualiseren

    Visualiseer je inzichten en breng je kennis over op een eenvoudige en overtuigende manier. De meerwaarde is dat je inzichten blijven hangen en je anderen gemakkelijker overtuigt.

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.