Semi-gestructureerd diepte interview

Methode

Luister grondig naar de ervaringen en verwachtingen van echte mensen uit je doelgroep.

Foto van een interview, 2 mensen zitten fysiek samen

Tijdsduur

60-90 minuten per interview

Benodigdheden

Leidraad, opname apparatuur

Deelnemers

1 of 2 gebruikers of experts per interview

Waarom diepte interviews

In een diepte interview kom te weten wat leden van je doelgroep écht denken en voelen over het probleem en wat hun wensen zijn voor een oplossing. Neem je tijd om door te vragen naar concrete ervaringen en beweegredenen.

Voorbereiding

Een goed voorbereide interviewer is er twee waard.

  1. Wat wil je te weten komen? Neem je assumptie map er terug bij zodat je weet wat je juist wil ontdekken. Welke assumpties moet je zeker onder de loep nemen en welke zijn nu minder aan de orde?
  2. Stel je leidraad op Op basis daarvan kan je dan nadenken over specifieke vragen die je wil stellen en een leidraad opmaken voor het interview. Ben je nog onzeker over hoe je je vragen best kan formuleren? Neem dan een kijkje bij Tips om de juiste vragen te stellen.
  3. Test je vragen uit Laat voor je eerste interview een collega al eens invallen voor een deelnemer en stel je vragen op de proef. Zo ontdek je nog gaten in je leidraad én voel je jezelf meer op je gemak door te oefenen.
  4. Rekruteer de deelnemers Denk goed na wie je zeker moet uitnodigen voor een gesprek (en wie niet). Je kan immers niet iedereen spreken. De Checklist voor rekrutering kan je helpen kiezen. Nodig per profiel 1 tot 6 deelnemers uit. Dat is zeker voldoende om de belangrijkste inzichten te verzamelen voordat je regelmatig hetzelfde antwoord opnieuw zal horen.
  5. Verzorg ook de praktische kant Voorzie een rustige plek om de interviews af te nemen, waar de deelnemers zich op hun gemak kunnen voelen en niet gestoord worden. Je kan ook drinken en een hapje voorzien.
  6. Nodig de deelnemers uit Eens je gevonden hebt wie je aan tafel wil, nodig je hen persoonlijk uit voor het interview. Informeer hen ook over hoe ze er kunnen geraken, wat ze mogen verwachten, of er opvang is voor kinderen etc.

Heb je weinig tijd, maar wil je toch graag diepte interviews doen? Dan is één of twee gesprekken al een meer dan goede start. Je kan ook al aan de slag gaan met Spontane interviews om meer snelheid te maken.

Uitvoeren

Wanneer het dan tijd is voor het eigenlijke interview, ontvang je de deelnemer met een warme en open houding. Stel jezelf voor en leg kort uit waarom je juist hen interviewt.

Gebruik je vragenlijst met veel open vragen als leidraad, maar durf ook flexibel te zijn wanneer nodig.

  • Vraag zeker goed door naar de “waarom” achter een antwoord.
  • Laat veel stiltes vallen, zodat deelnemers kunnen nadenken en uit zichzelf meer beginnen te vertellen.
  • Beantwoord geen vragen van de deelnemer met informatie, maar kaats terug: wat denk jij?
  • Parafraseer af en toe de antwoorden van de deelnemer, zodat je zeker bent dat je het goed verstaan hebt.

Vat op het einde van het gesprek nog eens je sterkste inzichten samen. Zo sluit je voor jullie allebei af met een duidelijke conclusie. Vertel meteen ook wat de volgende stappen zijn en hoe je met hun antwoorden aan de slag zal gaan.

Vergeet niet om toestemming te vragen als je audio of video wil opnemen. Het is ook handig om een collega mee te nemen die notities maakt. Dat bespaart achteraf veel verwerkingstijd.

Verwerken en toepassen

Noteer vlak na elk interview snel wat je grootste inzichten zijn, zolang het nog fris in je geheugen zit.

Nadat je alle interviews hebt afgerond, is het tijd om de verzamelde gegevens te verwerken. Gebruik de tools in Samenvatten om alle verzamelde informatie om te zetten naar thema’s en inzichten om mee aan de slag te gaan. Een onderzoeksmuur is vaak een sterk startpunt daarvoor.

De privacy van je deelnemers is belangrijk en het is jouw taak als onderzoeker om die te respecteren. Zorg ervoor dat de verzamelde gegevens op een veilige en vertrouwelijke manier worden bewaard en behandeld. Gebruik de informatie alleen voor het beoogde doel.

Feedback?

Deze toolbox is nog 'under construction', het goede nieuws is dus dat jij nog kan bijsturen! 

Zie je iets wat niet juist lijkt, of heb je suggesties hoe we het beter kunnen doen? Laat dan zeker je feedback na!