Waarom diepte interviews
In een diepte interview kom te weten wat leden van je doelgroep écht denken en voelen over het probleem en wat hun wensen zijn voor een oplossing. Neem je tijd om door te vragen naar concrete ervaringen en beweegredenen.
Luister grondig naar de ervaringen en verwachtingen van echte mensen uit je doelgroep.
In een diepte interview kom te weten wat leden van je doelgroep écht denken en voelen over het probleem en wat hun wensen zijn voor een oplossing. Neem je tijd om door te vragen naar concrete ervaringen en beweegredenen.
Een goed voorbereide interviewer is er twee waard.
Heb je weinig tijd, maar wil je toch graag diepte interviews doen? Dan is één of twee gesprekken al een meer dan goede start. Je kan ook al aan de slag gaan met Spontane interviews om meer snelheid te maken.
Wanneer het dan tijd is voor het eigenlijke interview, ontvang je de deelnemer met een warme en open houding. Stel jezelf voor en leg kort uit waarom je juist hen interviewt.
Gebruik je vragenlijst met veel open vragen als leidraad, maar durf ook flexibel te zijn wanneer nodig.
Vat op het einde van het gesprek nog eens je sterkste inzichten samen. Zo sluit je voor jullie allebei af met een duidelijke conclusie. Vertel meteen ook wat de volgende stappen zijn en hoe je met hun antwoorden aan de slag zal gaan.
Vergeet niet om toestemming te vragen als je audio of video wil opnemen. Het is ook handig om een collega mee te nemen die notities maakt. Dat bespaart achteraf veel verwerkingstijd.
Noteer vlak na elk interview snel wat je grootste inzichten zijn, zolang het nog fris in je geheugen zit.
Nadat je alle interviews hebt afgerond, is het tijd om de verzamelde gegevens te verwerken. Gebruik de tools in Samenvatten om alle verzamelde informatie om te zetten naar thema’s en inzichten om mee aan de slag te gaan. Een onderzoeksmuur is vaak een sterk startpunt daarvoor.
De privacy van je deelnemers is belangrijk en het is jouw taak als onderzoeker om die te respecteren. Zorg ervoor dat de verzamelde gegevens op een veilige en vertrouwelijke manier worden bewaard en behandeld. Gebruik de informatie alleen voor het beoogde doel.
Deze toolbox is nog 'under construction', het goede nieuws is dus dat jij nog kan bijsturen!
Zie je iets wat niet juist lijkt, of heb je suggesties hoe we het beter kunnen doen? Laat dan zeker je feedback na!