Semi-gestructureerd diepte interview

Methode

Luister grondig naar de ervaringen en verwachtingen van echte mensen uit je doelgroep.

Foto van diepte-interview

Tijdsduur

60-90 minuten per interview

Benodigdheden

Leidraad, opname apparatuur

Deelnemers

1 of 2 gebruikers of experts per interview

Waarom diepte interviews

In een diepte interview kom te weten wat leden van je doelgroep écht denken en voelen over het probleem en wat hun wensen zijn voor een oplossing. Neem je tijd om door te vragen naar concrete ervaringen en beweegredenen.

Voorbereiding

Een goed voorbereide interviewer is er twee waard.

  1. Wat wil je te weten komen? Neem je veronderstellingen kaart er terug bij zodat je weet wat je juist wil ontdekken. Welke assumpties moet je zeker onder de loep nemen en welke zijn nu minder aan de orde?
  2. Stel je leidraad op Op basis daarvan kan je dan nadenken over specifieke vragen die je wil stellen en een leidraad opmaken voor het interview. Ben je nog onzeker over hoe je je vragen best kan formuleren? Neem dan een kijkje bij Tips om de juiste vragen te stellen.
  3. Test je vragen uit Laat voor je eerste interview een collega al eens invallen voor een deelnemer en stel je vragen op de proef. Zo ontdek je nog gaten in je leidraad én voel je jezelf meer op je gemak door te oefenen.
  4. Rekruteer de deelnemers Denk goed na wie je zeker moet uitnodigen voor een gesprek (en wie niet). Je kan immers niet iedereen spreken. De Checklist voor rekrutering kan je helpen kiezen. Nodig per profiel 1 tot 6 deelnemers uit. Dat is zeker voldoende om de belangrijkste inzichten te verzamelen voordat je regelmatig hetzelfde antwoord opnieuw zal horen.
  5. Verzorg ook de praktische kant Voorzie een rustige plek om de interviews af te nemen, waar de deelnemers zich op hun gemak kunnen voelen en niet gestoord worden. Je kan ook drinken en een hapje voorzien.
  6. Nodig de deelnemers uit Eens je gevonden hebt wie je aan tafel wil, nodig je hen persoonlijk uit voor het interview. Informeer hen ook over hoe ze er kunnen geraken, wat ze mogen verwachten, of er opvang is voor kinderen etc.

Heb je weinig tijd, maar wil je toch graag diepte interviews doen? Dan is één of twee gesprekken al een meer dan goede start. Je kan ook al aan de slag gaan met Spontane interviews om meer snelheid te maken.

Uitvoeren

Wanneer het dan tijd is voor het eigenlijke interview, ontvang je de deelnemer met een warme en open houding. Stel jezelf voor en leg kort uit waarom je juist hen interviewt.

Gebruik je vragenlijst met veel open vragen als leidraad, maar durf ook flexibel te zijn wanneer nodig.

  • Vraag zeker goed door naar de “waarom” achter een antwoord.
  • Laat veel stiltes vallen, zodat deelnemers kunnen nadenken en uit zichzelf meer beginnen te vertellen.
  • Beantwoord geen vragen van de deelnemer met informatie, maar kaats terug: wat denk jij?
  • Parafraseer af en toe de antwoorden van de deelnemer, zodat je zeker bent dat je het goed verstaan hebt.

Vat op het einde van het gesprek nog eens je sterkste inzichten samen. Zo sluit je voor jullie allebei af met een duidelijke conclusie. Vertel meteen ook wat de volgende stappen zijn en hoe je met hun antwoorden aan de slag zal gaan.

Vergeet niet om toestemming te vragen als je audio of video wil opnemen. Het is ook handig om een collega mee te nemen die notities maakt. Dat bespaart achteraf veel verwerkingstijd.

Verwerken en toepassen

Noteer vlak na elk interview snel wat je grootste inzichten zijn, zolang het nog fris in je geheugen zit.

Nadat je alle interviews hebt afgerond, is het tijd om de verzamelde gegevens te verwerken. Gebruik de tools in Samenvatten om alle verzamelde informatie om te zetten naar thema’s en inzichten om mee aan de slag te gaan. Een onderzoeksmuur is vaak een sterk startpunt daarvoor.

De privacy van je deelnemers is belangrijk en het is jouw taak als onderzoeker om die te respecteren. Zorg ervoor dat de verzamelde gegevens op een veilige en vertrouwelijke manier worden bewaard en behandeld. Gebruik de informatie alleen voor het beoogde doel.

Lees verder

  • Welke methode gebruik je wanneer?

    Welke methode gebruik je wanneer?

    Er bestaan heel wat onderzoeksmethodes, maar welke is nu de juiste voor jouw situatie? Kies één of meerdere methodes uit op basis van waar je al staat, wat je doel is en hoeveel tijd je wil besteden.

  • Maak je vragenlijst op

    Maak je vragenlijst op

    Of je nu twee of veel vragen wil stellen, is het altijd aangewezen om eerst goed na te denken over wat je juist te weten wil komen.

  • Tips om de juiste vragen te stellen

    Tips om de juiste vragen te stellen

    Goede vragen stellen is essentieel voor kwalitatief onderzoek en diepteinterviews, omdat ze diepgaande inzichten kunnen opleveren. Hier zijn enkele tips voor het formuleren van goede vragen.

Alle onderzoeksmethoden

  • Semi-gestructureerd diepte interview

    Semi-gestructureerd diepte interview

    Luister grondig naar de ervaringen en verwachtingen van echte mensen uit je doelgroep.

  • Een spontaan interview

    Een spontaan interview

    Verken snel wat mensen denken over een probleem aan de hand van spontane interviews, bijvoorbeeld op straat of aan het loket. Gebruik deze zeer korte gesprekken om richting te geven aan diepgaander onderzoek.

  • Focusgroep

    Focusgroep

    Ontdek de noden en wensen van meerdere deelnemers tegelijk in een focusgroep. Pak samen een duidelijk afgebakend vraagstuk aan en verzamel in korte tijd verschillende inzichten.

  • Gebruikerstest

    Gebruikerstest

    Leg (een deel van) je oplossing voor aan gebruikers of stakeholders en verzamel gedetailleerde feedback over de wenselijkheid en bruikbaarheid ervan.

  • Enquête

    Enquête

    Verzamel inzichten in aantallen en frequentie aan de hand van een kwantitatieve vragenlijst.

  • Observatie en meeloopdagen

    Observatie en meeloopdagen

    Ontdek het probleem met je eigen ogen en kijk wat er gebeurt in de praktijk. Wat doen mensen concreet en tegen welke drempels lopen ze aan?

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.