Methode

Verzamel inzichten in aantallen en frequentie aan de hand van een kwantitatieve vragenlijst.

Persoon vult vragenlijst in op smartphone

Tijdsduur

15 minuten

Benodigdheden

Online survey tool en papieren vragenlijst

Deelnemers

Gebruikers of experts

Waarom vragenlijsten

Wil je inzicht wil krijgen in cijfers, trends en de mening van veel mensen tegelijk? Dan is het een goed idee om een kwantitatieve vragenlijst of enquête in te zetten.

Het is niet de beste methode om gedetailleerde ervaringen van mensen en hun motivaties te ontdekken, maar helpt je wél om te achterhalen hoeveel of hoe vaak iets gezegd wordt.

Voorbereiding

  1. Omschrijf de onderzoeksvraag: Wat wil je juist te weten komen? Welke veronderstellingen wil je graag weerleggen, bevestigen of bijsturen? Doe dit op basis van je veronderstellingen kaart.
  2. Bepaal je doelgroep en hoe je hen kan bereiken. Van wie wil je zeker allemaal horen? En via welke kanalen kan je hen vragen stellen? Neem zeker ook eens een kijkje bij de Checklist voor rekrutering voor meer tips.
  3. Stel je enquête op met een beperkt aantal vragen, om mensen niet te overdonderen.
    1. Ook hier zijn goede vragen van belang. Grijp terug naar de Tips om de juiste vragen te stellen
    2. Je bent er zelf niet bij om de vraag te verduidelijken of bijvragen te stellen. Houd ze dus van in het begin duidelijk en beknopt. Vermijd dubbelzinnige taal, vakjargon en dubbele ontkenningen.
    3. Gebruik vragen met een schaal van helemaal oneens tot helemaal eens in zes stappen. Zo kan je gemakkelijk meten en vergelijken tussen verschillende groepen deelnemers.
    4. Wees specifiek: Stel vragen die zich richten op één specifiek aspecten van het probleem, bijvoorbeeld: een functionaliteit van een digitale toepassing (en niet de volledige digitale toepassing), het onthaal (en niet de volledige dienst in z’n geheel).
    5. Combineer gesloten met open vragen om deelnemers de kans te geven hun gedachtengang te verduidelijken bij een gesloten vraag.
    6. Voorzie ook bij een enquête een korte introductie en duidelijke verwachtingen. Stel jezelf voor en wat het doel is van deze bevraging. Laat ook weten hoeveel tijd je verwacht dat de deelnemer nodig zal hebben om de enquête in te vullen. Als je transparant bent, is de kans groter dat deelnemers nauwkeurig en volledig gaan antwoorden.
  4. Test je vragenlijst uit met één of een klein groepje collega’s. Zo kan je onduidelijke vragen opsporen en aanpassen voor je de enquête breed verspreidt.

Uitvoeren

Breng je enquête tot leven met een online survey tool of gewoon op papier.

Deel je vragenlijst via kanalen waar je doelgroep sowieso al gebruikt van maakt, om zo veel mogelijk mensen te bereiken. Gebruik de Checklist voor rekrutering als toetssteen.

  • Heb je rechtstreeks contact met de doelgroep? Doe een oproep via mail, in een groep op sociale media, online berichten, …
  • Moet je nog vertrouwen opbouwen of heeft een partner organisatie meer kans op succes? Vraag dan een partner om de enquête verspreiden.
  • Als je doelgroep niet gemakkelijk online te bereiken is, kan je voor de fysieke aanpak gaan en je vragenlijst op papier verspreiden op locaties zoals winkels, bibliotheken of evenementen.

Verwerken en toepassen

Verzamel de antwoorden in een tabel of spreadsheet om de resultaten uit te pluizen. Je kan trends zoeken in de antwoorden door gemiddeldes te berekenen of grafieken te maken.

Ga op zoek naar verschillen en overeenkomsten in de antwoorden om onderscheid in de deelnemers te kunnen maken. Dat is een goede basis om later persona’s te maken.

Zorg ervoor dat de verzamelde gegevens op een veilige en vertrouwelijke manier worden bewaard en behandeld. Respecteer de privacy van de deelnemers en gebruik de informatie alleen voor het doel van dit onderzoek.

Lees verder

Alle onderzoeksmethoden

  • Semi-gestructureerd diepte interview

    Semi-gestructureerd diepte interview

    Luister grondig naar de ervaringen en verwachtingen van echte mensen uit je doelgroep.

  • Een spontaan interview

    Een spontaan interview

    Verken snel wat mensen denken over een probleem aan de hand van spontane interviews, bijvoorbeeld op straat of aan het loket. Gebruik deze zeer korte gesprekken om richting te geven aan diepgaander onderzoek.

  • Focusgroep

    Focusgroep

    Ontdek de noden en wensen van meerdere deelnemers tegelijk in een focusgroep. Pak samen een duidelijk afgebakend vraagstuk aan en verzamel in korte tijd verschillende inzichten.

  • Gebruikerstest

    Gebruikerstest

    Leg (een deel van) je oplossing voor aan gebruikers of stakeholders en verzamel gedetailleerde feedback over de wenselijkheid en bruikbaarheid ervan.

  • Enquête

    Enquête

    Verzamel inzichten in aantallen en frequentie aan de hand van een kwantitatieve vragenlijst.

  • Observatie en meeloopdagen

    Observatie en meeloopdagen

    Ontdek het probleem met je eigen ogen en kijk wat er gebeurt in de praktijk. Wat doen mensen concreet en tegen welke drempels lopen ze aan?

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.