Methode

Ontdek de noden en wensen van meerdere deelnemers tegelijk in een focusgroep. Pak samen een duidelijk afgebakend vraagstuk aan en verzamel in korte tijd verschillende inzichten.

Foto van 3 mensen in een focusgroep

Tijdsduur

1 tot 2 uur

Benodigdheden

Plan van aanpak, papier, stiften en post-its

Deelnemers

4 tot 10 deelnemers uit de doelgroep, experts, stakeholders, …

Waarom een focusgroep

Soms wil je diep in gesprek kunnen gaan met één persoon tegelijk, maar er zijn ook momenten in een onderzoek waarop je van een hele groep wil horen.

Zo verzamel je in één groepsgesprek diverse meningen en perspectieven op het probleem of je voorgestelde oplossing. Gebruik discussies, interactie en een co-creatieve aanpak om nieuwe inzichten bloot te leggen.

Voorbereiding

  1. Omschrijf je onderzoeksvraag en leg het doel van de focusgroep of workshop vast. Neem je veronderstellingen kaart er terug bij zodat je weet wat je juist wil ontdekken. Welke veronderstellingen moet je zeker onder de loep nemen en welke zijn nu minder aan de orde?
  2. Kies de deelnemers Bepaal wie je aan tafel wil hebben in je focusgroep. Wil je graag de doelgroep zelf aan het woord laten, of is dit eerder een sessie voor experts of stakeholders? Breng gelijkaardige profielen samen in één groep sessie. Gebruik de doelgroep kaart om te beslissen wie je uitnodigt (en wie niet).
  3. Plan je sessie Een focusgroep bereid je best goed voor, zodat het gesprek niet alle richtingen uit gaat. Denk na over hoeveel tijd je hebt, welke vraagstukken je op tafel wil leggen en hoe je die aanpakt in concrete oefeningen. Hier zijn alvast enkele tips voor een sterk plan:
    1. Een opbouw die (bijna) altijd werkt, bestaat uit drie fasen: eerst opstijgen met een warme ontvangst; daarna samen denken & creëren; om op het einde zacht te landen.
    2. Wissel geregeld af tussen individueel nadenken, in kleine groepjes aan de slag gaan en plenair terugkoppelen.
    3. Stimuleer eerst breed denken, om dan weer alles samen te brengen en conclusies te trekken.
    4. Zorg dat elke oefening een duidelijke uitkomst heeft, zoals b.v. een overzicht van pijn- en pluspunten, een lijst met prioriteiten, een tijdslijn of klantreis,…
      Maak de uitkomsten tastbaar met papier, stiften, post-it’s, magazines, foto’s, …
    5. Voorzie een rustige ruimte, voldoende materiaal om mee aan de slag te gaan en eventueel drinken en een snack. Neem bij voorkeur een collega mee om notities te nemen.
  4. Nodig de deelnemers uit Nu je weet wie je aan tafel wil en wat je met hen wil bereiken, is het tijd om je deelnemers ook echt tot bij jou te krijgen. Nodig elke deelnemer persoonlijk uit met een kort woordje uitleg over het doel en waarom zij juist mee aan tafel zitten. Meer tips vind je bij Checklist voor rekrutering

Zoek je nog inspiratie voor een co-creatieve oefening? Kijk ook eens naar deze bronnen:

Uitvoeren

Doorloop samen met je deelnemers de drie fasen van de focusgroep workshop.

Zorg dat iedereen aan het woord komt. Het is jouw taak als facilitator om zo veel mogelijk neutraal te blijven en de dialoog op gang te houden met vragen.

Neem idealiter een collega mee die al notities kan nemen, maar ook helpt met de templates, de klok in het oog houden, extra vragen stellen …

  1. Opstijgen Start met een warme ontvangst en een duidelijke introductie. Licht nog een keer toe wat het doel is en waarom je net hen uitgenodigd hebt. De deelnemers zijn immers experts in hun eigen situatie en kunnen onvervangbare inzichten delen. Voorzie ook een luchtige oefening om elkaar te leren kennen en vertrouwen te bevorderen.

  2. Samen denken & creëren Voer de denkoefeningen samen uit.

    Moedig deelnemers aan om recht te staan, rond te lopen en luidop te denken, om zoveel mogelijk interactie te bevorderen.

  3. Zacht landen Eindig de sessie met een samenvatting van wat er besproken is en de eerste conclusies die op tafel liggen. Deel zeker ook mee wat de volgende stappen zijn in het proces en wat er met de input van deze focusgroep zal gebeuren.

Verwerken en toepassen

Neem tijdens je focusgroep zeker foto’s van alles wat je deelnemers opschrijven en maken. Dat maakt verwerken iets gemakkelijker.

Heb je alle geplande sessies afgerond? Dan is het tijd om de verzamelde info te verwerken en uit te pluizen. Duik in je notities en zet ze om naar thema’s en inzichten, bijvoorbeeld aan de hand van een onderzoeksmuur.

Zorg ervoor dat de verzamelde gegevens op een veilige en vertrouwelijke manier worden bewaard en behandeld. Respecteer de privacy van de geïnterviewden en gebruik de informatie alleen voor het beoogde doel.

Lees verder

  • Welke methode gebruik je wanneer?

    Welke methode gebruik je wanneer?

    Er bestaan heel wat onderzoeksmethodes, maar welke is nu de juiste voor jouw situatie? Kies één of meerdere methodes uit op basis van waar je al staat, wat je doel is en hoeveel tijd je wil besteden.

  • Kortrijk gaat aan de slag met focusgroep

    Kortrijk gaat aan de slag met focusgroep

    Laat je niet afschrikken door de voorbereidingstijd bij focusgroepen, Kortrijk ging er last minute nog mee aan de slag.

Alle onderzoeksmethoden

  • Een spontaan interview

    Een spontaan interview

    Verken snel wat mensen denken over een probleem aan de hand van spontane interviews, bijvoorbeeld op straat of aan het loket. Gebruik deze zeer korte gesprekken om richting te geven aan diepgaander onderzoek.

  • Gebruikerstest

    Gebruikerstest

    Leg (een deel van) je oplossing voor aan gebruikers of stakeholders en verzamel gedetailleerde feedback over de wenselijkheid en bruikbaarheid ervan.

  • Observatie en meeloopdagen

    Observatie en meeloopdagen

    Ontdek het probleem met je eigen ogen en kijk wat er gebeurt in de praktijk. Wat doen mensen concreet en tegen welke drempels lopen ze aan?

  • Enquête

    Enquête

    Verzamel inzichten in aantallen en frequentie aan de hand van een kwantitatieve vragenlijst.

  • Semi-gestructureerd diepte interview

    Semi-gestructureerd diepte interview

    Luister grondig naar de ervaringen en verwachtingen van echte mensen uit je doelgroep.

  • Focusgroep

    Focusgroep

    Ontdek de noden en wensen van meerdere deelnemers tegelijk in een focusgroep. Pak samen een duidelijk afgebakend vraagstuk aan en verzamel in korte tijd verschillende inzichten.

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.