Checklist voor rekrutering

Template

Bepaal wie je nodig hebt en wil uitnodigen om je onderzoek uit te voeren. Zo vermijd je blinde vlekken en weet je hoe je de juiste mensen te pakken krijgt.

Voorbeeld template

Tijdsduur

Circa 1 uur

Benodigdheden

Template, context cards, pen en post-it’s

Deelnemers

2 tot 6 personen die goede kennis hebben over de doelgroep en het project

Aan de slag!

1. Breng in kaart 

Gebruik de doelgroepkaart om een overzicht te maken van wie er allemaal tot je doelgroep behoort.

2. Bepaal eigenschappen die je doelgroep typeren

En kies een (deel van de) doelgroep van op de kaart die je wil uitnodigen voor je onderzoek.

  • Bepaal wat de belangrijkste kenmerken zijn van die groep: “wat maakt dat persoon x een andere nood heeft dan persoon y?”.
    • Project specifiek: hoe vaak gebruiken ze de dienst, hoe dringend is de nood, …
    • Karaktereigenschappen: veel of weinig geduld, vertrouwen in de dienst, vaardigheden, …
  • Wees je bewust van je eigen stereotypen en denk niet enkel in persoonskenmerken. ”Heeft iemand van 25 jaar andere noden dan iemand van 50 jaar?”

3. Selecteer inclusieve criteria

Ga al vanaf de start van je onderzoek inclusief te werk, en voorzie een variatie aan basisvragen. Vertrek van deze lijst en selecteer welke voor jou meest van belang zijn binnen jouw project. Bekijk de voorbeeldvragen bij de downloads als inspiratie voor jouw lijst.

Tip 1: soms moet je je eisen bijstellen tijdens het zoeken, afhankelijk van hoe moeilijk je doelgroep te vinden en bereiken is. Probeer toch jezelf en je team uit te dagen om niet enkel de voor de hand liggende, gemotiveerde deelnemers te betrekken.

Tip 2: Ga als ambtenaar/medewerker op zoek binnen je eigen organisatie: stap je bureau uit en ontdek welke diensten/projecten er allemaal opgezet worden binnen het lokaal bestuur/OCMW. bv. outreachende werkingen, buurtwerkingen, adviesraden,.. We zijn er zeker van dat heel wat collega’s van jou dagelijks in contact komen met je doelgroep.

  • Welke sociale middelen hebben ze ter beschikking: hoe verbonden is de doelgroep en welk niveau van financiële zekerheid hebben ze?
  • Wat is hun relatie met digitale technologie: in welke mate heeft de doelgroep de nodige toegang, vaardigheden en zelfvertrouwen?
  • Wat is hun relatie met je organisatie of dienst: hoe hoog is de nood om stappen te ondernemen en zijn er eerdere persoonlijke ervaringen die de relatie kleuren?
  • Welke relevante persoonskenmerken neem je mee: gender, herkomst, geografische spreiding, taal, rol, … 

4. Bereik je doelgroep

Bepaal hoe je je deelnemers gaat bereiken en uitnodigen, op maat van je doelgroep en jouw mogelijkheden.

  • Stel jezelf als eerste de volgende vraag: “Heb ik het vertrouwen van de mensen die ik wil bevragen?” Bijvoorbeeld: Je wil graag spreken met jongeren in een kwetsbare situatie, waarschijnlijk staan die jongeren niet echt te springen als een medewerker van een lokaal bestuur vraagt om een uur tijd vrij te maken.
  • Heb je het vertrouwen wel? Dan kan je op zoek naar contactgegevens van je doelgroep. Bijvoorbeeld: zoek je ondernemers in je gemeente? Ga dan online op zoek naar telefoonnummers of e-mailadressen en stuur ze vrijblijvend een berichtje.
    • Heb je geen contactgegevens voor handen, of mag je die binnen de GDPR-wet niet zomaar gebruiken, dan breng je ook in dit geval alle organisaties in kaart waar je doelgroep zicht bevindt.
  • Heb je het vertrouwen niet? Breng dan alle organisaties in kaart waar je doelgroep zicht bevindt, én zich goed voelt. Denk ook buiten de grenzen van je eigen onderzoek om.

Zet de beslissingsboom in om aan de slag te gaan met deze vragen.

Beslissingsboom om je rekrutering op te zetten

Verwerken en toepassen

Houd de checklist vooral bij de hand om te voorkomen dat je mensen bevraagd die eigenlijk niet binnen jouw focus passen of waarvan je uiteindelijk weinig bijleert. Want hun tijd is ook kostbaar. Hoe meer ‘criteria’ je wil afvinken, hoe moeilijker het wordt om nog mensen te vinden. Probeer eerst met een langere lijst, en stel bij wanneer je niet de opkomst krijgt die je verwacht had. Een goede rekrutering vraagt tijd en geduld, maar is ook de kern van je onderzoek.

Lees verder

  • Breng je doelgroep in kaart

    Breng je doelgroep in kaart

    Wie behoort er tot je doelgroep en wie niet? Kies voor wie je een probleem wil en kan oplossen, zonder daarbij moeilijk bereikbare of kwetsbare doelgroepen over het hoofd te zien.

  • Welke methode gebruik je wanneer?

    Welke methode gebruik je wanneer?

    Er bestaan heel wat onderzoeksmethodes, maar welke is nu de juiste voor jouw situatie? Kies één of meerdere methodes uit op basis van waar je al staat, wat je doel is en hoeveel tijd je wil besteden.

  • Tips om de juiste vragen te stellen

    Tips om de juiste vragen te stellen

    Goede vragen stellen is essentieel voor kwalitatief onderzoek en diepteinterviews, omdat ze diepgaande inzichten kunnen opleveren. Hier zijn enkele tips voor het formuleren van goede vragen.

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.