Aan de slag!
1. Breng in kaart
Gebruik de doelgroepkaart om een overzicht te maken van wie er allemaal tot je doelgroep behoort.
2. Bepaal eigenschappen die je doelgroep typeren
En kies een (deel van de) doelgroep van op de kaart die je wil uitnodigen voor je onderzoek.
- Bepaal wat de belangrijkste kenmerken zijn van die groep: “wat maakt dat persoon x een andere nood heeft dan persoon y?”.
- Project specifiek: hoe vaak gebruiken ze de dienst, hoe dringend is de nood, …
- Karaktereigenschappen: veel of weinig geduld, vertrouwen in de dienst, vaardigheden, …
- Wees je bewust van je eigen stereotypen en denk niet enkel in persoonskenmerken. ”Heeft iemand van 25 jaar andere noden dan iemand van 50 jaar?”
3. Selecteer inclusieve criteria
Ga al vanaf de start van je onderzoek inclusief te werk, en voorzie een variatie aan basisvragen. Vertrek van deze lijst en selecteer welke voor jou meest van belang zijn binnen jouw project. Bekijk de voorbeeldvragen bij de downloads als inspiratie voor jouw lijst.
Tip 1: soms moet je je eisen bijstellen tijdens het zoeken, afhankelijk van hoe moeilijk je doelgroep te vinden en bereiken is. Probeer toch jezelf en je team uit te dagen om niet enkel de voor de hand liggende, gemotiveerde deelnemers te betrekken.
Tip 2: Ga als ambtenaar/medewerker op zoek binnen je eigen organisatie: stap je bureau uit en ontdek welke diensten/projecten er allemaal opgezet worden binnen het lokaal bestuur/OCMW. bv. outreachende werkingen, buurtwerkingen, adviesraden,.. We zijn er zeker van dat heel wat collega’s van jou dagelijks in contact komen met je doelgroep.
- Welke sociale middelen hebben ze ter beschikking: hoe verbonden is de doelgroep en welk niveau van financiële zekerheid hebben ze?
- Wat is hun relatie met digitale technologie: in welke mate heeft de doelgroep de nodige toegang, vaardigheden en zelfvertrouwen?
- Wat is hun relatie met je organisatie of dienst: hoe hoog is de nood om stappen te ondernemen en zijn er eerdere persoonlijke ervaringen die de relatie kleuren?
- Welke relevante persoonskenmerken neem je mee: gender, herkomst, geografische spreiding, taal, rol, …