Breng je doelgroep in kaart

Template

Wie behoort er tot je doelgroep en wie niet? Kies voor wie je een probleem wil en kan oplossen, zonder daarbij moeilijk bereikbare of kwetsbare doelgroepen over het hoofd te zien.

Weergave van de template doelgroepmap

Tijdsduur

Circa 1 uur

Benodigdheden

Template, context cards, pen en post it’s

Deelnemers

2 tot 6 personen die goede kennis hebben over de organisatie en het project

Aan de slag!

  1. Benoem: Elke deelnemer lijst apart zo veel mogelijk verschillende gebruikers op. Ga zo diep in detail als je kan en beschrijf waarom die groep of persoon deel uitmaakt van de doelgroep. Je kan hiervoor de context cards uit de fysieke toolbox* als inspiratie of startpunt gebruiken.
  2. Bespreek: Leg de verschillende groepen en personen samen en bespreek wat hun belang, verwachting en invloed is. Doe dit bij voorkeur met je projectteam en mensen die de doelgroep goed kennen, denk aan eerstelijnsmedewerkers of partners.
  3. Groepeer: Begrijp goed wat de groepen of personen met elkaar gemeen hebben. Probeer verder te gaan dan de voor de hand liggende thema’s zoals leeftijd of beroep. Stel jezelf de vraag “waarom heeft deze persoon een andere dienstverlening of aanpak nodig?”.
  4. Beslis: Plaats de personen en groepen op de kaart ten opzichte van elkaar. Wie is voor jullie de belangrijkste focus, met wie moeten we rekening houden en wie valt buiten de opdracht? Verplicht jezelf om keuzes te maken.
    • Vaak is het net waardevol om voor de meer extreme of moeilijke doelgroep te werken, omdat de oplossing ook nuttig is voor de brede groep.
    • Vraag jezelf ook af: missen we nog een groep? Heb je een voldoende divers zicht op je doelgroep? Kijk voor inspiratie eens in het Inclusive Design handboek van Microsoft.

* Bij de lancering van de finale toolbox in december 2024, krijgt elk lokaal bestuur ook een fysieke toolbox toegestuurd met een overzicht van alle fasen, templates en veel meer om meteen aan de slag te gaan.

Verwerken en toepassen

Wanneer je de doelgroep map verwerkt, is het belangrijk om de genomen keuzes duidelijk te beschrijven. Zo kunnen ze later niet terug in vraag gesteld worden.

Anderzijds is het belangrijk dat je na onderzoek kritisch terug kan kijken. Stuur de prioriteit qua doelgroep bij wanneer nodig.

Bijvoorbeeld: je veronderstelt of verwacht dat doelgroep x veel nood heeft aan dienstverlening A, dus je plaatst die in eerste instantie op het centrum van je doelgroep map. Na onderzoek blijkt toch dat doelgroep x hier niet op zit te wachten. Dan kan je ofwel je dienstverlening bijstellen zodat die wel aansluit bij de noden van doelgroep x, ofwel wijzig je de doelgroep op wie je je richt om dienst verlening A uit te werken.

Feedback?

Deze toolbox is nog 'under construction', het goede nieuws is dus dat jij nog kan bijsturen! 

Zie je iets wat niet juist lijkt, of heb je suggesties hoe we het beter kunnen doen? Laat dan zeker je feedback na!

Lees verder