Breng je doelgroep in kaart

Template

Wie behoort er tot je doelgroep en wie niet? Kies voor wie je een probleem wil en kan oplossen, zonder daarbij moeilijk bereikbare of kwetsbare doelgroepen over het hoofd te zien.

Voorbeeld template

Tijdsduur

Circa 1 uur

Benodigdheden

Template, context cards, pen en post it’s

Deelnemers

2 tot 6 personen die goede kennis hebben over de organisatie en het project

Waarom deze oefening?

We willen graag voor iedereen een goede dienstverlening op poten zetten, en dat is ook belangrijk. Alleen kunnen we dat niet voor iedereen tegelijk verwezenlijken. Daarom dagen we je uit om te kiezen en een deel van je doelgroep als eerste focus te kiezen. Zo zal je in je onderzoek meer focus kunnen bewaren en zal je in meer detail inzichten kunnen achterhalen.

Aan de slag!

  1. Benoem: Elke deelnemer lijst apart zo veel mogelijk verschillende gebruikers op. Ga zo diep in detail als je kan en beschrijf waarom die groep of persoon deel uitmaakt van de doelgroep. Neem er eventueel de persona eigenschappen uit de fysieke toolbox bij ter inspiratie.
  2. Bespreek: Leg de verschillende groepen en personen samen en bespreek wat hun belang, verwachting en invloed is. Doe dit bij voorkeur met je projectteam en mensen die de doelgroep goed kennen, denk aan eerstelijnsmedewerkers of partners.
  3. Groepeer: Begrijp goed wat de groepen of personen met elkaar gemeen hebben. Probeer verder te gaan dan de voor de hand liggende thema’s zoals leeftijd of beroep. Stel jezelf de vraag “waarom heeft deze persoon een andere dienstverlening of aanpak nodig?”.
  4. Beslis: Plaats de personen en groepen op de kaart ten opzichte van elkaar. Wie is voor jullie de belangrijkste focus, met wie moeten we rekening houden en wie valt buiten de opdracht? Verplicht jezelf om keuzes te maken.
    • Vaak is het net waardevol om voor de meer extreme of moeilijke doelgroep te werken, omdat de oplossing ook nuttig is voor de brede groep.
    • Vraag jezelf ook af: missen we nog een groep? Heb je een voldoende divers zicht op je doelgroep? Kijk voor inspiratie eens in het Inclusive Design handboek van Microsoft.

*Bij de lancering van de finale toolbox in december 2024, krijgt elk lokaal bestuur ook een fysieke toolbox toegestuurd met een overzicht van alle fasen, templates en veel meer om meteen aan de slag te gaan.

Verwerken en toepassen

Wanneer je de doelgroep kaart verwerkt, is het nuttig om dit al even terug te koppelen met je stakeholder map: wie moet hiervan op de hoogte zijn? Of wie zou hier nog een aanvullende kijk op kunnen hebben?

Nu je dit overzicht hebt en de keuze gemaakt hebt kan je aan de slag met het rekruteren van mensen om je veronderstellingen te bevragen.

Lees verder

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.