Een spontaan interview

Methode

Verken snel wat mensen denken over een probleem aan de hand van spontane interviews, bijvoorbeeld op straat of aan het loket. Gebruik deze zeer korte gesprekken om richting te geven aan diepgaander onderzoek.

Foto van straatinterview

Leestijd

10 minuten

Waarom spontane interviews?

Wanneer je snel en laagdrempelig mensen uit je doelgroep wil spreken, zijn spontane interviews de perfecte aanpak. Soms worden ze ook straatinterviews genoemd, omdat je ze eender waar in jouw gemeente kan afnemen: in een winkelstraat, op de markt, aan het gemeentehuis, …

Met enkele korte, gerichte vragen verzamel je een eerste inzicht in de noden, zorgen en suggesties van burgers.

Voorbereiding

Of het nu gaat over een straatinterview, of een langer gesprek, een goed voorbereide interviewer is er altijd twee waard.

  1. Wat wil je te weten komen? Neem je veronderstellingen kaart er terug bij zodat je weet wat je juist wil ontdekken. Welke veronderstellingen moet je zeker onder de loep nemen en welke zijn nu minder aan de orde?
  2. Kies de juiste vragen uit Beperk je tot de essentie, want je hebt weinig tijd (maximaal 5 tot 10 minuten). Denk dus goed na over welke vragen je stelt en hoe je die het beste verwoordt. Drie tot vijf vragen is echt meer dan genoeg. Zorg er voor dat ze zeker goed duidelijk en begrijpbaar geformuleerd zijn. Kijk zeker eens bij de Tips om de juiste vragen te stellen voor inspiratie.
  3. De geschikte locatie & tijd Kies een plek waar veel mensen komen en je doelgroep ook aanwezig is, zodat je hen actief kan opzoeken. Denk bijvoorbeeld aan een winkelstraat, de marktplaats of een gekende verzamelplek met zitplaats zoals een park. Zoek een moment waarop er zeker genoeg passage is of er een relevant evenement plaatsvindt. Let wel op: als mensen gehaast zijn, staan ze niet te springen voor een gesprek.
  4. Plan van aanpak / instructies voor de interviewer Voer je de gesprekken niet alleen uit? Zorg dan dat elke interviewer weet wat er van hen verwacht wordt. Geef hen instructies over hoe ze op een respectvolle en vriendelijke manier contact maken met mensen op straat. Oefen op voorhand ook al eens de introductie en de vragen, zodat ze zich meer zelfverzekerd voelen op het moment zelf.

Uitvoeren

Een spontaan interview afnemen is zeker in het begin niet gemakkelijk en iedereen moet eerst hun schroom overwinnen. Het is een beetje zoals pannenkoeken bakken: de eerste is niet perfect en dat is oké.

Eens je aan de slag gaat, zal je snel merken dat mensen toch graag hun ervaring delen en vertellen over hun ervaringen. Voor je het weet ben je langer aan de praat dan gepland.

Hier zijn nog enkele tips om je te helpen succesvolle interviews af te nemen:

  1. Benader mensen met een open en vriendelijke houding en leg kort uit waarom je hen interviewt.
  2. Stel je vragen op een duidelijke en begrijpbare manier. Hou het simpel en helder.
  3. Geef mensen tijd om na te denken over hun antwoord en laat hen vertellen.
  4. Wees flexibel tijdens de interviews en pas je aan de situatie aan. Soms zijn mensen gehaast of hebben ze geen zin hebben om te antwoorden. Dat kunnen we allemaal begrijpen. Respecteer hun keuze en bedank hen vriendelijk voor hun tijd.
  5. Neem nauwkeurige notities tijdens of tussen de interviews door. Je kan een smartphone of tablet gebruiken om efficiënter te werk te gaan. Zo kan je een dienst of product tonen of een stembericht naar jezelf sturen.

Verwerken en toepassen

Wanneer je alle interviews hebt afgerond, is het tijd om al die verzamelde info te verwerken.

Gebruik een onderzoeksmuur om thema’s en inzichten te zoeken in al je notities. Als je verschillende aantallen hebt bijgehouden, kan je ook grafieken en tabellen gebruiken om de info visueel voor te stellen.

Neem de tijd om de resultaten van de interviews te bespreken met je team of andere relevante stakeholders. Leg de belangrijkste bevindingen op tafel en koppel er meteen acties aan die je zou willen ondernemen.

De inzichten uit spontane interviews worden vaak gebruikt om een meer gerichte onderzoeksvraag op te stellen (in de aanloop naar andere onderzoeksmethoden) of te beslissen op welke (sub)doelgroep je je gaat richten.

Zorg ervoor dat de verzamelde gegevens op een veilige en vertrouwelijke manier worden bewaard en behandeld. Respecteer de privacy van de geïnterviewden en gebruik de informatie alleen voor het doel van dit onderzoek.

Lees verder

Alle onderzoeksmethoden

  • Gebruikerstest

    Gebruikerstest

    Leg (een deel van) je oplossing voor aan gebruikers of stakeholders en verzamel gedetailleerde feedback over de wenselijkheid en bruikbaarheid ervan.

  • Semi-gestructureerd diepte interview

    Semi-gestructureerd diepte interview

    Luister grondig naar de ervaringen en verwachtingen van echte mensen uit je doelgroep.

  • Een spontaan interview

    Een spontaan interview

    Verken snel wat mensen denken over een probleem aan de hand van spontane interviews, bijvoorbeeld op straat of aan het loket. Gebruik deze zeer korte gesprekken om richting te geven aan diepgaander onderzoek.

  • Focusgroep

    Focusgroep

    Ontdek de noden en wensen van meerdere deelnemers tegelijk in een focusgroep. Pak samen een duidelijk afgebakend vraagstuk aan en verzamel in korte tijd verschillende inzichten.

  • Enquête

    Enquête

    Verzamel inzichten in aantallen en frequentie aan de hand van een kwantitatieve vragenlijst.

  • Observatie en meeloopdagen

    Observatie en meeloopdagen

    Ontdek het probleem met je eigen ogen en kijk wat er gebeurt in de praktijk. Wat doen mensen concreet en tegen welke drempels lopen ze aan?

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.