Doel van het project
Visuele desinformatie, zoals misleidende gemanipuleerde en/of door AI gegenereerde afbeeldingen en video's, vormt een toenemende bedreiging voor (het vertrouwen en de cohesie in) de samenleving. Door de snelle opkomst van - en de open toegang tot - AI wordt de uitdaging om verkeerde/misleidende informatie te herkennen en tegen te gaan steeds complexer. Terwijl er verschillende tools en trainingen bestaan om tekstgebaseerde desinformatie te bestrijden, blijft er een groot gebrek aan middelen die gericht zijn op visuele inhoud - een domein dat snel evolueert en moeilijk aan te pakken is.
Het VISAVIS-project zet in op het versterken van informatie-vaardigheden en het ontwikkelen van hulpmiddelen om misleidende visuele informatie te detecteren. Centraal in dit initiatief staan
- twee gebruiksvriendelijke digitale verificatietools, gelanceerd op een open-access platform, waarmee burgers AI-gegenereerde of gemanipuleerde beelden en video's kunnen herkennen.
- en praktische media- en informatievaardigheidstrainingen om mensen in staat te stellen die misleidende visuele inhoud te herkennen.
Met behulp van een citizen science-aanpak zullen twee lokale media- en informatievaardighedencampagnes worden uitgevoerd in België en Zweden, gericht op mensen die bijzonder kwetsbaar zijn en blootgesteld worden aan online misleidende/onjuiste informatie (leeftijdsgroepen 18-34 en 55-74). Deze campagnes zullen deelnemers praktische vaardigheden aanleren om misleidende informatie te herkennen en hen aanmoedigen om een actieve rol te spelen in het bestrijden van nepnieuws online.
Resultaten van het project
Vanaf 2025 zal Mediawijs zich samen met imec-DICE en Folkets Bio Filmpedagogerna focussen op de ontwikkeling en uitrol van de lokale campagnes. De eerste resultaten van Visavis worden verwacht vanaf midden 2025.