Visavis pakt de dreiging van visuele desinformatie in het digitale tijdperk aan door burgers actief te betrekken via burgerwetenschap en trainingen in digitale media- en informatievaardigheden.

Meer weten over dit project? Contacteer onze collega's Louis Demeulenaere of Zara Mommerency

Wat is visavis?

Visavis wil burgers helpen om visuele desinformatie, waaronder AI gegenereerde beelden, te herkennen en effectief te bestrijden, zodat zij weerbaarder worden tegen de groeiende dreiging van visuele desinformatie in het digitale tijdperk.

Twee leeftijdsgroepen, 18-34 en 55-74 jaar, worden betrokken in twee burgerwetenschappen campagnes en krijgen op maat gemaakte training en ondersteuning op het gebied van media- en informatievaardigheden.

  • Visuele desinformatie
  • generatieve AI
  • digitale- en mediawijsheid
  • burgerwetenschap

18 maanden, van oktober 2024 tot en met maart 2026.

  • IMEC-DICE
  • IMEC-Mediawijs
  • Folkets Bio Filmpedagogerna
  • CERTH
  • Universiteit van Twente

Doel van het project

Visuele desinformatie, zoals misleidende gemanipuleerde en/of door AI gegenereerde afbeeldingen en video's, vormt een toenemende bedreiging voor (het vertrouwen en de cohesie in) de samenleving. Door de snelle opkomst van - en de open toegang tot - AI wordt de uitdaging om verkeerde/misleidende informatie te herkennen en tegen te gaan steeds complexer. Terwijl er verschillende tools en trainingen bestaan om tekstgebaseerde desinformatie te bestrijden, blijft er een groot gebrek aan middelen die gericht zijn op visuele inhoud - een domein dat snel evolueert en moeilijk aan te pakken is.

Het VISAVIS-project zet in op het versterken van informatie-vaardigheden en het ontwikkelen van hulpmiddelen om misleidende visuele informatie te detecteren. Centraal in dit initiatief staan

  • twee gebruiksvriendelijke digitale verificatietools, gelanceerd op een open-access platform, waarmee burgers AI-gegenereerde of gemanipuleerde beelden en video's kunnen herkennen.
  • en praktische media- en informatievaardigheidstrainingen om mensen in staat te stellen die misleidende visuele inhoud te herkennen.

Met behulp van een citizen science-aanpak zullen twee lokale media- en informatievaardighedencampagnes worden uitgevoerd in België en Zweden, gericht op mensen die bijzonder kwetsbaar zijn en blootgesteld worden aan online misleidende/onjuiste informatie (leeftijdsgroepen 18-34 en 55-74). Deze campagnes zullen deelnemers praktische vaardigheden aanleren om misleidende informatie te herkennen en hen aanmoedigen om een actieve rol te spelen in het bestrijden van nepnieuws online. 

Resultaten van het project

Vanaf 2025 zal Mediawijs zich samen met imec-DICE en Folkets Bio Filmpedagogerna focussen op de ontwikkeling en uitrol van de lokale campagnes. De eerste resultaten van Visavis worden verwacht vanaf midden 2025. 

Licentie: Naamsvermelding, NietCommercieel, GelijkDelen

Oktober '24 - maart '26