Opleidingen voor professionals

Kan je school of organisatie wel een mediawijze snack gebruiken? Trakteer je medewerkers of leden dan op een vorming uit het Mediamenu van Mediawijs. Je vindt er vormingen en workshops rond verschillende thema’s, georganiseerd in samenwerking met onze partners.

Deze pagina is specifiek voor professionals. Op het Mediamenu vind je ook opleidingen voor volwassenen in de vrije tijd en kinderen en jongeren.

Boek hier je vorming(en) uit het Mediamenu

Hieronder vind je een overzicht van alle vormingen in het Mediamenu per thema.

Nam je al deel aan een vorming uit het Mediamenu? Geef hier je mening!

Aanbod 'Online relaties'

  • Doelgroep: leerkrachten, schooldirecties en ICT-coördinatoren
  • Duur: 1,5 dagen
  • Max. aantal deelnemers: 25
  • Min. aantal deelnemers: 8
  • Partner: Child Focus
  • Prijs: op aanvraag (afhankelijk van je sector)

Dit vormingstraject bestaat uit drie fases

DEEL 1: een Clicksafevorming voor het scholenteam

  • Voor wie: voltallige schoolteam
  • Waarover: hoe veilig internetten bespreekbaar maken met jongeren, bespreken van internetfenomen zoals sexting, sextortion, grooming, online challenges en cyberpesten
  • Waar: op de school
  • Duurtijd: 6 vormingsuren (excl. pauzes)


DEEL 2: een voortgezette vorming voor ICT-coördinatoren met de focus op de creatie van een schoolspecifiek pedagogisch ICT-beleidsplan

  • Voor wie: ICT-coördinatoren en ICT-werkgroep
  • Waarover: een schoolspecifiek pedagogisch ICT-beleidsplan opstellen
  • Waar: op de school of bij Child Focus (samen met andere ICT-coördinatoren van andere scholen)
  • Duurtijd: 3 vormingsuren (excl. pauzes)


DEEL 3: feedback op schoolspecifiek pedagogisch ICT-beleidsplan

  • Voor wie: ICT-coördinatoren en ICT-werkgroep
  • Waarover: feedback en coaching bij het opgestelde schoolspecifiek pedagogisch ICT-beleidsplan
  • Waar: via een online gesprek
  • Duurtijd: samen af te stemmen
  • Doelgroep: leerkrachten/begeleiders van kinderen en jongeren
  • Duur: 2 à 3 uur
  • Max. aantal deelnemers: 15
  • Min. aantal deelnemers: 6
  • Partner: Tumult
  • Prijs: tussen €250 - €500, plus verplaatsingskosten (afhankelijk van je sector)

Tijdens deze vorming krijg je als begeleider van kinderen en jongeren een basishouding mee rond identiteit. Om zo deze kennis verder door te dragen aan je doelgroep.

We hopen via deze vorming je iets bij te leren over hoe je een veilige ruimte kan creëren en het belang van een veilige omgeving te doen inzien. Enkel in een veilige omgeving, waarin je je goed voelt, is het mogelijk om talenten te ontpoppen.

Wat komt er aan bod in deze vorming?

  • Meervoudige identiteit
  • Spanningsveld: ergens willen bij horen maar toch uniek zijn
  • Ontwikkeling van identiteit en verandering doorheen de tijd
  • Doelgroep: leerkrachten / begeleiders
  • Duur: 2 à 3 uur
  • Max. aantal deelnemers: 25
  • Min. aantal deelnemers: 8
  • Partner: Tumult
  • Prijs: tussen €150 - €400, plus verplaatsingskosten (afhankelijk van je sector)

Kom jij in je organisatie ook soms haatspraak tegen op sociale media of daarbuiten? Laten passeren lijkt geen optie. Maar hoe kan je dan wel iets constructiefs ondernemen?

Tumult werkte een vorming uit die een antwoord geeft op volgende vragen:

  • Hoe kan je reageren op haatspraak?
  • Kan je de jongeren van je groep helpen om goed te reageren?
  • Kan je als school, als vereniging of groep samen iets ondernemen?

In deze vorming voor leerkrachten en jeugdwerkers ontdek je samen hoe haatspraak tot stand komt, wat de mogelijke effecten zijn en vooral hoe je een (re)actie kan opbouwen aan de hand van 5 keuzes. Bekijk alvast het keuzeplan of lees extra achtergrond.

Tip: Je kan deze vorming nu ook de online volgen. Geef je voorkeur aan in het aanvraagformulier.

  • Doelgroep: leerkrachten / begeleiders
  • Duur: 2,5 uur
  • Nodig: 1 laptop of tablet per deelnemer en sterk wifisignaal
  • Partner: JES vzw
  • Prijs: op aanvraag (afhankelijk van je sector)

SQUEEZE is een (gratis) serious game en methode over online identiteit en sociale media, geschikt voor het vijfde en zesde leerjaar en het eerste jaar secundair. In deze train-the-trainer leer je als leerkracht hoe je de game kan inzetten in de klas. Zo leren leerlingen bewust nadenken over hun digitaal burgerschap en op een kritische manier gebruikmaken van een online omgeving. Daarbij komen thema’s als online privacy, clickbait, cyberpesten, loot boxes en big data aan bod.

  • Doelgroep: begeleiders / leerkrachten
  • Duur: 4 uur
  • Max. aantal deelnemers: 25
  • Min. aantal deelnemers: 8
  • Partner: Pimento
  • Prijs: €538, plus administratie- en verplaatsingskosten (afhankelijk van je sector)

Hoe werk je rond online weerbaarheid en mediawijsheid met kinderen (9 tot 12 jaar) of jongeren?

Op een actieve en ervaringsgerichte manier maak je kennis met speelse werkvormen en nuttige info om in je lessen of gesprekken te gebruiken. Op basis van jouw noden en vragen stellen we een vorming op maat samen.

Een mix of een verdieping van volgende onderwerpen kan aan bod komen tijdens een halve of hele dag vorming:

  • Online relaties en seksualiteit: sexting, catfishing, porno, victim blaming

  • (Sociaal) gedrag op internet: cyberpesten, haatspraak, nettiquette

  • Online identiteit: online zelfbeeld, online imago, online vs. offline en digitale balans

Aanbod 'Nieuws-en beeldgeletterdheid'

  • Doelgroep: leerkrachten van de eerste, tweede en derde graad lager onderwijs
  • Duur: 3uur
  • Nodig: /
  • Partner: Odisee
  • Prijs: gratis met steun van het project Nieuws in de Klas van de Vlaamse Overheid (zolang de voorraad strekt)

Tijdens deze opleiding leren leerkrachten hoe je een filosofische dialoog begeleidt. De onderzoekers voorzien de deelnemers van voorbeeldmateriaal om onmiddellijk mee aan de slag te gaan. De opleiding is interactief en er is ruimte om de inhoud aan te passen aan de noden van de deelnemers.

Deze vorming wordt enkel gegeven op plekken die makkelijk bereikbaar zijn vanuit Brussel.

  • Doelgroep: leerkrachten (lager/secundair)
  • Duur: 3 uur, maar is te bespreken
  • Max. aantal deelnemers: 25
  • Min. aantal deelnemers: 10
  • Partner: Het Archief voor Onderwijs, een initiatief van meemoo
  • Prijs: gratis, zolang de voorraad strekt

In deze workshop wijst een ervaren leerkracht je de weg naar een schat aan gratis audiovisueel lesmateriaal om de mediawijsheid van je klas aan te wakkeren en in te spelen op de actualiteit. Verschillende facetten van mediawijsheid komen aan bod zodat je altijd paraat staat om dit topic met je klas te lijf te gaan. Van beeldgeletterdheid tot cyberpesten: je vindt altijd het geknipte fragment op Het Archief voor Onderwijs.

We reiken je handige werkvormen aan, geven je concrete lesideeën en zorgen ervoor dat je alles in handen hebt om je klas kritischer en mediawijzer te laten kijken naar alle informatie om hen heen.

  • Doelgroep: leerkrachten/jeugdwerk
  • Duur: 2 uur of 2 lesuren
  • Max. aantal deelnemers: 25
  • Partner: Hujo
  • Prijs: gratis met steun van het project Nieuws in de Klas van de Vlaamse Overheid (zolang de voorraad strekt)

Vandaag worden we overspoeld door informatie, zowel on- als offline, maar hoe ga je hier nu best mee om? Tijdens onze interactieve workshop leert de deelnemer kritisch nadenken over de informatie die deze tegenkomt en een onderbouwde mening te vormen. We doen dit aan de hand van interactieve methodieken & concrete tips. Via deze vorming leren de deelnemers om een echte opiniemaker te worden en hun stem te laten horen in onze maatschappij.

Wat komt allemaal aan bod?
- De opbouw van een goed betoog
- Focus op schrijfvaardigheden en inhoud van een betoog
- Theorie rond argumentatieleer & drogredenen
- Speelse methodieken
- Pitch een speech

Deze vorming is voor iedereen die graag bijleert over het vormen van een kritische en onderbouwde mening. Zo stimuleren we bijvoorbeeld leerlingen om zelf hun stem te laten horen in de samenleving en helpen we leerkrachten om met deze thema's aan de slag te gaan in de klas.

  • Doelgroep: leerkrachten / begeleiders
  • Duur: 2 uur
  • Max. aantal deelnemers: 20
  • Min. aantal deelnemers: 8
  • Partner: Kijk vzw
  • Prijs: gratis met steun van het project Nieuws in de Klas van de Vlaamse Overheid (zolang de voorraad strekt)

Ben je op zoek naar een actieve manier om met je leerlingen aan de slag te gaan met mediawijsheid? In deze workshop ontdek je via praktische opdrachten hoe je fotografie via een smartphone of tablet gebruikt in jouw lessen.

Concreet lesmateriaal geeft je handvaten om zelf aan de slag te gaan.Tijdens de sessie leer je ook verdiepende opdrachten die eenvoudig uitgevoerd kunnen worden. De focus van deze sessie ligt op fotografische toepassingen en mogelijkheden. Daarnaast gaat de lesgever dieper in op de toepassingen in jouw klascontext.

Je krijgt antwoorden op de volgende vragen:

  • Hoe pak ik dit praktisch aan in een les?
  • Wat zijn interessante thema’s om in mijn klas toe te passen?
  • Welke materialen heb ik nodig?
  • Hoe gebruik ik de smartphone of tablet?
  • Welke apps zijn gratis én gebruiksvriendelijk?

Na deze sessie heb je meer zelfvertrouwen in fotografie. Je krijgt een duidelijk inzicht in de mogelijkheden in jouw klas dankzij concreet lesmateriaal en het gebruik van de beschikbare middelen, zoals een smartphone of tablet.

  • Doelgroep: begeleiders van kinderen tussen 8-12 jaar
  • Duur: 3 uur
  • Partner: Odisee
  • Prijs: gratis met steun van het project Nieuws in de Klas van de Vlaamse Overheid (zolang de voorraad strekt)

Leer hoe je op een interactieve manier kan reflecteren over thema's zoals online reclame, influencers, nieuws en betrouwbare informatie, phishing en nepnieuws met kinderen tussen 8-12 jaar. Aan de hand van het lesmateriaal en de filosofische verhalen van van HoeZoo leer je filosoferen met de kinderen over belangrijke mediawijze thema's.

  • Doelgroep: leerkrachten 2de en 3de graad lager onderwijs
  • Duur: 2 uur
  • Nodig: tablet/computer
  • Max. aantal deelnemers: 20
  • Min. aantal deelnemers: 8
  • Partner: Artevelde Academy
  • Prijs: gratis met steun van het project Nieuws in de Klas van de Vlaamse Overheid (zolang de voorraad strekt)

Hoe wordt nieuws gemaakt? Hoe kan ik nepnieuws herkennen? En wat hebben influencers en deepfakes hiermee te maken? Leer hoe je leerlingen uit het lager onderwijs over deze thema's laat nadenken. Je werkt met concrete materialen van het Is het echt zo? pakket: 4 leuke Ketnetvideo’s, klasdebatten en minigames die kinderen helpen in de zoektocht naar wat betrouwbare informatie is en hoe nieuws wordt gemaakt. Ze leren hoe ze misleidende beelden en video’s kunnen herkennen, wat influencers zijn en of die wel altijd juiste informatie delen. Aan het einde van de rit kan jij ze helpen om kritisch over nieuws en informatie na te denken.

*Deze vorming wordt enkel gegeven op scholen die vlot bereikbaar zijn vanuit Gent.

Aanbod 'Datawijsheid en Artificiële intelligentie'

  • Doelgroep: leerkrachten basisonderwijs 3de graad + ICT-coo + STEM-coo / leerkrachten secundair onderwijs 1ste graad (alle vakken) / studenten lerarenopleiding LO + 1ste graad SO
  • Duur: 3 uur
  • Max. aantal deelnemers: 20
  • Min. aantal deelnemers: 5
  • Benodigheden: laptop, muis en headset (oortjes)
  • Partner: Brightlab, amai!
  • Prijs: tussen €385 en €425 (afhankelijk van je sector)

De AI-revolutie is niet meer weg te denken, en ook het onderwijs profiteert volop van deze technologische vooruitgang. Je leert de basisprincipes van AI, herkent toepassingen in de wereld om ons heen en staat stil bij belangrijke thema’s zoals ethiek en bias. Daarnaast verken je lesmaterialen om jouw leerlingen hierover spelenderwijs te laten leren. We gaan hands-on aan de slag met deze inspirerende materialen, waaronder het 'Zombie-apocalyps'-lespakket, het GPT-taalmodelkaartspel, het 'amai!'-kaartspel en het e-classplatform met toegankelijke AI-games.

Bovendien ontdek je in deze workshop hoe AI-tools jouw lessen kunnen verrijken en jouw werk als leerkracht kunnen ondersteunen. Je krijgt praktische tips en best practices om tools zoals o.a. ChatGPT, Canva en Stable Diffusion effectief in te zetten voor het creëren van lesmateriaal en visuele ondersteuning.

Stap in de wereld van Artificiële Intelligentie en ontdek hoe je jouw onderwijs naar een hoger niveau tilt!

  • Doelgroep: Leerkrachten en ICT-coördinatoren (lager & secundair onderwijs)
  • Duur: 2,5 à 3 uur
  • Max. aantal deelnemers: 25
  • Min. aantal deelnemers: 8
  • Partner: Kijk! vzw
  • Benodigdheden: computer of tablet, internet
  • Prijs: €385

Dompel jezelf onder in een interactieve workshop waar de magie van AI en onderwijs elkaar ontmoeten. Deelnemers verkennen diverse AI-tools, ontwikkelen mediawijsheidsvaardigheden en leren deze integreren in hun klaslokaal. De focus ligt op het stimuleren van creatieve expressie en analytisch denken, met praktische lesideeën om direct toe te passen.

Tijdens de workshop wordt kritische reflectie aangemoedigd. Leerkrachten duiken diep in AI-technologieën, met speciale aandacht voor fotografie en tools die veel gebruikt worden door kinderen en jongeren. Dit verrijkt je begrip van AI en verbetert je onderwijsaanpak. Laat je inspireren en ontdek nieuwe mogelijkheden voor jouw lessen! Voorkennis over fotografie of AI is niet vereist, we begeleiden jou stap voor stap.

  • Doelgroep: Leerkrachten lager onderwijs
  • Duur: halve of volledige dag
  • Max. aantal deelnemers: 25
  • Min. aantal deelnemers: 5
  • Benodigheden: laptop, muis en headset (oortjes)
  • Partner: Brightlab
  • Prijs: tussen €385 en €425 (afhankelijk van je sector)

Wat is computationeel denken, en hoe pas je het toe in de klas? In deze workshop duiken we in de kernconcepten – decompositie, abstractie, patroonherkenning en algoritmes... en komt er af en toe een 'bug' piepen – en ontdek je via hands-on opdrachten hoe je deze denkvaardigheden unplugged kunt integreren in je bestaande lessen binnen wiskunde, STEM, taal en muzische vakken.

Daarnaast ga je ook plugged aan de slag met (gratis) programmeerplatforms en robots. Je krijgt toegang tot tutorials en tools waarmee je computationeel denken structureel kunt verankeren in je school, en zelfs een schooleigen leerlijn kunt opbouwen.

Deze workshop biedt je alle inspiratie en middelen om computationeel denken een vaste plek te geven in je onderwijspraktijk.

Aanbod 'Digitale inclusie'

  • Doelgroep: organisaties die werken met digihelpers
  • Duur: 3 of 4 halve opleidingsdagen
  • Minimum aantal deelnemers: 7
  • Maximum aantal deelnemers: 15
  • Nodig: lokaal om de opleiding te geven, wifi, scherm om presentatie te projecteren
  • Partner: afhankelijk van de locatie - Avansa Antwerpen, Avansa Gent, Avansa Waas-en-Dender, Linc vzw, Digidak, Mentor vzw
  • Prijs: 600 euro + eventuele verplaatsingskosten

Deze opleiding stoomt digihelpers klaar om digistarters te helpen en ondersteunen bij hun digitale vragen. Digihelpers kunnen begeleiding geven in groep of 1-op-1 en kunnen zowel vrijwilligers als betaalde krachten zijn. De digihelper opleiding is er om elke soort digihelper te ondersteunen en te vormen. De opleiding bestaat uit 3 of 4 opleidingsmodules, afhankelijk van welk soort begeleiding de digihelpers geven. Elke module neemt een halve dag tijd in beslag.

  • Module 1 geeft je achtergrondinformatie over digitale inclusie
  • Module 2 gaat over het stellen van grenzen en het motiveren van digistarters
  • Module 3 gaat over 1-op-1 begeleiding
  • Module 4 gaat over groepen begeleiden
  • Doelgroep: (vrijwillige) medewerkers van organisatie of lokaal bestuur
  • Duur: 1 workshop van 2u
  • Minimum aantal deelnemers: 6
  • Maximum aantal deelnemers: 16
  • Nodig: lokaal met tafels en stoelen, flipover met voldoende papier, wifi-verbinding, beamer en projectiescherm
  • Partner: Avansa
  • Prijs: gratis, zolang de voorraad strekt

Deze introductieworkshop richt zich naar medewerkers en vrijwilligers van organisaties die rechtstreeks in contact komen met digitaal kwetsbare mensen. Je leert op korte tijd wat digitale prikkels zijn. Je gaat op zoek naar leuke digitale prikkels die het best geschikt zijn om in de activiteiten van jouw organisatie te integreren. Na deze introductie kan je zelf workshops in je organisatie plannen, of beroep doen op een begeleider van Avansa.

Op zoek naar een vorming op maat?

Stuur een mailtje naar info@mediawijs.be of neem contact op met onze vormingspartners om de mogelijkheden te bespreken.