Van goede vragen komen (meestal) goede antwoorden
Als je echte ervaringen en verhalen wil te weten komen, moet je gericht en bewust vragen stellen.
Hier zijn vijf principes voor goede vragen om in je achterhoofd te houden.
- Stel open vragen: Uit een ja-nee-vraag leer je niet zo veel. Stel daarom open vragen die uitnodigen tot uitgebreide antwoorden. Bijvoorbeeld: Slechte vraag: ‘Vind je het bezoek aan het ziekenhuis vervelend?’ Goede vraag: ‘Kun je me vertellen over je ervaringen tijdens een recent bezoek aan het ziekenhuis?’
- Wees specifiek: Zorg dat je vragen niet te breed zijn, maar richt je op specifieke aspecten van het onderwerp. Zo krijg je diepere en meer relevante antwoorden. Bijvoorbeeld: Slechte vraag: ‘Wat vind je van de dienstverlening?’ Goede vraag: ‘Herinner je je laatste bezoek aan het ziekenhuis? Hoe verliep het wachten toen?
- Gebruik vervolgvragen: Luister actief naar de antwoorden van de respondent en stel vervolgvragen om meer details te verkrijgen. Bijvoorbeeld: Antwoord: ‘Ik vond het wachten op de uitslag van de tests erg stressvol.’ Vervolgvraag: ‘Kun je wat meer vertellen over de stress die je hebt ervaren?’
- Gebruik storytelling: Vraag naar specifieke voorbeelden of verhalen om hun ervaringen concreter te maken. Bijvoorbeeld: ‘Kun je me een voorbeeld geven van communicatie met het ziekenhuispersoneel dat je heeft verrast?’
- Vermijd suggestieve taal: Zorg ervoor dat je vragen neutraal geformuleerd zijn en geen impliciete suggesties bevatten, zodat je het antwoord niet in een bepaalde richting leidt. Bijvoorbeeld: Slechte vraag: ‘Je zult wel vaak klachten hebben over de parkeermogelijkheden bij het ziekenhuis, toch?’ Goede vraag: ‘Hoe zou je de parkeersituatie bij het ziekenhuis beschrijven?’