Kortrijk gaat aan de slag met focusgroep

Voorbeeld

Laat je niet afschrikken door de voorbereidingstijd bij focusgroepen, Kortrijk ging er last minute nog mee aan de slag.

Leestijd

5 minuten

Lokaal bestuur: Kortrijk

Methode: focusgroep

Het project

Kortrijk wil met chatbottechnologie een virtuele assistent ontwikkelen die de websitebezoeker kan helpen bij het vinden van informatie op de website en bij het uitvoeren van bepaalde processen zoals aanvragen, meldingen, enzovoort.

Waarom deze methode?

Om de gevoelens en het standpunt van burgers met beperkte digitale vaardigheden te verkennen tegenover deze technologie en 1 klap meerdere mensen te kunnen bevragen en voor onderlinge interactie te zorgen.

Hoe ging je te werk?

De idee om een focusgroep te doen, kwam heel last minute. Er was een opleiding bezig om burgers te leren werken met een smartphone en toen kregen we het voorstel om die mensen na de opleiding nog even te bevragen over het project. We gebruikten het scenario van diepteinterviews over hetzelfde thema als inspiratie tijdens de focusgroep. De deelnemers bleven in het opleidingslokaal. We gingen allemaal rond een grote tafel zitten. We waren met ongeveer 10 deelnemers. We startten de focusgroep met verkennende vragen om kennis te maken met elkaar. Zo informeerden we o.a. naar de reden waarom ze de opleiding volgden en welke ervaring ze hebben met computers, laptops, smartphones en tablets. Er werden contextuele vragen gesteld om hun toestelgebruik in kaart te brengen. Daarna werd hun ervaring met chatbots bevraagd en wat ze van dergelijke technologie verwachten. De gespreksleider deed telkens een rondje van de tafel waarbij iedereen individueel werd aangesproken over de vraag om iedereen aan bod te laten komen.

Wat was het resultaat?

Verslag in Word met de bevindingen.

Wat heb je geleerd?

Durf springen. De voorbereiding voor dit onderzoek was beperkt omdat het voorstel last minute kwam, maar toch haalden we er zeer interessante inzichten uit. Door gewoon te praten met de doelgroep leer je al heel veel.

Een gouden tip

Zorg dat iedereen in de focusgroep aan bod kan komen en geef ook voldoende aandacht aan deelnemers die minder spraakzaam zijn om te vermijden dat je enkel inzichten krijgt van de meer dominante deelnemers. Voor elke vraag deden we een rondje van de tafel waarbij iedereen individueel werd aangesproken om zijn / haar mening te geven.

Lees verder

  • Focusgroep

    Focusgroep

    Ontdek de noden en wensen van meerdere deelnemers tegelijk in een focusgroep. Pak samen een duidelijk afgebakend vraagstuk aan en verzamel in korte tijd verschillende inzichten.

  • Maak je vragenlijst op

    Maak je vragenlijst op

    Of je nu twee of veel vragen wil stellen, is het altijd aangewezen om eerst goed na te denken over wat je juist te weten wil komen.

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.