Lokaal bestuur: Kortrijk
Methode: focusgroep
Laat je niet afschrikken door de voorbereidingstijd bij focusgroepen, Kortrijk ging er last minute nog mee aan de slag.
Lokaal bestuur: Kortrijk
Methode: focusgroep
Kortrijk wil met chatbottechnologie een virtuele assistent ontwikkelen die de websitebezoeker kan helpen bij het vinden van informatie op de website en bij het uitvoeren van bepaalde processen zoals aanvragen, meldingen, enzovoort.
Om de gevoelens en het standpunt van burgers met beperkte digitale vaardigheden te verkennen tegenover deze technologie en 1 klap meerdere mensen te kunnen bevragen en voor onderlinge interactie te zorgen.
De idee om een focusgroep te doen, kwam heel last minute. Er was een opleiding bezig om burgers te leren werken met een smartphone en toen kregen we het voorstel om die mensen na de opleiding nog even te bevragen over het project. We gebruikten het scenario van diepteinterviews over hetzelfde thema als inspiratie tijdens de focusgroep. De deelnemers bleven in het opleidingslokaal. We gingen allemaal rond een grote tafel zitten. We waren met ongeveer 10 deelnemers. We startten de focusgroep met verkennende vragen om kennis te maken met elkaar. Zo informeerden we o.a. naar de reden waarom ze de opleiding volgden en welke ervaring ze hebben met computers, laptops, smartphones en tablets. Er werden contextuele vragen gesteld om hun toestelgebruik in kaart te brengen. Daarna werd hun ervaring met chatbots bevraagd en wat ze van dergelijke technologie verwachten. De gespreksleider deed telkens een rondje van de tafel waarbij iedereen individueel werd aangesproken over de vraag om iedereen aan bod te laten komen.
Verslag in Word met de bevindingen.
Durf springen. De voorbereiding voor dit onderzoek was beperkt omdat het voorstel last minute kwam, maar toch haalden we er zeer interessante inzichten uit. Door gewoon te praten met de doelgroep leer je al heel veel.
Zorg dat iedereen in de focusgroep aan bod kan komen en geef ook voldoende aandacht aan deelnemers die minder spraakzaam zijn om te vermijden dat je enkel inzichten krijgt van de meer dominante deelnemers. Voor elke vraag deden we een rondje van de tafel waarbij iedereen individueel werd aangesproken om zijn / haar mening te geven.