5 methoden om je oplossing tastbaar te maken

Theorie

Ontdek vijf praktische methoden om je oplossingen tastbaar te maken voor offline en digitale dienstverlening.

Abstracte vorm

Leestijd

20 minuten

Kies een geschikte methode

Een prototype is een tastbare versie van je oplossing. Hier zijn 5 methoden om een oplossing tastbaar te maken.

  • 3 methoden die gebruikt worden voor het prototypen van zowel offline als digitale dienstverlening: storyboards, magazine covers en product boxen.
  • 2 methoden die specifiek gebruikt worden bij het prototypen van digitale dienstverlening: wireframes en boomstructuren.

1. Storyboard

Een storyboard is een manier om de gebruikerservaring stap voor stap te visualiseren met tekeningen of afbeeldingen. Een storyboard vertelt hoe jouw gebruiker de oplossing stap voor stap zal doorlopen.

  • Bepaal je gebruiker en de toekomstige ervaring die je wil visualiseren.
    Bijvoorbeeld: Je wilt het proces van het aanvragen van een nieuw paspoort door een burger in beeld brengen.
  • Maak een lijst van stappen die de gebruiker zal doorlopen.
    Bijvoorbeeld: De stappen zijn: informatie opzoeken, afspraak maken, documenten verzamelen, bezoek aan gemeentehuis, en paspoort ontvangen.
  • Visualiseer elke stap door ze te schetsen, of gebruik bestaande afbeeldingen en foto’s.

2. Magazine Cover

Een magazinecover helpt om een toekomstvisie of oplossing te concretiseren door het voor te stellen alsof het al een succes is en op de cover van een magazine staat. Dit maakt de visie tastbaar en helpt bij het communiceren van de kernboodschap. Je kan op papier schrijven en schetsen, een collage maken, of een digitale tool gebruiken (zie tips).

  • Titel: Bedenk een pakkende titel voor je magazine die het succes samenvat.
  • Beelden: Kies afbeeldingen die het succes tonen
  • Quotes: Bedenk uitspraken over het succes door gebruikers, medewerkers, politici, BV’s en andere invloedrijke personen.
  • Koppen: bedenk korte titels en ondertitels voor de artikelen uit het magazine die op de cover vermeld worden. Denk aan interviews, rapportages, blogs, verhalen…

3. Product Box

Met deze techniek stel je een oplossing voor als een fysiek product dat wordt verkocht in een winkel. Je maakt de doos waarin het product verkocht zou worden. Vertrek vanuit het het belangrijkste kenmerk van je oplossing: wat zou het 'product' bieden aan de gebruikers?

  • Voorkant: Bedenk een pakkende productnaam en een visuele weergave van de kernboodschap.
  • Zijkanten: Vermeld de belangrijkste voordelen of functies van de oplossing. Wat maakt jouw 'product' uniek of waardevol?
  • Achterkant: Schrijf korte omschrijvingen, getuigenissen, handleiding of aandachtspunten over het gebruik van het 'product'.

4. De boomstructuur van een website maken met kaartjes

Kaarten sorteren, of ‘card sorting’, is een veelgebruikte techniek om de inhoud en navigatie van een digitale oplossing te organiseren. Het helpt je om een logische boomstructuur (hiërarchie) te creëren die aansluit bij de verwachtingen van de gebruiker.

  • Verzamel de inhoud: Noteer alle belangrijke onderdelen of pagina's van je digitale oplossing op aparte kaartjes of post-its. Bijvoorbeeld: "Home", "Over ons", "Diensten", "Contact".
  • Groepeer de kaartjes: Werk in een groep of individueel en organiseer de kaartjes in logische groepen. Dit helpt je om te bepalen welke pagina’s samen moeten hangen en onder dezelfde categorie moeten vallen. Bijvoorbeeld: “Diensten” en “Tarieven” kunnen in dezelfde groep.
  • Benoem de groepen: Geef elke groep een duidelijke naam die de inhoud goed weergeeft. Deze namen worden de hoofdcategorieën van je boomstructuur. Bijvoorbeeld: “Informatie”, “Contact”, “Producten”.
  • Creëer de boomstructuur: Rangschik de groepen in een hiërarchische volgorde. Dit is je boomstructuur die de navigatie van je digitale oplossing bepaalt. Bijvoorbeeld: “Home” bovenaan, gevolgd door “Producten” met subpagina’s zoals “Diensten” en “Tarieven”.

5. Papieren wireframes

Papieren wireframes zijn eenvoudige schetsen van een digitale oplossing. Ze zijn een snelle en goedkope manier om digitale oplossingen erg vroeg in het proces te testen.

  • Kies welk onderdeel of flow van je digitale oplossing je wil uitwerken in wireframes. Een flow is een scenario dat een gebruiker doorloopt om een taak tot een goed einde te brengen in je digitale oplossing. Bijvoorbeeld de website voor het eerst bezoeken of een formulier invullen.
  • Maak eerst een draft versie van de flow met post-its. Gebruik een post-it om elke pagina weer te geven. Dit helpt je om te verkennen hoe een gebruiker tussen de pagina’s navigeert.
  • Teken daarna ruwe schetsen van de belangrijkste pagina’s of schermen. Creëer de structuur van elke pagina. Richt je op de indeling en de plaatsing van elementen zoals koppen, tekstvakken, knoppen, en afbeeldingen. **

Liever een digitaal prototype?

Als je snel een prototype wilt maken, kun je eenvoudig met pen, papier en wat knutselmateriaal aan de slag. Wil je liever digitaal werken? Hier zijn enkele handige tools om prototypes te maken:

  • POP (Prototyping on Paper): Zet papieren schetsen van een digitale oplossing om in interactieve prototypes door foto's te maken en interactieve zones te markeren. POP by Marvel
  • PowerPoint / Google Slides: Maak je ideeën tastbaar met vormen, tekst en afbeeldingen in deze bekende presentatietools.
  • Miro: Een online whiteboard waarin je kunt schetsen, tekst en afbeeldingen kan toevoegen om ideeën te visualiseren en samen te werken met anderen. Miro
  • Wil je meer geavanceerde programma’s verkennen om digitale oplossingen te prototypen? Overweeg dan tools zoals Figma, Adobe XD, Proto.io, of Justinmind. Deze tools bieden uitgebreidere mogelijkheden voor het maken van interactieve prototypes en hebben veel online tutorials om je op weg te helpen.

Lees verder

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.