Hak je oplossing in stukjes

Template

Wat zou er gebeuren als je een heel groot probleem helemaal in één prototype probeert op te lossen? Dat kan lukken, maar hoe weet je daarna welk kenmerk van je oplossing impact heeft en welke niet? Begin dus klein, want hier is kiezen helemaal niet verliezen.

Voorbeeld template

Tijdsduur

2 uur

Benodigdheden

Idee voor een oplossing, template, stiften, post-it’s

Deelnemers

1-6 deelnemers die bekend zijn met de doelgroep

Waarom keuzes maken binnen je oplossing?

Het opdelen van een oplossing in kleine stukjes is nuttig omdat het helpt om overzicht en focus te behouden. Door één aspect tegelijk aan te pakken, kun je beter begrijpen wat werkt en waarom. Dit maakt het eenvoudiger om impact te meten en te leren van de resultaten. Bovendien verklein je het risico dat je vastloopt in praktische of complexe problemen. Klein beginnen zorgt ervoor dat je flexibel blijft en snel kunt bijsturen op basis van nieuwe inzichten. Het is een stap-voor-stap aanpak die leidt tot betere en beter onderbouwde oplossingen.

Aan de slag!

  1. Neem je oplossing er bij en omschrijf ze zo dat hij duidelijk is voor je projectgroep.
  2. Splits je oplossing op in kleinere onderdelen of acties die je kan nemen. Denk steeds na of je een onderdeel nog verder kan en wil opsplitsen. De volledige wachtervaring aan het loket is te groot, maar het type plantjes in de wachtruimte is dan weer wat te specifiek.
  3. Bedenk hoe elk onderdeel een positieve verandering zou kunnen teweeg brengen. Op welke manier(en) draagt dit onderdeel bij aan de oplossing en de noden van je doelgroep? Wat hebben zij er aan? Dit helpt je om te beslissen welke deeloplossing je als eerste wil bouwen.
  4. Beschrijf de zichtbare uitkomst van elk onderdeel. Welk zichtbaar effect (je kan het observeren) verwacht je te zien van de onderdelen? Welke doelen bereik je er mee op korte termijn? Denk ook al eens na hoe je dit zou kunnen testen via een prototype.

Voorbeeld:

  • Het probleem: Zwerfvuil in de straat
  • De oplossing: Een netwerk van "zwerfvuilambassadeurs" binnen de lokale gemeenschap, die samen met inwoners zwerfvuil aanpakken en positieve gedragsverandering stimuleren.
  • Onderdelen van de oplossing:
    • Zwerfvuilambassadeurs opleiden en inzetten
    • Beloningssysteem opzetten (bv. punten of vouchers)
    • Educatieve campagnes en samenwerkingen
  • Mogelijke veranderingen:
    • Inwoners voelen zich meer betrokken bij de netheid van hun buurt en stimuleren anderen om ook bij te dragen.
    • Bewoners worden gemotiveerd om actief zwerfvuil op te ruimen door een directe beloning voor hun inspanningen.
    • Inwoners, scholen en organisaties krijgen meer bewustzijn over de gevolgen van zwerfvuil en hoe zij kunnen helpen.
  • Zichtbare uitkomst:
    • Meer inwoners nemen deel aan opruimacties; nettere buurten en minder zwerfvuil in straten en parken.
    • Grotere hoeveelheden ingezameld zwerfvuil; meer activiteit bij verzamelpunten of inleverlocaties.
    • Meer collectieve opruimacties, zichtbare educatieve borden of evenementen; toegenomen bewustzijn bij de inwoners.

Tips

  1. Vergeet niet dat klein beginnen, met een beperkte opzet, vaak beter werkt dan een heel groot probleem in één keer op te lossen. Zo loop je minder snel vast in beperkingen en praktische problemen.
  2. Denk bij je prototype ook al na hoe je het wil uittesten met de gebruikers. Ga je een situatie nabouwen en hen observeren? Of wil je eerder een oplossing visueel tonen en hen interviewen?

Verwerken en toepassen

Eens je je keuzes gemaakt hebt, kan je beginnen bouwen aan je prototype. Maak het zo tastbaar mogelijk.

Deze template kan je hierna ook gebruiken om een testleidraad op te stellen eens je je prototype begint uit te testen met gebruikers.

Lees verder

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.