Herkader de uitdaging

Template

Schrijf uitdagingen voor je project die de echte noden duidelijk omschrijven en snel ideeën oproepen.

Voorbeeld template

Tijdsduur

1 tot 3 uur

Benodigdheden

Kladpapier of whiteboard, pen en post-its, tape

Deelnemers

Minimaal 2 personen

Waarom heb je een ontwerpuitdaging nodig?

  • Na het omvormen van de pijnpunten, noden en ervaringen uit het gebruikersonderzoek tot inzichten, is het tijd om een ontwerpuitdaging te formuleren.
  • Een ontwerpuitdaging is een duidelijk geformuleerde probleemstelling die de behoeften en problemen van de doelgroep beschrijft.
  • Een ontwerpuitdaging laat het team zien waar de grootste behoefte ligt en waarvoor je oplossingen voor bedenkt. Het helpt je team ook om gefocust te blijven op wat echt belangrijk is voor de gebruikers. Een goed geschreven uitdaging is een startpunt om ideeën te bedenken om tot innovatieve oplossingen te komen.

Aan de slag!

  1. Bekijk de inzichten uit je onderzoeksmuur en beslis in groep welke inzichten de belangrijkste zijn. Herformuleer je belangrijkste inzichten zodat je de doelgroep, noden, wensen en oplossingen duidelijk hebt.

  2. Formuleer één ontwerpuitdaging voor elk belangrijk inzicht waarop je verder wilt werken.

    Hoe formuleer je een sterke ontwerpuitdaging? Een ontwerpuitdaging wordt geformuleerd als een vraag en bestaat uit drie elementen:

    Hoe kunnen wevoorzodat…’

    • Een uitdaging begint steeds met de woorden “Hoe kunnen we …”. Elk van die woorden heeft zijn waarde:
      • “Hoe” veronderstelt dat een oplossing bestaat
      • “Kunnen” geeft aan dat het om ideeën gaat, we weten nog niet of het echt zal werken.
      • “We” wijst op een gedeelde verantwoordelijkheid van team dat de uitdaging opstelt.
    • Vervolgens specifieer je voor welke doelgroep je de uitdaging formuleert. Neem hiervoor je stakeholderkaart terug bij de hand.
    • Eindig de ontwerpuitdaging met het resultaat

    Voorbeeld

    • Het inzicht: Mensen in armoede hebben nood aan informatie per brief. Maar, ze zijn vaak weigerachtig om enveloppes te openen met overheidslogo’s en vensters omdat ze boetes en belastingen verwachten.
    • De ontwerpuitdaging: Hoe kunnen we de burger informatie bezorgen op een manier die vertrouwen en steun uitstraalt?

Verwerken en toepassen

  • Eindig met één of meerdere uitdagingen. Zorg dat je op het einde van je onderzoek het aantal uitdagingen limiteert. Het moet haalbaar zijn om binnen je traject voor elk van de ontwerpuitdagingen tot oplossingen te komen.
  • Toets binnen je organisatie de uitdagingen af. Vraag of ze herkenbaar en begrijpelijk zijn. Betrek personen die belang hebben bij het bepalen van de scope. Bepaal samen de belangrijkste ontwerpuitdagingen.
  • Gebruik de uitdagingen als basis om tot ideeën te komen binnen de ontwerpfase.
  • Zet je ontwerpuitdagingen in de kijker bij het kiezen van ideeën. Controleer of de ideeën waarmee je verder gaat in je traject werkelijk een oplossing kunnen bieden voor de initiële ontwerpuitdagingen.

Tips

Een aantal tips om een scherpe ontwerpuitdaging te formuleren:

  • Open: start bij het probleem en laat ruimte voor veel verschillende soorten oplossingen.
  • Gefocust: denk breed, maar niet gigantisch. Splits ontwerpuitdagingen die teveel willen vertellen op in verschillende uitdagingen.
  • Concreet: plak namen en titels op je doelgroep.
  • Gericht: beeld je in hoe de uitkomst er uit zou zien.
  • Positief: is je uitdaging negatief verwoord? Draai het om naar een positieve opportuniteit.
  • Actiegericht: Roept het op om te brainstormen over oplossingen? Wordt je er zelf enthousiast van? Geeft het je zin om er mee aan de slag te gaan?

Lees verder

  • Maak een onderzoeksmuur

    Maak een onderzoeksmuur

    Tijdens en na het onderzoek breng je alle gegevens samen om ze te analyseren, synthetiseren en visualiseren. Dit kan je doen door de gegevens op een fysieke of digitale muur te plaatsen.

  • Weet wie je wanneer kan betrekken

    Weet wie je wanneer kan betrekken

    Door aan het begin van je project een stakeholder map op te maken, kun je potentiële problemen vroegtijdig signaleren, verwachtingen managen en zorgen voor betere samenwerking en begrip.

  • Weet wie je moet overtuigen, en hoe

    Weet wie je moet overtuigen, en hoe

    Brainstorm over mogelijke acties die je beslissers nodig hebben om over de gevonden oplossing te kunnen beslissen.

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.