Visualiseren kun je leren
We kennen allemaal het rapport dat ongelezen in een lade blijft liggen. Mensen lezen steeds minder, zelfs als de rapporten belangrijke vragen beantwoorden. Het is moeilijk om geconcentreerd te blijven bij het lezen van lange teksten. Visuele weergaven helpen hierbij, want zoals het spreekwoord zegt: een beeld zegt meer dan duizend woorden.
5 tips om het visueel te houden
- Hou het simpel en helder: Beperk het aantal boodschappen. Stel jezelf de vraag: “Wat moet mijn publiek zeker onthouden?”
- Gebruik tools die je al kent: met Microsoft PowerPoint of Canva kom je al een heel eind.
- Beperk het aantal woorden: Heb je veel informatie? Maak dan een reeks van beelden. Begin met een overzichtsbeeld en zoom daarna in op de details.
- Vertel een verhaal: Trek de aandacht eerst naar je hoofdboodschap met een groter lettertype en contrasterende kleur. Vertel de details op een minder opvallende manier. Het oog gaat van links naar rechts en van boven naar beneden. Zet je boodschappen in een logische volgorde.
- Betrek collega’s: Feedback van collega’s helpt om je visualisaties en verhaal te verbeteren.
5 manieren om je inzichten te visualiseren
-
Persona’s: Beschrijf typische gebruikers in detail, inclusief hun behoeften, doelen en uitdagingen.
Voorbeeld: Hasselt ging aan de slag met persona
-
Klantreis: Visualiseer de stappen en ervaringen die gebruikers doorlopen bij het gebruik van je dienstverlening.
Voorbeeld: Ontdek hoe Oostende hun klantenreis voorstelde aan de collega's
-
Empathie kaart: Krijg inzicht in de gedachten, gevoelens en behoeften van gebruikers tijdens hun interactie met je dienstverlening.
-
Cijfers en Quotes in een one pager: Bied een beknopte samenvatting van je onderzoek met essentiële data en de belangrijkste inzichten.
Voorbeeld van kwantitatieve en kwalitatieve resultaten: Stad Gent - Life Event Scans