5 manieren om je inzichten te visualiseren

Theorie

Visualiseer je inzichten en breng je kennis over op een eenvoudige en overtuigende manier. De meerwaarde is dat je inzichten blijven hangen en je anderen gemakkelijker overtuigt.

Abstracte vormen

Leestijd

5 minuten

Visualiseren kun je leren

We kennen allemaal het rapport dat ongelezen in een lade blijft liggen. Mensen lezen steeds minder, zelfs als de rapporten belangrijke vragen beantwoorden. Het is moeilijk om geconcentreerd te blijven bij het lezen van lange teksten. Visuele weergaven helpen hierbij, want zoals het spreekwoord zegt: een beeld zegt meer dan duizend woorden.

5 tips om het visueel te houden

  • Hou het simpel en helder: Beperk het aantal boodschappen. Stel jezelf de vraag: “Wat moet mijn publiek zeker onthouden?”
  • Gebruik tools die je al kent: met Microsoft PowerPoint of Canva kom je al een heel eind.
  • Beperk het aantal woorden: Heb je veel informatie? Maak dan een reeks van beelden. Begin met een overzichtsbeeld en zoom daarna in op de details.
  • Vertel een verhaal: Trek de aandacht eerst naar je hoofdboodschap met een groter lettertype en contrasterende kleur. Vertel de details op een minder opvallende manier. Het oog gaat van links naar rechts en van boven naar beneden. Zet je boodschappen in een logische volgorde.
  • Betrek collega’s: Feedback van collega’s helpt om je visualisaties en verhaal te verbeteren.

5 manieren om je inzichten te visualiseren

  • Persona’s: Beschrijf typische gebruikers in detail, inclusief hun behoeften, doelen en uitdagingen.

    Voorbeeld: Hasselt ging aan de slag met persona

  • Klantreis: Visualiseer de stappen en ervaringen die gebruikers doorlopen bij het gebruik van je dienstverlening.

    Voorbeeld: Ontdek hoe Oostende hun klantenreis voorstelde aan de collega's

  • Empathie kaart: Krijg inzicht in de gedachten, gevoelens en behoeften van gebruikers tijdens hun interactie met je dienstverlening.

  • Cijfers en Quotes in een one pager: Bied een beknopte samenvatting van je onderzoek met essentiële data en de belangrijkste inzichten.

    Voorbeeld van kwantitatieve en kwalitatieve resultaten: Stad Gent - Life Event Scans 

Voorbeeld van een 'one pager' voor het onderzoek van Kom op voor je wijk van Leuven
  • Storyboard: Gebruik een storyboard om je verhaal te vertellen met een visueel scenario. Laat zien welke stappen en interacties plaatsvinden binnen een bepaalde situatie of proces.

     

Lees verder

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.