Kwantitatief: cijfers en trends
Bij kwantitatief onderzoek ga je breed en verzamel je gegevens van een grote groep deelnemers. Je richt je op meetbare resultaten en probeert patronen en correlaties te ontdekken door middel van statistische analyses. Vragen als "Hoe vaak komt dit voor?" en "Wat is de gemiddelde score?" staan centraal.
In dit type onderzoek verzamel je gegevens via vooraf opgestelde vragenlijsten en die je naar een groot aantal mensen stuurt. Je stelt gesloten vragen, zodat je de antwoorden achteraf makkelijk kan samenvatten.
Ook bij kwantitatief onderzoek kan het een uitdaging zijn om je doelgroep te bereiken, we denken vaak -terecht- aan digitale vragenlijsten omdat die makkelijker te verwerken zijn. Voorzie daarom ook een mogelijkheid om de vragenlijst met hulp van bijvoorbeeld een vrijwilliger in te vullen.
Enkele tips:
- Omdat je op zoek gaat naar ‘hoe veel’ of ‘hoe vaak’ is het wel belangrijk dat je bevraging door voldoende mensen wordt ingevuld. Zodat je de resultaten kan veralgemenen naar de gehele doelgroep.
- Houd de vragenlijst kort en bondig om te vermijden dat deelnemers afhaken.
- Stel demografische vragen om de achtergrondkenmerken van je deelnemers te begrijpen en mogelijke verschillen te analyseren.
- Test je vragenlijst bij collega’s om zeker te zijn dat je vragen duidelijk zijn, en dat ze beantwoord wordt zoals jij verwacht.
Typische methoden voor kwantitatief onderzoek zijn:
- Enquête
- Data analyse van bestaande data in je organisatie
Voorbeelden:
- Je wil te weten komen hoeveel mensen al eens het Digipunt in de bibliotheek hebben gebruikt en hoe tevreden zij zijn van de dienstverlening. Je neemt een vragenlijst af op verschillende locaties in de gemeente.
- Je vermoedt dat een online formulier er voor zorgt dat mensen afhaken en een recht niet opnemen. Je duikt in de data van de website en analyseert hoeveel mensen het formulier starten, maar niet indienen. Misschien kan je zelfs achterhalen bij welke vraag ze afhaken.