Onderzoeksmethoden voor experimenten
Bij het thema Onderzoeken leer je verschillende manieren kennen om inzichten te verzamelen over je dienstverlening. Op de wegwijzer onderzoeksmethodes vind je een handig overzicht van deze methoden. Voor het testen van nieuwe ideeën of oplossingen worden vaak de volgende methoden gebruikt: gemodereerde en guerrilla gebruikerstesten, en enquêtes. Hier vind je de voor- en nadelen van deze experimentmethoden.
Bij een gebruikerstest toon je je idee of prototype aan je doelgroep en vraag je hen om ermee aan de slag te gaan. Je verzamelt hun ervaringen en feedback om je product te verbeteren. Er zijn verschillende manieren om gebruikerstesten uit te voeren, waaronder gemodereerde tests en guerilla tests. Lees op Gebruikerstest om te weten hoe je een test uitvoert.
- Een gemodereerde test is uitgebreider en vindt plaats in een gecontroleerde setting.
- Een guerilla of spontane test is een snelle en informele manier om feedback te verzamelen door je prototype direct op straat te testen. Het is variant op Spontane interviews met een prototype bij de hand.
Een online enquête kan je gebruiken om bij een breed publiek feedback te krijgen over een nieuwe oplossing of prototype. Je kan de algemene wenselijkheid van een oplossing testen, of specifieke feedback vragen op bepaalde functies. Lees op Enquête hoe je stap voor stap een enquête kan creëren.