Methoden om te experimenteren

Theorie

Ontdek de beste methode om in jouw experimenten feedback te krijgen op je prototype. Vergelijk gemodereerde tests, guerilla tests en enquêtes, en leer hoe je deze effectief kunt inzetten om nieuwe ideeën en oplossingen te testen. 

Abstracte vormen

Leestijd

20 minuten

Onderzoeksmethoden voor experimenten

Bij het thema Onderzoeken leer je verschillende manieren kennen om inzichten te verzamelen over je dienstverlening. Op de wegwijzer onderzoeksmethodes vind je een handig overzicht van deze methoden. Voor het testen van nieuwe ideeën of oplossingen worden vaak de volgende methoden gebruikt: gemodereerde en guerrilla gebruikerstesten, en enquêtes. Hier vind je de voor- en nadelen van deze experimentmethoden.

Bij een gebruikerstest toon je je idee of prototype aan je doelgroep en vraag je hen om ermee aan de slag te gaan. Je verzamelt hun ervaringen en feedback om je product te verbeteren. Er zijn verschillende manieren om gebruikerstesten uit te voeren, waaronder gemodereerde tests en guerilla tests. Lees op Gebruikerstest om te weten hoe je een test uitvoert.

  • Een gemodereerde test is uitgebreider en vindt plaats in een gecontroleerde setting.
  • Een guerilla of spontane test is een snelle en informele manier om feedback te verzamelen door je prototype direct op straat te testen. Het is variant op Spontane interviews met een prototype bij de hand.

Een online enquête kan je gebruiken om bij een breed publiek feedback te krijgen over een nieuwe oplossing of prototype. Je kan de algemene wenselijkheid van een oplossing testen, of specifieke feedback vragen op bepaalde functies. Lees op Enquête hoe je stap voor stap een enquête kan creëren.

Welke methode kies je nu best?

Het kiezen van de juiste methode hangt af van je specifieke behoeften, doelen en middelen, en de vragen die je hebt over je oplossing. Hieronder vind je en overzicht van de voor- en nadelen van de 3 methoden. Gebruik de kenmerken in de eerste kolom om af te wegen welke methoden het meest geschikt zijn voor jou. Je kan methoden combineren voor een breder en dieper inzicht.

Kenmerk Gemodereerde gebruikerstest Guerilla of spontane gebruikerstest Online enquête
Duur 30- 60 minuten 5 - 10 minuten Eerder kort, 5-20 minuten, afhankelijk van het aantal vragen
Locatie Gestructureerde omgeving (lab-opstelling) Publieke plaatsen Online kunnen ze overal uitgevoerd worden
Doelen en vragen Meer gedetailleerde feedback en diepgaande inzichten omdat je kan doorvragen en meer contextinformatie hebt Laat toe om snel de wenselijkheid te testen, maar je hebt minder diepgang en contextinformatie Minder diepgang en minder direct, maar inzicht in cijfers en trends
Respondenten Vooraf gedefinieerd en gerekruteerd, kleinere groep Ter plekke werven waardoor minder controle op representativiteit, maar grotere groep Mogelijkheid tot zowel breed en gericht verspreiden via verschillende kanalen
Budget en tijd Vaagt meer tijd en middelen om voor te bereiden, uit te voeren en te verwerken Vaagt minder tijd en middelen om voor te bereiden, uit te voeren en te verwerken (Online) enquêtes zijn vooral handig voor grote steekproeven tegen lage kosten, hoewel er kosten kunnen zijn voor premium tools of incentives.
Flexibiliteit Mogelijkheid om in te spelen op reacties, vragen en de context van de testpersoon Realistische omgeving met directe observatie van de testpersoon Je kan de test niet observeren of doorvragen op reacties van de respondent
Privacy en betrokkenheid Omgeving is meer controleerbaar, waardoor je afleiding kan minimaliseren en meer comfort kan bieden Minder controle op de omgeving waardoor er privacy-problemen en afleiding kan zijn Geen controle over de omgeving van de respondenten. Kan anoniem afgenomen worden

Je hebt je methode(n) gekozen. Aan de slag!

  • Bereid je methode voor. Gebruik de pagina’s Observatie en meeloopdagen en Gebruikerstest als leidraad. Betrek zoveel mogelijk collega’s en andere belangrijke betrokkenen.
  • Verwerk de resultaten goed. Zorg voor duidelijke notities en documenteer alles tijdens de experimenten. Maak een onderzoeksmuur om de resultaten te analyseren en conclusies te trekken.
  • Pas aan en test opnieuw. Na een aantal experimenten pas je je prototype aan op basis van de feedback die je hebt ontvangen. Daarna test je opnieuw om te zien of de aanpassingen het gewenste effect hebben.

Lees verder

  • Welke methode gebruik je wanneer?

    Welke methode gebruik je wanneer?

    Er bestaan heel wat onderzoeksmethodes, maar welke is nu de juiste voor jouw situatie? Kies één of meerdere methodes uit op basis van waar je al staat, wat je doel is en hoeveel tijd je wil besteden.

  • Stel een testleidraad op

    Stel een testleidraad op

    Ontwikkel een heldere leidraad voor je experiment in 5 stappen. Maak een gedetailleerd script dat elke fase van je testproces omvat, van kennismaking tot afronding. Dit helpt je om consequent te werken en waardevolle feedback te verzamelen.

  • Experimenteren, hoe doe je dat?

    Experimenteren, hoe doe je dat?

    Hier lees je meer over waarom we experimenteren, hoe je dat kan doen en een aantal tips om er zelf mee aan de slag te kunnen gaan.

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.