Artikel

4 redenen om te programmeren met jongeren

Auteur(s): 
Filip Moons - UA - Lerarenopleiding
Ellen Vandervieren - UA - Lerarenopleiding

Je kan er niet meer om heen: leren programmeren of - om het met een duur woord te zeggen - computationeel denken lijkt wel een hype. Maar waarom moeten jongeren leren programmeren? Er zijn 4 redenen waarom dat een goed idee is:

Programmeren is een basisvaardigheid

Kinderen groeien op in een heel andere wereld dan dat van hun ouders of grootouders. Facebook, NetFlix, YouTube, smartphones … zijn een deel van het dagelijks leven geworden. Zelfs speelgoed is digitaal en soms zelf programmeerbaar, zoals Lego Mindstorms. Jongeren besteden meer tijd achter een scherm dan aan  school. Een kind van 7 jaar heeft gemiddeld al één jaar achter een scherm gezeten. Voor een kind van 18 is dat al 3 jaar.

Weten hoe je technologie gebruikt, is één ding. Een ander ding is de achterliggende logica ervan te begrijpen. Leren programmeren helpt jongeren om de digitale wereld waarin ze leven beter te begrijpen. Technologie is dan geen tovenarij meer, maar een uitdagende wetenschap die ze met logica kunnen beheersen. Bovendien staat de arbeidsmarkt te springen voor mensen met codeervaardigheden.

Jong geleerd is oud gedaan

Elke ouder die zijn kind meertalig wil opvoeden, weet dat je hier best zo vroeg mogelijk mee begint. Leren programmeren verschilt niet zo veel van de grammatica (syntax) van een ‘gewone’ taal bestuderen. Ook hier geldt: hoe jonger, hoe beter.

  • Wist je dat Bill Gates amper 13 was toen hij op zijn school een terminal programmeerde?
  • En nog steeds  blijken de beste programmeurs  al op erg jonge leeftijd geïnteresseerd in het programmeren van computers. Vaak leerden ze zichzelf programmeren en, dat geeft hen een veel dieper inzicht in de taal van programmeren.

Met creativiteit en technologie de wereld veranderen

Technologie heeft de wereld door elkaar geschud. De Arabische lente had nooit zijn proporties kunnen aannemen zonder Twitter. Twitter is bedacht door iemand met een slim idee: een openbare telex en elk bericht mag maximaal 140 tekens bevatten. Iedereen heeft ideeën. Alleen zal in deze eeuw maar een select clubje zijn ideeën kunnen waarmaken: door hun codeervaardigheden. Willen we van kinderen en jongeren innovatievelingen maken, dan lijkt er voor leren programmeren een uitstekende rol weggelegd. Programmeren geeft kinderen immers het gevoel dat ze ontwerpers kunnen zijn.

Programmeren hoeft echt niet moeilijk te zijn

Het grote aanbod aan eenvoudige software om te leren programmeren (zelfs voor jonge kinderen) zorgt mee voor de programmeerhype. Tien jaar geleden moest je eerst een complexe programmeertaal leren met strikte regels en moeilijke termen. Voor jongeren was dat vaakonhaalbaar: de stap van logisch denken naar een complexe programmeercode was voor hen te moeilijk. Intussen zijn deze drempels verdwenen: allerlei organisaties hebben software ontwikkeld waarin je logische stappen kan weergeven als blokken die je in de juiste volgorde zet. Het bekendste voorbeeld is Scratch van MIT. Zo kunnen kinderen en jongeren toch programmeren zonder meteen op de muur van ‘moeilijke’ programmeercode te botsen. Moeilijkere programmeeruitdagingen zijn dan voor later.

Lees meer over