Facebook
Artikel

Nieuws & jongeren: Lessen voor mediamakers

Auteur(s): 
Evelien D'heer - Mediawijs

Als het nieuwe belangrijk is, zal het mij wel vinden.

Deze befaamde quote van Brian Stelter, een Amerikaanse student, vat het helemaal samen. "Belangrijk nieuws is nieuws dat circuleert binnen mijn sociaal netwerk, nieuws dat gedeeld wordt door mijn Facebookvrienden of besproken wordt op mijn Twittertijdlijn.”

Dit was de opzet van de studiedag die Mediawijs vrijdag 02/12/16 organiseerde in samenwerking met de VRT en MediaNet Vlaanderen.

Hoe bereiken we jongeren? Kunnen we jongeren nog binden aan onze merken of zijn zij vooral gebonden aan sociale media? Welk nieuws maken we voor hen? 

Dit zijn geen nieuwe vragen, maar we merken - op basis van het aantal inschrijvingen - dat ze nog steeds relevant zijn. Zowel de mediasector, onderzoekers en het sociaal-cultureel veld waren aanwezig.

De belangrijkste inzichten

Na een gezellige broodjeslunch, kwamen 6 presentatoren aan het woord, ingeleid door Jan Hautekiet.

Als introductie bracht Jan Hautekiet enkele cijfers van de VRT studiedienst. Die gaven aan dat jongeren doorheen de dag nieuws consumeren, terwijl ouderen eerder nieuws consumeren op vaste tijdstippen (zoals het 19u journaal).

Kristin Van Damme, onderzoeker bij imec-MICT-UGent, mocht de spits afbijten met cijfermateriaal over de kanalen via de welke jongeren nieuws gebruiken. Met haar presentatie getiteld "Just checking the wall ... Nieuwsconsumptie bij jongeren is méér dan Facebook alleen" gaf ze aan dat jongeren zowel via sociale media als traditionele media nieuws consumeren.

Ook Anna Van Cauwenberge, onderzoeker aan de Universiteit Groningen, wees op een mix van kanalen. Jongeren worden wel op een andere manier aangetrokken tot het nieuws. Zij willen verhalen en context (eerder dan feiten), nieuws moet niet serieus gebracht worden (denk bijvoorbeeld aan DIW) en er moet ruimte zijn voor opinie, discussie en persoonlijke verhalen. Tot slot gaf ze aan dat sociale media door jongeren vooral gebruikt worden om op de hoogte te blijven van elkaar eerder dan het nieuws.

Tot slot wees Annelore Deprez (Arteveldehogeschool) op het potentieel van Snapchat als nieuwskanaal. 

Les 1: Nieuws en jongeren is geen exacte wetenschap. Jongeren zijn divers en er is geen eenduidige manier om hen te bereiken. Enkel inzetten op sociale media heeft weinig zin, dat is zeker. 

Farid Khetouta (Regionale televisie Kempen & Mechelen) probeert regionaal nieuws op maat van jongeren te brengen. Geen gemakkelijke klus. Vanuit de VRT, werden de projecten SuperDiv en VRT Camping toegelicht door Jolien Durwael en Michaël Opgenhaffen. Beide projecten betrekken jongeren bij de productie van nieuws. Die nauwe samenwerking leert hen veel over de leefwereld van jongeren. 

Les 2: Maak het jezelf niet te moeilijk. Probeer niet te denken zoals jongeren, maar betrek jongeren en laat ze zelf nieuws maken!

Inleven dan maar

In het tweede deel van de namiddag werd aan de deelnemers gevraagd zich in te leven in een jongere aan de hand van theatertechnieken.

De workshop werd begeleid door de organisatie um4p die erin slaagde om de deelnemers uit hun comfort zone te brengen. Een uitdagende, maar nuttige oefening die heel wat voer voor discussie opleverde. 

Lees meer over