Meer nieuws
Net zoals radio en tv een extra toegangspoort vormden tot nieuws, doet het internet het nieuwslandschap opnieuw uitbreiden. Enerzijds gaan traditionele nieuwsmedia online, anderzijds ontstaan er nieuwe, digitale nieuwsbronnen. Bovendien kunnen we via zoekmachines googelen naar nieuws en vlotjes kennismaken met al die nieuwe bronnen. Sociale media schotelen ons dan weer nieuws (of nepnieuws) voor in onze tijdlijn zonder dat we ernaar vragen. Kortom, er is niet alleen een overvloed aan nieuws, maar soms gaat het nieuws ook op zoek naar ons in plaats van omgekeerd.
Instant nieuws
Nieuws was nog nooit zo actueel: online kan het nieuws ons bijna instant bereiken. Digitale nieuwsmedia voorzien livestreams en delen nieuws met de snelheid van het licht. Want wie online niet snel genoeg is, riskeert dat nieuwsgebruikers op zoek gaan naar andere (digitale) informatiebronnen. Dat tijd nog waardevoller wordt, heeft ook een keerzijde: soms kan dit leiden tot een minder nauwkeurige verslaggeving. Dan sluipen er sneller taal- en typfoutjes in online nieuwsberichten en kan nieuws minder kwalitatief of zelfs fout zijn, doordat er minder tijd is om bronnen te dubbelchecken.
Gratis nieuws
Sinds het internet is het nieuws toegankelijker dan ooit. We hoeven niet meer stipt om 19 uur de televisie aan te zetten of ‘s ochtends een krant te halen in de winkel. Sterker nog, een groot deel van het nieuws is zelfs gratis te vinden. Onderzoek bevestigt dat het gebruik van traditionele nieuwsmedia gestaag aan het dalen is. Daarnaast verschuiven advertentie-inkomsten meer en meer naar sociale media. Nieuwe businessmodellen dringen zich dan ook op. Zo experimenteren zowel gevestigde als alternatieve nieuwsmedia online met een betaalmuur, waarbij slechts een deel van het nieuws gratis beschikbaar is.
Gepersonaliseerd nieuws
Bij traditionele nieuwsmedia bestaat er niet zoiets als ‘nieuws op maat’: de krant ziet er voor iedereen hetzelfde uit, en dat geldt ook voor het tv-journaal. Het internet bracht daar verandering in. Grote nieuwsapps bieden gebruikers de mogelijkheid om zelf te bepalen over wat voor nieuws ze meldingen willen krijgen op hun smartphone, of presenteren hun lezers op basis van gebruikersdata nieuws dat mogelijk aansluit bij hun interesses. Ook zoekmachines proberen te voorspellen welke zoekresultaten het best bij je passen, afhankelijk van je eerdere zoekresultaten en surfgedrag. Nieuwspersonalisatie heeft zowel voor- als nadelen: enerzijds krijg je enkel nieuws te zien dat je écht boeiend vindt, anderzijds dreig je in een filterbubbel te belanden en eenzijdig geïnformeerd te worden.