Representatie van jongeren in het nieuws: 8 tips voor journalisten

Dit artikel is deel van Nieuws

Hoe zorg je ervoor dat ook jongeren met een migratieachtergrond zich vertegenwoordigd voelen in het nieuws? Tijdens het dialoogtraject rePresent (2016) gingen jongeren en journalisten samen op zoek naar antwoorden. Het resultaat: 8 concrete tips voor nieuwsmakers.

Normaliseer diversiteit

Jongeren met een migratieachtergrond vertegenwoordigen een groot deel van de samenleving, zeker in stedelijke gebieden. Het is heel normaal dat ook zij een mening hebben over onderwerpen als milieuvervuiling, onderwijs en gezondheid. Toch komen ze over dergelijke thema’s zelden aan het woord in het nieuws.

Bouw je netwerk uit

Amper 3% van wie vermeldt wordt in kranten als het gaat over binnenlands nieuws, heeft een migratieachtergrond. Dat terwijl onze samenleving voor 20% bestaat uit mensen met een migratieachtergrond. Als journalisten werken aan een breder netwerk, kunnen ze een groter deel van de samenleving vertegenwoordigen én aanspreken. 

Spreek met jongeren in plaats van over jongeren

Nieuwsmedia hebben nog vaak de reflex om over mensen te praten in plaats van met hen. Dat geldt ook voor jongeren met een migratieachtergrond. Jongeren hebben nochtans nood aan rolmodellen die hen inspireren en motiveren. Daarom is het belangrijk dat ook zij een stem krijgen in het nieuws.

Integreer nuance en balans in ieder nieuwsitem

Jongeren volgen het nieuws vooral online, bijvoorbeeld via sociale media. Anders dan bij een papieren krant of in een televisiejournaal, staat online nieuws vaak op zichzelf en geïsoleerd van zijn context. Ook online nieuws moet voldoende duiding en nuance bevatten, zodat jongeren voelen dat ook hun kant van het verhaal verteld wordt.

Voorzie gratis duidingsitems online

Jongeren willen kort en krachtig nieuws, maar vinden het tegelijk ook belangrijk om de context van een nieuwsitem te begrijpen. Duidingsitems zijn echter zelden gratis, en bij jongeren met een migratieachtergrond is er weinig bereidheid om daarvoor te betalen. Idealiter hebben ze gratis toegang tot bondig nieuws mét duiding.

Hou het kort, visueel en verstaanbaar

Jongeren hebben weinig interesse in het nieuws, laat staan in uitgebreide en ingewikkelde nieuwsitems. Om de aandacht van jongeren vast te houden, moet nieuws kort en beeldend zijn. Liefst ook zonder moeilijke woorden, voor wie Nederlands niet als moedertaal heeft.

Stop met benoemen

Voor jongeren is het vaak niet relevant als de origine vermeld wordt van iemand die in het nieuws komt. Ze hebben het gevoel dat dit vooral bij negatief nieuws gebeurt, en dat dit bijdraagt tot verdere polarisering.

Bied oplossingen aan

Het is belangrijk om problemen te benoemen in het nieuws, maar ook om oplossingen te bieden. Jongeren hebben het gevoel dat er weinig balans is tussen positief en negatief nieuws en willen meer hoopvolle signalen lezen en zien.

Gepubliceerd op 28 juli 2021