Lesfiche: cijfers in het nieuws

Educatief pakket

Ons dagelijks nieuws staat vol met cijfers. Niet alleen kan je met cijfers dingen aantonen, het geeft ons ook de mogelijkheid om dingen te vatten en in perspectief te plaatsen. Vaak wordt informatie in de actualiteit gevisualiseerd, zodat je de gegevens beter zou begrijpen. Tenminste, als je er kritisch mee omgaat en ze juist leert gebruiken en interpreteren. 

Voor het lager en secundair onderwijs. 

Cijfers in het nieuws

Cijfers geven de indruk dat iets correct en betrouwbaar is. Veel meer dan wanneer een journalist spreekt over veel of een aantal. Want cijfers kunnen emoties oproepen, de aandacht trekken en mensen overtuigen. De aanwezigheid van cijfers is soms belangrijker dan de inhoud en de details die cijfers geven.Toch is het aangeraden om alle gegevens van een infografiek grondig te bestuderen. Soms kunnen deze immers nogal een vertekend beeld geven. 

Wat komt aan bod

  • Lesfiches met achtergrondinformatie
  • Verschillende methodieken: 
    • Les 1: cijfers leren lezen
    • Les 2: cijfers zelf visualiseren

Zo gebruik je het

Lager onderwijs

Je begint met een cijferbingo: laat de leerlingen aan de hand van de cijferbingo verschillende cijfers in nieuwsitems zoeken (zie bijlage). Het groepje dat als eerste vijf items gevonden heeft, is gewonnen. Vervolgens leren ze cijfers lezen en visualiseren. 

Duur: 1 lesuur

Secundair onderwijs

In deel 1 gaan de leerlingen op zoek naar cijfers in het nieuws en leren ze deze analyseren. In deel 2 gaan ze zelf aan de slag en maken ze een eigen infografiek. De leerlingen maken zelf een infografiek en schrijven er een artikel over.

Duur: 2 lesuren

Dit heb je nodig

Download hieronder de verschillende onderdelen van het lespakket. 

Licentie: Naamsvermelding, NietCommercieel, GelijkDelen

Bekijk ook

Meer tools
  • Welk type nieuwsgebruiker ben jij? Profieltest

    Welk type nieuwsgebruiker ben jij?

    Hoe gebruiken jouw leerlingen nieuws? Aan de hand van deze test ontdekken ze welk type nieuwsgebruiker ze zijn. De test is een ideale manier om nadien een klasgesprek te doen met de leerlingen om meer inzicht te krijgen in hun nieuwsgebruik.

  • Fake news: what's in a name? Educatief pakket

    Fake news: what's in a name?

    Jongeren komen via verschillende kanalen in contact met nieuws en jammer genoeg ook met fake nieuws. Hoe stimuleer je hen om kritisch te kijken naar (nep)nieuws en naar de bron en boodschap van nieuws? Hoe kan je achterhalen wat echt is en niet? Het educatief pakket 'Fake news: what's in a name' biedt handvaten.

  • KrantenMaker Website

    KrantenMaker

    De KrantenMaker is een webpagina waar iedereen een eigen klas- of schoolkrant kan maken.