Welk type nieuwsgebruiker ben jij?

Profieltest

Dagelijks komen leerlingen in aanraking met nieuws. Maar hoe vaak? En zijn ze zich daar wel altijd bewust van? Deze test geeft leerlingen inzicht in hun nieuwsgebruik en is het ideale vertrekpunt voor een klasgesprek.

Voor leerlingen uit het secundair onderwijs.

Photo by Julius Drost on Unsplash

Zit jouw klas vol met toevallige nieuwspassanten, sceptische nieuwsontwijkers of nieuwswijze omnivoren?

Zo gebruik je het

  • Laat de leerlingen de test invullen (vooraf of in de klas)
  • Bekijk op voorhand zelf even de beschrijving van de 3 profielen.
  • Bespreek nadien samen de resultaten.
    • Wie heeft welk profiel?
    • Kunnen ze zich vinden in hun profiel?
    • Waarom wel of niet?

De test is ontwikkeld door Mediawijs en imec-mict-UGent in samenwerking met imec-SMIT-VUB en Universiteit Groningen in kader van Nieuws in de klas.

Bekijk ook

Meer tools
  • Fake news: what's in a name? Educatief pakket

    Fake news: what's in a name?

    Jongeren komen via verschillende kanalen in contact met nieuws en jammer genoeg ook met fake nieuws. Hoe stimuleer je hen om kritisch te kijken naar (nep)nieuws en naar de bron en boodschap van nieuws? Hoe kan je achterhalen wat echt is en niet? Het educatief pakket 'Fake news: what's in a name' biedt handvaten.

  • KrantenMaker Website

    KrantenMaker

    De KrantenMaker is een webpagina waar iedereen een eigen klas- of schoolkrant kan maken.

  • Lesfiche: cijfers in het nieuws Educatief pakket

    Lesfiche: cijfers in het nieuws

    Ons dagelijks nieuws staat vol met cijfers. Met cijfers en data kan je dingen aantonen, vatten, in perspectief te plaatsen en ze geven de indruk dat iets correct en betrouwbaar is. Tenminste, als je er kritisch mee omgaat en ze juist leert gebruiken en interpreteren.