Definitie van nieuwswijsheid
Nieuwswijsheid is de vaardigheid om nieuwsmedia te raadplegen, te evalueren en er zelf toe bij te dragen op verschillende manieren. Daarmee verschilt nieuwswijsheid dus niet zoveel van mediawijsheid, al is nieuws een bijzondere vorm van media-inhoud. Meer dan om persoonlijke of artistieke verhalen, draait nieuws om feiten.
In lijn met de definitie van mediawijsheid volgens het Mediawijs Competentiemodel, kan je nieuwswijsheid als volgt definiëren:
- het geheel aan kennis, vaardigheden en attitudes;
- om actief en creatief nieuws en informatie te gebruiken;
- en bewust en kritisch te begrijpen;
- om te participeren aan onze complexe, veranderende en gemediatiseerde maatschappij.
Welke vaardigheden horen daarbij?
- Observeren: nagaan hoe nieuws en informatie gebruikt en ingezet wordt
- Analyseren: destilleren wat de gevolgen daarvan zijn
- Evalueren: de positieve of negatieve waarde van die gevolgen bepalen en kritisch nadenken over nieuws
- Reflecteren: nadenken over wat je moet aanpassen aan je eigen gedrag, het beleid, ...
- Bedienen: een nieuws- of informatie-item kunnen lezen en begrijpen
- Navigeren: het nodige nieuws en de gewenste informatie kunnen vinden
- Organiseren: nieuws, informatie en de bijhorende media kunnen structureren en opslaan
- Produceren: zelf nieuws en informatie kunnen maken
Nieuwswijsheid: een boemerangeffect?
Sinds de presidentsverkiezingen in 2016 in de Verenigde Staten gaat er steeds meer aandacht uit naar de gevaren van nepnieuws. Nepnieuws komt regelmatig aan bod in de media, en er zijn ook allerlei initiatieven opgericht die mensen helpen om nepnieuws te herkennen. Dat is een goede zaak, maar heeft helaas ook een keerzijde: