Vergroot en verklein je onderzoeksvraag

Template

Stel eerst scherp wat je juist wil onderzoeken, zodat je daarna effectief aan de slag kunt gaan.

Voorbeeld template

Tijdsduur

Circa 1 uur

Benodigdheden

Template, pen en post-it’s

Deelnemers

2 tot 6 personen die goede kennis hebben over de organisatie en het project

Aan de slag!

  1. Kijk terug naar de veronderstellingenkaart die je hebt gemaakt hebt. Welke wil je eerst onderzoeken? Kies er 1 tot 3 uit om aan te pakken.
    Bijvoorbeeld: Niet alle burgers met een digitale kwetsbaarheid vinden hun weg naar het Digipunt.

  2. Zet ze om in een vraag. Beschrijf wat je te weten wilt komen over je doelgroep, het probleem of een mogelijke oplossing.
    Bijvoorbeeld: Wie bereiken we vandaag wel en niet met het Digipunt? Bijvoorbeeld: Welke drempels ervaren burgers om gebruik te maken van het aanbod?

  3. Speel met de schaal van je vraag. Vergroot en verklein de opzet van de onderzoeksvraag. Wat zou je kunnen doen met alle middelen van de wereld en wat is de kleinst mogelijke stap? Kijk ook eens naar de verschillende onderzoeksmethoden als inspiratie.
    Bijvoorbeeld van een kleinere vraag: Wat zijn de top 3 redenen voor burgers met een digitale kwetsbaarheid om naar het digipunt te komen?
    Bijvoorbeeld van een grotere vraag: Waarom komen niet alle mensen met een digitale kwetsbaarheid tot het digipunt?

  4. Zoek de juiste balans tussen de verschillende schaalgroottes en formuleer de “ideale” onderzoeksvraag. Wat is de meest ambitieuze, maar toch haalbare versie van je onderzoek?
    Bijvoorbeeld: Welke drempels ervaren burgers met een digitale kwetsbaarheid om langs te komen bij het digipunt?

  5. Herhaal tot je een onderzoeksvraag hebt waar je enthousiast van word en het werkbaar ziet om eraan te beginnen.

Verwerken en toepassen

Hier zijn enkele vragen die je aan jezelf kunt stellen om de volgende stappen te zetten:

Wees ook niet bang om je onderzoek gaandeweg bij te sturen. Na elk interview, focusgroep, enzovoort, leer je meer over het probleem, de aanpak en de vragen die je stelt.

Lees verder

  • Weet wie je wanneer kan betrekken

    Weet wie je wanneer kan betrekken

    Door aan het begin van je project een stakeholder map op te maken, kun je potentiële problemen vroegtijdig signaleren, verwachtingen managen en zorgen voor betere samenwerking en begrip.

  • Breng je veronderstellingen  in kaart

    Breng je veronderstellingen in kaart

    Iedereen maakt veronderstellingen. Dat is menselijk, maar het kan er wel voor zorgen dat je met een specifieke bril een project of onderzoek in stapt en je laat leiden.

  • Hoe begin ik er aan?

    Hoe begin ik er aan?

    Je bent al overtuigd van de voordelen van mensgericht ontwerpen en gemotiveerd om aan de slag te gaan. Maar hoe ga je dan concreet van start?

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.