Aan de slag!
-
Kijk terug naar de veronderstellingenkaart die je hebt gemaakt hebt. Welke wil je eerst onderzoeken? Kies er 1 tot 3 uit om aan te pakken.
Bijvoorbeeld: Niet alle burgers met een digitale kwetsbaarheid vinden hun weg naar het Digipunt. -
Zet ze om in een vraag. Beschrijf wat je te weten wilt komen over je doelgroep, het probleem of een mogelijke oplossing.
Bijvoorbeeld: Wie bereiken we vandaag wel en niet met het Digipunt? Bijvoorbeeld: Welke drempels ervaren burgers om gebruik te maken van het aanbod? -
Speel met de schaal van je vraag. Vergroot en verklein de opzet van de onderzoeksvraag. Wat zou je kunnen doen met alle middelen van de wereld en wat is de kleinst mogelijke stap? Kijk ook eens naar de verschillende onderzoeksmethoden als inspiratie.
Bijvoorbeeld van een kleinere vraag: Wat zijn de top 3 redenen voor burgers met een digitale kwetsbaarheid om naar het digipunt te komen?
Bijvoorbeeld van een grotere vraag: Waarom komen niet alle mensen met een digitale kwetsbaarheid tot het digipunt? -
Zoek de juiste balans tussen de verschillende schaalgroottes en formuleer de “ideale” onderzoeksvraag. Wat is de meest ambitieuze, maar toch haalbare versie van je onderzoek?
Bijvoorbeeld: Welke drempels ervaren burgers met een digitale kwetsbaarheid om langs te komen bij het digipunt? -
Herhaal tot je een onderzoeksvraag hebt waar je enthousiast van word en het werkbaar ziet om eraan te beginnen.