Theorie

Je bent al overtuigd van de voordelen van mensgericht ontwerpen en gemotiveerd om aan de slag te gaan. Maar hoe ga je dan concreet van start?

Abstracte vormen

Leestijd

10 minuten

Kies je startpunt

Het proces voor mensgericht ontwerpen omvat zes fasen: voorbereiden, onderzoeken, samenvatten, ontwerpen, experimenteren en overtuigen. Dit betekent echter niet dat je alle fasen moet doorlopen of dat je ze in een vaste volgorde moet volgen.

Misschien wil je snel starten met een mini-onderzoek en volgt de ontwerpfase later. Of je hebt al een onderzoek van een collega waar je op kunt voortbouwen. Soms begin je gewoon met experimenteren met een bestaande oplossing.

Het perfecte proces is niet een theoretisch ideaal, maar wat je kunt doen met de middelen die je hebt.

Gebruik de wegwijzer om jouw persoonlijke startpunt te bepalen.

Beslissingsboom om te weten welke stap je eerst kan nemen

Elke stap in het kort

Voorbereiden

  • Je hebt nog geen idee waar te beginnen of je hebt enkel een buikgevoel.
  • Je wilt graag je project in kaart brengen en beslissen hoe je van start gaat.
  • Aan het einde van deze fase heb je een duidelijker beeld van:
    • Welke veronderstellingen er in je hoofd leven
    • Wat je precies wilt onderzoeken of toetsen
    • Hoe je het onderzoek en ontwerp kunt aanpakken
    • Wie je nodig hebt

Onderzoeken

  • Je weet al wat je wilt onderzoeken en hebt een onderzoeksvraag als vertrekpunt.
  • Je wilt een beter inzicht krijgen in je doelgroep en hun behoeften.
  • Je wilt je doelgroep echt leren kennen door hen te ontmoeten.
  • Aan het einde van deze fase heb je:
    • Ruwe inzichten uit je onderzoek
    • Verschillende ervaringen van mensen uit je doelgroep
    • Quotes, anekdotes, cijfers, etc.

Samenvatten

  • Je hebt ruwe onderzoeksdata liggen zoals quotes, anekdotes, cijfers, etc.
  • Je wilt deze data omzetten naar heldere thema’s en inzichten om je doelgroep tot leven te brengen.
  • Aan het einde van deze fase heb je…
    • Een selectie van inzichten om op verder te bouwen
    • Een concrete ontwerpuitdaging om oplossingen voor te bedenken
    • Een visuele weergave van het probleem, de behoeften en wensen van je doelgroep

Ontwerpen

  • Je hebt concrete inzichten en prioriteiten uit onderzoek.
  • Je wilt ideeën bedenken voor een mogelijke oplossing en een eerste versie uitwerken.
  • Aan het einde van deze fase heb je:
    • Minstens één idee dat dieper uitgewerkt wordt
    • Een ruwe uitwerking (prototype)van dat idee

Experimenteren

  • Je hebt een tastbaar prototype of een visuele weergave van je oplossing.
  • Je wilt je oplossing laten testen door je doelgroep om feedback te verzamelen.
  • Aan het einde van deze fase heb je:
    • Feedback van je gebruikers
    • Geleerde lessen om je idee verder te verfijnen en verbeteren

Overtuigen

  • Deze fase is speciaal en loopt door het hele proces heen.
  • Je wilt draagvlak creëren bij je collega’s of andere stakeholders en hen overtuigen van de waarde van je project.
  • Aan het “einde” van deze fase heb je:
    • Empathie opgewekt voor de doelgroep en hun behoeften
    • Motivatie aangewakkerd bij anderen om in actie te komen
    • Zichtbaarheid gegeven aan een probleem en/of je oplossing

Lees verder

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.