Weet wie je wanneer kan betrekken

Template

Door aan het begin van je project een stakeholder map op te maken, kun je potentiële problemen vroegtijdig signaleren, verwachtingen managen en zorgen voor betere samenwerking en begrip.

Voorbeeld template

Tijdsduur

Circa 1 uur

Benodigdheden

Template, context cards, stift & post-it’s

Deelnemers

2 tot 6 personen die goede kennis hebben over de organisatie en het project

Aan de slag!

  1. Lijst individueel alle mogelijke belanghebbenden op die betrokken zijn bij het project. Schrijf één persoon per post-it. Je kan hiervoor ook de stakeholder kaartjes uit de fysieke toolbox gebruiken.

    Bij het oplijsten, kun je nadenken over de volgende vragen:

    • Van wie komt de vraag voor deze opdracht/onderzoek?
    • Wie moet betrokken zijn om uiteindelijk beslissingen te kunnen nemen?
    • Wie moet je bevragen om je veronderstellingen af te toetsen?
    • Wie is direct of indirect betrokken?
    • Wie kan invloed hebben of beslissingen nemen?
    • Wie moet je op de hoogte houden?
  2. Verzamel en sorteer in groep alle verschillende stakeholders. Discussieer en plaats de kaartjes op de stakeholder map. ! Tip: niet iedereen kan eindbeslisser zijn. Denk ook na over wie je moet horen of informeren, maar niet aan de beslissingstafel moet uitnodigen.

Verwerken en toepassen

Gebruik dit overzicht wanneer je je project vormgeeft. Wie ga je wanneer betrekken en hoe houd je mensen best op de hoogte? Kijk zeker eens in het hoofdstuk Overtuigen voor meer inspiratie over hoe je dat dan concreet doet.

Keer regelmatig terug. Gaandeweg je onderzoek ontdek je misschien nieuwe stakeholders om toe te voegen of verandert de rol van een bestaande.

Lees verder

  • Breng je veronderstellingen  in kaart

    Breng je veronderstellingen in kaart

    Iedereen maakt veronderstellingen. Dat is menselijk, maar het kan er wel voor zorgen dat je met een specifieke bril een project of onderzoek in stapt en je laat leiden.

  • Hoe begin ik er aan?

    Hoe begin ik er aan?

    Je bent al overtuigd van de voordelen van mensgericht ontwerpen en gemotiveerd om aan de slag te gaan. Maar hoe ga je dan concreet van start?

  • Breng je doelgroep in kaart

    Breng je doelgroep in kaart

    Wie behoort er tot je doelgroep en wie niet? Kies voor wie je een probleem wil en kan oplossen, zonder daarbij moeilijk bereikbare of kwetsbare doelgroepen over het hoofd te zien.

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.