De 5 stappen tot draagvlak

Theorie

Je weet dat overtuigen niet gemakkelijk is en dat er enkele voorwaarden vervuld moeten zijn. Gelukkig kan je het op veel verschillende manieren aanpakken en kan je inzichten uit je onderzoek goed gebruiken.

Abstracte vormen

Leestijd

5 minuten

Wie wil je overtuigen en waarom?

Neem je stakeholder kaart er terug bij. Wie daarvan wil je graag mee nemen in je project en op welke manier?

  • Je wil collega’s of partners in gang krijgen om mee te werken aan je project
  • Je wil dat iemand uit management of bestuur een beslissing neemt over tijd en budget
  • Je wil dat een specifieke dienst meer rekening houdt met de noden van je doelgroep in hun dagelijks werk

De basis voor overtuigen

Er bestaat heel wat wetenschap over anderen overtuigen, maar het hoeft niet altijd zo complex te zijn. Het wordt een pak gemakkelijker als je eerst kijkt of de basisvoorwaarden vervuld zijn.

De persoon die je wil overtuigen …

  1. is op de hoogte van het probleem en de noden van je doelgroep
  2. voelt zich gemotiveerd om er iets aan te doen
  3. heeft een inzicht in (een deel van) de mogelijke oplossing
  4. heeft het mandaat om bij te dragen aan de oplossing

Met voorwaarden 1 tot 3 kan je met overtuigingskracht en -technieken aan de slag, zoals een veranderingstrategie.

Als de persoon die je wil overtuigen geen mandaat of beslissingsvrijheid heeft, kan je misschien toch beter je pijlen op iemand anders richten. Keer terug naar je stakeholder kaart.

Een beetje theorie kan helpen

Eén van de bekendste modellen voor verandering en change management is ADKAR. Bekijk het als een checklist om mensen in jouw organisatie mee op de kar te krijgen en weerstand te voorkomen.

  • A staat voor awareness of bewustzijn. Als mensen zich niet eens bewust zijn van een probleem, gaan ze er natuurlijk ook niets aan doen.
  • D verwijst naar desire of verlangen. Hebben mensen goesting om mee te werken aan verandering en krijgen ze het gevoel dat hun inzet opbrengt?
  • K is de kennis die iemand nodig heeft om ook echt mee te bouwen aan een oplossing.
  • A verwijst deze keer naar ability of vermogen. Kennis is zelden genoeg, er zijn ook vaardigheden nodig.
  • R staat voor reinforcement of bekrachtiging. Vier mijlpalen en zet successen in de kijker om de verandering in gang te houden.

Surf naar de templates Werk toe naar verandering en Weet wie je moet overtuigen, en hoe om het model in jouw project te gebruiken.

Nog enkele tips

  • Breng je stakeholders of medestaanders regelmatig op de hoogte van je onderzoek, manier van werken en resultaten. Werk visueel en toon b.v. je persona’s en klantreis aan je collega’s om je doelgroep tot leven te brengen.
  • Betrek collega’s, partners en beslissingsnemers in co-creatie sessies en workshops zodat ze zich betrokken voelen en mee aan de kar trekken. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen.
  • Maak je resultaten zo menselijk mogelijk en laat je doelgroep aan het woord. Verzamel tijdens je onderzoek quotes van je doelgroep die blijven plakken. Neem ook foto’s of maak een audio / video opname als je daar toestemming voor hebt.
  • Leef je in in de belangen van je sleutelfiguren. Probeer hun context en agenda te begrijpen en speel hierop in.

Lees verder

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.