Weet wie je moet overtuigen, en hoe

Template

Brainstorm over mogelijke acties die je beslissers nodig hebben om over de gevonden oplossing te kunnen beslissen.

Voorbeeld template

Tijdsduur

20 minuten

Benodigdheden

De oefening digitaal of op papier

Deelnemers

Alleen of met medestanders

Aan de slag

Mensen overtuigen kan je niet in 1 keer, maar gaat over verschillende stappen. We baseren ons hiervoor op het ADKAR-model. Elke letter staat voor een stap in het verandertraject. Lees meer hierover in De 5 stappen tot draagvlak.

Deze template bestaat uit twee delen:

  • Situeer jouw sleutelfiguur
  • Brainstorm over acties om het draagvlak te vergroten
  1. De voorbereiding: weet wat je wil vertellen. Waarvan wil je je sleutelfiguur overtuigen?
  2. Lijst de sleutelfiguren op aan wie je de boodschap wil brengen.
  3. Noteer daaronder bij de eerste 4 stappen van het ADKAR model welke acties je kan ondernemen om die stap te versterken. Hou er rekening mee dat misschien niet elke sleutelfiguur zich in dezelfde stap van het ADKAR model bevindt.
    • Bewustzijn: je sleutelfiguur is zich ervan bewust dat je uitdaging überhaupt bestaat en heeft er -al is het maar een beetje- oren naar.
    • Verlangen: je sleutelfiguur is op de hoogte van je uitdaging, en wil er ook aan meewerken.
    • Kennis: je sleutelfiguur heeft de kennis om mee te bouwen aan de oplossing of aan de verandering.
    • Mandaat: je sleutelfiguur heeft de tijd en de middelen om die kennis om te zetten in vaardigheden of om anderen te laten meewerken.
    • De laatste stap, bekrachtiging, laten we in deze even buiten beschouwing omdat het overtuigen zelf dan al zou gebeurd zijn.

Acties om het draagvlak te vergroten

Doe een brainstorm om voor jouw traject de nodige acties te bepalen om iedereen mee te krijgen. Neem de noden van je sleutelfiguren erbij uit de oefening ‘situeer je sleutelfiguur’. Bedenk en schrijf acties op maat van jouw organisatie, sleutelfiguren en beslissers op vlak van:

  • Empathie opwekken, ontdek de 4 manieren om je doelgroep binnen te brengen in de organisatie
  • Meten is weten: monitor hoeveel vragen binnenkomen over dat onderwerp of hoeveel mensen afhaken bij dat ene lange formulier op de website.
  • Om je belanghebbenden te kunnen overtuigen in je verhaal en volgende stappen wil je hen eerst nog beter leren kennen. Ook hier kan het helpen om een empathiekaart te maken, niet van de eindgebruiker maar van je sleutelfiguur. Door beter te begrijpen wat hun belangen en agenda is, kan jij hierop inspelen en hen overtuigen in de taal die zij ook spreken.
  • Verandering vraagt tijd en gaat in kleine stapjes. Zeker als je voelt dat de cultuur van je organisatie nog niet helemaal klaar is voor je oplossing. Hou rekening met een lange aanloop.
  • Vind steun in lerende netwerken zoals dat van KCVS.

Lees verder

  • De 5 stappen tot draagvlak

    De 5 stappen tot draagvlak

    Je weet dat overtuigen niet gemakkelijk is en dat er enkele voorwaarden vervuld moeten zijn. Gelukkig kan je het op veel verschillende manieren aanpakken en kan je inzichten uit je onderzoek goed gebruiken.

  • Weet wie je wanneer kan betrekken

    Weet wie je wanneer kan betrekken

    Door aan het begin van je project een stakeholder map op te maken, kun je potentiële problemen vroegtijdig signaleren, verwachtingen managen en zorgen voor betere samenwerking en begrip.

  • Kuurne creëert draagvlak voor de inspiratienota

    Kuurne creëert draagvlak voor de inspiratienota

    Kuurne organiseerde workshops om ideeën te verzamelen voor een inspiratienota en toekomstplan, gebaseerd op duurzame doelen en samenwerking.

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.