Aan de slag
Mensen overtuigen kan je niet in 1 keer, maar gaat over verschillende stappen. We baseren ons hiervoor op het ADKAR-model. Elke letter staat voor een stap in het verandertraject. Lees meer hierover in De 5 stappen tot draagvlak.
Deze template bestaat uit twee delen:
- Situeer jouw sleutelfiguur
- Brainstorm over acties om het draagvlak te vergroten
- De voorbereiding: weet wat je wil vertellen. Waarvan wil je je sleutelfiguur overtuigen?
- Lijst de sleutelfiguren op aan wie je de boodschap wil brengen.
- Noteer daaronder bij de eerste 4 stappen van het ADKAR model welke acties je kan ondernemen om die stap te versterken. Hou er rekening mee dat misschien niet elke sleutelfiguur zich in dezelfde stap van het ADKAR model bevindt.
- Bewustzijn: je sleutelfiguur is zich ervan bewust dat je uitdaging überhaupt bestaat en heeft er -al is het maar een beetje- oren naar.
- Verlangen: je sleutelfiguur is op de hoogte van je uitdaging, en wil er ook aan meewerken.
- Kennis: je sleutelfiguur heeft de kennis om mee te bouwen aan de oplossing of aan de verandering.
- Mandaat: je sleutelfiguur heeft de tijd en de middelen om die kennis om te zetten in vaardigheden of om anderen te laten meewerken.
- De laatste stap, bekrachtiging, laten we in deze even buiten beschouwing omdat het overtuigen zelf dan al zou gebeurd zijn.