Neem je beslissers en belanghebbenden mee in de ervaring van je doelgroep
Laat je beslissers het perspectief van je doelgroep innemen zodat ze niet enkel vanuit hun mandaat en expertise beslissen, maar ook -liefst in de eerste plaats- vanuit de noden van de doelgroep.
Wat je kan doen met 5 tot 10 minuten met je beslissers
- Gebruik je al gemaakte visualisaties van inzichten, al dan niet in een beknopte versie. Licht ze toe. Hang ze uit op op een geschikte plaats. Vraag er feedback en aanvullingen op.
- Toon een stukje video van een gebruikerstest. Laat zien waar en hoe de gebruiker moeilijkheden ondervond tijdens een gebruikerstest.
- Deel je scherm en toon zelf hoe de doelgroep doorheen je digitale dienst navigeert en welke moeilijkheden daarbij opduiken.
- Toon sterke citaten uit interviews. Liefst met een korte beschrijving erbij.
- “Aaaah, is het dat maar! Ik verwachtte mij aan iets heel ingewikkeld en klikte dan maar niet verder” (Vrouw van middelbare leeftijd, leeft in armoede, school niet kunnen afmaken),
- “Ik wist dat ik een afspraak had (bij burgerzaken), maar ‘t was ammekeer een soeptje bij ons thuis.” (Jonge moeder, zelfstandige),
- “Ik doe alles met mijn smartphone, dat ben ik gewoon.” (Jonge nieuwkomer, arbeider bij BPost)
Wat je kan doen in een paar uur met je beslissers
- Neem beslissers en sleutelfiguren mee naar een workshop waarbij ze samen met de doelgroep oplossingen bedenken of bespreken. Lees meer bij Hoe organiseer je een co-creatie?
- Je kan je beslissers je (digitale) dienst laten gebruiken met attributen die de ervaring van een doelgroep geven. Geef ze bijvoorbeeld een bril met gematteerde glazen en handschoenen.
- Je kan oefeningen geven waarbij beslissers zelf ervaren hoe moeilijk sommige acties kunnen zijn, voor henzelf en dus ook voor de burger. Laat ze bijvoorbeeld de pagina zoeken waar ze een afspraak online kunnen annuleren.