4 manieren om je doelgroep binnen te brengen in de organisatie

Theorie

Laat de beslissers en andere belanghebbenden zo goed mogelijk ervaren wat de pijnpunten zijn die je wil oplossen.

Abstracte vormen

Neem je beslissers en belanghebbenden mee in de ervaring van je doelgroep

Laat je beslissers het perspectief van je doelgroep innemen zodat ze niet enkel vanuit hun mandaat en expertise beslissen, maar ook -liefst in de eerste plaats- vanuit de noden van de doelgroep.

Wat je kan doen met 5 tot 10 minuten met je beslissers

  • Gebruik je al gemaakte visualisaties van inzichten, al dan niet in een beknopte versie. Licht ze toe. Hang ze uit op op een geschikte plaats. Vraag er feedback en aanvullingen op.
  • Toon een stukje video van een gebruikerstest. Laat zien waar en hoe de gebruiker moeilijkheden ondervond tijdens een gebruikerstest.
  • Deel je scherm en toon zelf hoe de doelgroep doorheen je digitale dienst navigeert en welke moeilijkheden daarbij opduiken.
  • Toon sterke citaten uit interviews. Liefst met een korte beschrijving erbij.
    • “Aaaah, is het dat maar! Ik verwachtte mij aan iets heel ingewikkeld en klikte dan maar niet verder” (Vrouw van middelbare leeftijd, leeft in armoede, school niet kunnen afmaken),
    • “Ik wist dat ik een afspraak had (bij burgerzaken), maar ‘t was ammekeer een soeptje bij ons thuis.” (Jonge moeder, zelfstandige),
    • “Ik doe alles met mijn smartphone, dat ben ik gewoon.” (Jonge nieuwkomer, arbeider bij BPost)

Wat je kan doen in een paar uur met je beslissers

  • Neem beslissers en sleutelfiguren mee naar een workshop waarbij ze samen met de doelgroep oplossingen bedenken of bespreken. Lees meer bij Hoe organiseer je een co-creatie?
  • Je kan je beslissers je (digitale) dienst laten gebruiken met attributen die de ervaring van een doelgroep geven. Geef ze bijvoorbeeld een bril met gematteerde glazen en handschoenen.
  • Je kan oefeningen geven waarbij beslissers zelf ervaren hoe moeilijk sommige acties kunnen zijn, voor henzelf en dus ook voor de burger. Laat ze bijvoorbeeld de pagina zoeken waar ze een afspraak online kunnen annuleren.

Tips

  • Hou een korte nabespreking opdat geleerde lessen uit de ervaring van de doelgroep verankerd worden.
    • Wat blijft je bij uit deze ervaring?
    • Welke opmerkingen of aanvullingen zijn er bij de visuele tools: de persona’s, de klantenreis, de empathiekaart en andere? Vind deze tools bij 5 manieren om je inzichten te visualiseren
    • Waarmee moeten we rekening houden bij onze dienstverlening? Bij de oplossing die we willen realiseren?
  • Bij LOGO’s kan je een kit ontlenen die opdrachten en attributen bevat om je in te leven in hoe ouderen bewegen, zien en horen.
  • Inter heeft video’s en oefeningen die helpen inleven in hoe slechtzienden en slechthorenden digitale producten ervaren.
  • Gebruik de Escape Room van City Deal E-inclusion by Design.

Lees verder

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.