Gebruik een andere browser.
Over politiek wordt veel gezegd en geschreven. Ook online. Maar weten welke informatie je wel en niet kan vertrouwen, is niet altijd evident. Toch is dat belangrijk om goed geïnformeerd je eigen mening te kunnen vormen. Hoe weet je wat je kan vertrouwen?
Op sociale media ziet ieders feed er anders uit. Dat geldt ook voor de advertenties die op je startpagina belanden. Maar waarom word jij overrompeld door reclame voor die ene politieke partij, terwijl je vriend, collega of buur alleen maar advertenties voor sneakers te zien krijgt?
Hoe kan het dat nieuws niet altijd en overal hetzelfde is? Waarom verschilt het nieuws in ons land soms van nieuws in het buitenland? En welk nieuws is dan het ‘juiste’ nieuws?
Politiek en verkiezingen: het is niet het makkelijkste thema om als leerkracht of jeugdwerker mee aan de slag te gaan. Toch is het heel belangrijk om hierover in gesprek te gaan met jongeren. Ontdek hier hoe je dit best aanpakt.
Officieel mogen kinderen pas vanaf de leeftijd van 13 jaar een account aanmaken op sociale media. Toch zijn er vaak redenen om dat al eerder te doen. Welke rol heb je als ouder, opvoeder of professional in dat verhaal? Mag je een oogje dichtknijpen?
Kinderen en jongeren gaan op elke leeftijd verschillend om met nieuws en informatie. Daarom ontwikkelde Mediawijs de 'Groeilijn Nieuws in de klas', een visie op hoe je rond nieuws en informatie werkt, aangepast aan de ontwikkeling per leeftijd. Al materiaal van Nieuws in de Klas volgt deze groeilijn.
Zit je soms op sociale media? Dan is het belangrijk om stil te staan bij welk effect die op jou hebben. Onderzoek toont aan dat er geen eenduidig effect is van sociale media op ons mentaal welzijn. Toch is het interessant om zicht te hebben op hoe ze ons op een positieve of negatieve manier kunnen beïnvloeden.
Berichten op sociale media kunnen ons een leuk gevoel geven zoals blijdschap, opluchting, herkenning. Maar ze kunnen ook gevoelens van verdriet, angst, boosheid of teleurstelling oproepen. Het is goed om stil te staan bij welk gevoel berichten of accounts je geven. Maar wat kan je doen als je jezelf wat weerbaarder wil maken?
Als we willen dat iedereen volwaardig kan deelnemen aan de digitale samenleving, moeten we met z’n allen inzetten op digitale inclusie. Maar wat is daarvoor nodig? Ontdek op welke voorwaarden we moeten inzetten om iedereen mee te nemen in de digitale wereld.
De AVG of GDPR vermeldt 3 zaken die je helpen om als organisatie de privacyrechten van burgers te respecteren: privacy by design, privacy by default en een privacyreglement. Wat houdt dat allemaal in?
Iedereen die persoonsgegevens van anderen verzamelt en/of verwerkt, moet daarbij rekening houden met de AVG of GDPR. Wat moet je als organisatie weten over deze wetgeving? Je leest het hier.
Heeft iemand je (online) privacyrechten niet gerespecteerd? Dan hoef je daar niet zomaar vrede mee te nemen. Als je privacy geschonden is, kan je verschillende dingen doen om je rechten te verdedigen.