Specifieke digitale competenties voor zorg en welzijn
Digitale competenties in de zorg- en welzijnssector omvatten het vermogen van professionals om digitale technologieën op een kritische, zelfverzekerde en verantwoorde manier te gebruiken en te begrijpen. Want ook in deze sector volgen de technologische evoluties elkaar snel op. Het is dan ook essentieel dat medewerkers op de hoogte blijven van deze ontwikkelingen en er zelf mee leren werken. Enkele voorbeelden:
- E-health en telezorg aanbieden. Videoconsultaties opzetten om zorg op afstand toe te dienen en patiënten of cliënten online op te volgen.
- Elektronisch patiëntendossier beheren. In staat zijn om patiëntengegevens in te voeren en te raadplegen.
- Online privacy van patiënten beschermen. Veilig en bewust omgaan met gevoelige (digitale) gegevens en informatie die gelinkt is aan de zorg.
- Zorgtechnologie bedienen. Gebruik van domotica, slimme medicijndispensers en technologie om de gezondheid te monitoren (bv. voor de bloeddruk en saturatie).
- Kennis over gezondheidsapps. Expertise in apps die door patiënten of cliënten gebruikt worden om hun gezondheid te monitoren, zoals apps voor emotieregulatie of fysieke parameters.
Deze specifieke digitale competenties staan op hetzelfde niveau als andere hulpverlenende of zorgende competenties die horen bij het functieprofiel. Ze zijn dus net zo belangrijk om de kwaliteit van de zorg te waarborgen.