Digitale competenties in je organisatie versterken: wat is je rol als leidinggevende?

Dit artikel is deel van Mediawijsheid

Als leidinggevende is het jouw taak om ervoor te zorgen dat je medewerkers al het nodige hebben om hun job goed en graag uit te oefenen. Digitale competenties hebben daar een groot aandeel in. Welke stappen zet je best om de digitale competenties van je medewerkers te versterken?

Waarom investeren in digitale competenties?

Digitale competenties verhogen niet alleen de productiviteit en efficiëntie van je medewerkers – ze zorgen er ook voor dat je collega’s voldoening uit hun job blijven halen en dat jullie als team vlotter kunnen samenwerken. Daarnaast maken sterke digitale competenties het team toekomstbestendig en beter in staat om klantgericht te werken. Bovendien verminderen de risico's, zoals cybersecuritydreigingen, omdat mensen de nodige kennis hebben om bewust en kritisch om te gaan met digitale tools.

Hoe positioneer je je als leidinggevende?

Als leidinggevende ben je je idealiter bewust van de mogelijkheden die digitale toepassingen bieden en de veranderingen die ze teweegbrengen in je sector. Om die reden geloof je in de nood aan en de meerwaarde van digitale competenties binnen de werkcontext. Ook heb je een visie op hoe je organisatie deze tools kan inzetten om de dienstverlening te verbeteren en probeer je die visie actief te realiseren. 

Je inspireert en helpt medewerkers om hun digitale competenties te versterken en op die manier mee te werken aan de digitale transformatie. Dat vereist niet alleen technische kennis, maar ook de vaardigheid om een cultuur te creëren waarin levenslang leren en innoveren centraal staan. Een cultuur waarin collega’s ook worden aangemoedigd en ondersteund om digitale tools te gebruiken en te integreren in hun dagelijkse werk. Zo ontstaat er een samenwerking tussen alle betrokkenen: van cliënten of klanten tot medewerkers en kaderleden.

Begin met een beleid

Elke organisatie heeft baat bij een goede en gedeelde visie rond digitale competenties. Daarbij loont het ook om na te denken welke digitale competenties er nodig zijn (eventueel per functie) en hoe je er als organisatie voor zorgt dat die doelstellingen behaald worden.

Als leidinggevende kan je vervolgens inzetten op deze actiepunten:

  • Ga in gesprek met je team. Probeer een duidelijk beeld te krijgen van de specifieke noden binnen je afdeling.
  • Bouw aan een draagvlak. Zorg dat je medewerkers het beleid en de acties rond digitale competenties kennen en weten bij wie ze terechtkunnen als ze hulp nodig hebben.

Ontwikkel een breder beleid rond digitale inclusie

Digitale competenties zijn een belangrijke voorwaarde om iedereen digitaal mee te krijgen, maar ze zijn niet de enige. Wil je als organisatie een bredere visie ontwikkelen op mediawijsheid en digitale inclusie? Ga dan aan de slag met de beleidstool digitale inclusie.

8 tips om een draagvlak te creëren bij je team

Wil je alle medewerkers aan boord krijgen van het digitale verhaal van je organisatie? Hou dan deze tips in gedachten:

  1. Wees duidelijk. Geef aan welke competenties je concreet van je medewerkers verwacht. Maak ook een overzicht van alle applicaties en programma’s die gebruikt worden in de organisatie, en waarvoor.
  2. Maak (een gebrek aan) digitale vaardigheden bespreekbaar. Zorg dat je medewerkers zich er comfortabel bij voelen om te delen waar ze mee worstelen. Doorbreek in dat kader ook het afschuifsysteem waarbij minder digitaal vaardige collega’s taken doorschuiven naar anderen. Hulp vragen mag geen taboe zijn. 
  3. Maak hulp toegankelijk. Stel bijvoorbeeld een vast aanspreekpunt aan voor digitale vragen en introduceer dit aanspreekpunt telkens meteen bij nieuwe medewerkers. Ondersteun je aanspreekpunt ook met opleidingen en betrek deze persoon bij actieplannen rond digitalisering. Het aanspreekpunt kan mogelijke struikelblokken of vragen van collega’s op voorhand signaleren.
  4. Betrek alle collega’s. Digistarters zijn niet de enigen die hulp nodig hebben. Iedereen ervaart weleens hindernissen bij het gebruik van digitale toepassingen, ongeacht functie of leeftijd.
  5. Trek niet zomaar conclusies. Het is niet omdat iemand Facebook kan gebruiken, dat die persoon ook een poging tot phishing kan herkennen. Onthoud dat iedereen werkpunten heeft.
  6. Gebruik positieve boodschappen. Positieve boodschappen verhogen de intrinsieke motivatie van je medewerkers om hun digitale competenties te versterken. Zet bijvoorbeeld de voordelen van digitalisering (zoals tijdswinst) in de kijker.
  7. Communiceer op verschillende manieren. Van een mondelinge toelichting een-op-een tot een groepsgesprek, affiches in de cafetaria of een interne nieuwsbrief: benut verschillende kanalen. Zo ben je zeker dat je iedereen bereikt.
  8. Organiseer informele momenten. Luchtige activiteiten waarbij digitalisering aan bod komt – al dan niet als centraal thema – brengen het digitale dichterbij. Mik op verschillende doelstellingen: organiseer een moment om de noden te bevragen, om het beleid te introduceren, om opleidingen toe te lichten …

Digitale competenties meten: hoe doe je dat?

Meten is weten. Waar staan je medewerkers vandaag al op het vlak van digitale vaardigheden? Ontdek verschillende manieren om daar een objectief beeld van te krijgen.

Gepubliceerd op 30 september 2024