Waarom investeren in digitale competenties?
Digitale competenties verhogen niet alleen de productiviteit en efficiëntie van je medewerkers – ze zorgen er ook voor dat je collega’s voldoening uit hun job blijven halen en dat jullie als team vlotter kunnen samenwerken. Daarnaast maken sterke digitale competenties het team toekomstbestendig en beter in staat om klantgericht te werken. Bovendien verminderen de risico's, zoals cybersecuritydreigingen, omdat mensen de nodige kennis hebben om bewust en kritisch om te gaan met digitale tools.
Hoe positioneer je je als leidinggevende?
Als leidinggevende ben je je idealiter bewust van de mogelijkheden die digitale toepassingen bieden en de veranderingen die ze teweegbrengen in je sector. Om die reden geloof je in de nood aan en de meerwaarde van digitale competenties binnen de werkcontext. Ook heb je een visie op hoe je organisatie deze tools kan inzetten om de dienstverlening te verbeteren en probeer je die visie actief te realiseren.
Je inspireert en helpt medewerkers om hun digitale competenties te versterken en op die manier mee te werken aan de digitale transformatie. Dat vereist niet alleen technische kennis, maar ook de vaardigheid om een cultuur te creëren waarin levenslang leren en innoveren centraal staan. Een cultuur waarin collega’s ook worden aangemoedigd en ondersteund om digitale tools te gebruiken en te integreren in hun dagelijkse werk. Zo ontstaat er een samenwerking tussen alle betrokkenen: van cliënten of klanten tot medewerkers en kaderleden.
Begin met een beleid
Elke organisatie heeft baat bij een goede en gedeelde visie rond digitale competenties. Daarbij loont het ook om na te denken welke digitale competenties er nodig zijn (eventueel per functie) en hoe je er als organisatie voor zorgt dat die doelstellingen behaald worden.
Als leidinggevende kan je vervolgens inzetten op deze actiepunten:
- Ga in gesprek met je team. Probeer een duidelijk beeld te krijgen van de specifieke noden binnen je afdeling.
- Bouw aan een draagvlak. Zorg dat je medewerkers het beleid en de acties rond digitale competenties kennen en weten bij wie ze terechtkunnen als ze hulp nodig hebben.