Digitale uitdagingen in de zorg- en welzijnssector

Dit artikel is deel van Digitale inclusie

Uit cijfers van Statbel (2019) blijkt dat 15% van de beroepsbevolking in België actief is in de sector van gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening. Een groot deel onder hen worstelt met de digitalisering in hun job, die sinds de coronacrisis in een stroomversnelling is geraakt. Welke uitdagingen zien we en hoe kunnen we hen ondersteunen?

Corona en de digitale omwenteling

De coronacrisis heeft de zorg- en welzijnssector een digitaal duwtje in de rug gegeven. De voordelen daarvan zijn ook vandaag nog duidelijk voelbaar: mensen kunnen sneller een afspraak maken, zorgverleners hebben meer tijd voor patiënten of cliënten en medische gegevens worden zorgvuldiger bewaard. De toegankelijkheid, efficiëntie en kwaliteit van de diensten gaat er dus op vooruit dankzij digitalisering. Bovendien heeft de sector ook de kracht van data ontdekt:

Met data kunnen we de focus binnen gezondheidszorg richting preventie sturen. Er zal een punt komen waarop we zelfs kunnen voorkomen dat iemand ziek wordt. Dan kan je de gezondheidszorg pas echt veel efficiënter en goedkoper organiseren.
Ramses De Weerdt
Global commercial excellence manager services bij Barco
interview met Agoria

Welke uitdagingen zien we?

Ondanks de positieve impact, zijn werknemers zelf verdeeld over al die technologische ontwikkelingen. Hoewel de helft de digitale evolutie als positief ervaart, rapporteert 36% meer stress en voelt 21% een negatieve impact op hun verbondenheid met collega’s. Dat blijkt uit onderzoek van Antwerp Management School in samenwerking met De Tijd, L’Echo, SD Worx en Bpact/Indiville.

Veel professionals voelen zich ook onzeker over hun digitale basisvaardigheden en zijn bang om fouten te maken, maar willen anderzijds de collega’s er niet mee lastigvallen. Soms verlaten mensen om die reden zelfs de sector. Onvoldoende digitale competenties zorgen ervoor dat iemands job meer tijd vraagt en dat er meer fouten gemaakt worden. Het gevolg is dat de werkdruk toeneemt. Uiteindelijk remt dit de professionele en persoonlijke ontwikkeling van werknemers.

Ook uitdagingen bij patiënten en cliënten

Ook patiënten en cliënten waarderen de voordelen van digitalisering in de zorg. Maar ook zij missen soms de nodige vaardigheden om daar volop gebruik van te maken. Zo gebruikt maar 1 op de 2 mensen basis digitale toepassingen en hebben velen nog nooit zelf hun medische gegevens online geraadpleegd. Problemen zoals moeilijk medisch jargon of angst voor phishing kunnen obstakels vormen. Daarnaast verkiest bijna de helft traditionele vormen van contact. Patiënten geven ook aan dat digitale zorg gebruiksvriendelijker en beter beveiligd moet zijn.

Wat is de weg vooruit?

Vandaag werken er meer dan 700.000 Belgen in de sector zorg en welzijn. 46,5% heeft geen diploma onderwijs en 20% is ouder dan 50 jaar. Niet kunnen werken met software, zelf niet kunnen navigeren door programma's, weerstand voelen tegenover digitale applicaties, niet zelfstandig informatie kunnen opzoeken en geen e-mails kunnen versturen: het zijn maar enkele van de vele uitdagingen waarbij ze ondersteuning nodig hebben.

Om te vermijden dat zorgprofessionals geen voldoening meer halen uit hun job of hun werk niet naar behoren kunnen uitoefenen, is het belangrijk om hen als organisatie vormingen op maat aan te reiken. Uit onderzoek van Acco blijkt dat 61% het liefst leert van collega’s. Zet daarom bijvoorbeeld in op een vast aanspreekpunt op de werkvloer. Maar informeer in de eerste plaats naar de behoeften die je medewerkers zelf aangeven en vertrek van daaruit. Zo kan je een duurzaam beleid opstellen rond digitale competenties, dat gedragen wordt door de hele organisatie.

Waarom zijn digitale competenties belangrijk in de zorg?

Hoe beter de digitale competenties van zorgprofessionals, hoe meer voordelen ze uit de digitalisering van de sector kunnen halen.

Hoe meet je digitale competenties?

Wil je de digitale competenties van je medewerkers verbeteren? Begin bij het begin: ontdek hoe je mee

Gepubliceerd op 30 september 2024