Waarom digitale vaardigheden meten?
Het meten van digitale vaardigheden en mediawijsheid heeft verschillende doelen:
- Identificeren van trainingsbehoeften. Door te weten waar de hiaten in kennis en vaardigheden liggen, kunnen organisaties of begeleiders gerichte trainingen of lessen aanbieden.
- Bepalen van een dienstverleningstraject. Door digitale vaardigheden te meten, kunnen instanties zoals VDAB of OCMW bepalen in welk traject iemand het best past. Dit laat toe om gepersonaliseerde begeleiding en ondersteuning aan te reiken, afgestemd op het vaardigheidsniveau van de persoon.
- Bevorderen van loopbaanontwikkeling. Via een test voor digitale vaardigheden ontdek je waar je sterke en zwakke punten liggen. Zo kan je beslissen of je je wil specialiseren in je sterke punten of juist je zwakheden wil verbeteren. Beide benaderingen dragen bij aan je toekomstige loopbaanontwikkeling.
- Vergroten van zelfvertrouwen. Het meten (en vervolgens verbeteren) van digitale vaardigheden is een eerste stap naar meer zelfvertrouwen om aan de slag te gaan met digitale media.
Methodes om digitale vaardigheden te meten
Zelfbeoordelingstests
Zelfbeoordelingstests zijn vragenlijsten waarin individuen zelf aangeven hoe vaardig ze zijn in bepaalde digitale taken. Deze tests zijn eenvoudig en snel uit te voeren.
Voorbeeld van een vraagstelling: "Op een schaal van 1 tot 5, hoe goed ben je in het gebruik van spreadsheets zoals Excel?"
Voordelen
- Laagdrempelig
- Snel uit te voeren
Nadelen
- Subjectief
- Afhankelijk van zelfinzicht