Hoe kan je digistarters motiveren?

Dit artikel is deel van Digitale inclusie

Bang zijn voor verandering, weinig digitale competenties hebben, vasthouden aan de dingen die je kent en gewoon bent … Er zijn verschillende redenen waarom mensen het soms moeilijk vinden om digitalisering op het werk te omarmen. Wil je digistarters in je organisatie ondersteunen? Probeer dan in de eerste plaats hun motivatie te verhogen. Lees hier hoe je dat doet.

Intrinsieke vs. extrinsieke motivatie

Leren gaat zoveel makkelijker als iemand daar ook het nu van inziet. Motivatie heeft dan ook een grote impact op de leercurve van een digistarter. Daarbij maken we een onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie:

  • Intrinsieke motivatie. Wie intrinsiek gemotiveerd is, wil uit zichzelf digitaal vaardig worden. Iemand heeft bijvoorbeeld het gevoel niet mee te zijn of problemen te ondervinden met digitale taken op het werk, zoals online dossiers invullen of nieuwe digitale toepassingen gebruiken. Anderen beseffen dat digitale vaardigheden niet alleen in een professionele, maar ook in een persoonlijke context belangrijk zijn (bv. om online te bankieren) en willen er om die reden aandacht aan besteden.
  • Extrinsieke motivatie. Bij deze vorm van motivatie hebben externe factoren een impact op de motivatie van een persoon. Mensen voelen bijvoorbeeld de druk van een manager of zijn bang om hun job te verliezen als ze digitaal niet mee zijn. Als deze factoren wegvallen, verdwijnt ook de motivatie. Mensen zijn dus niet langdurig gemotiveerd om aan hun digitale vaardigheden te werken.

Motivatie verhogen: hoe doe je dat?

Hoewel intrinsieke motivatie de voorkeur heeft boven extrinstieke motivatie, kan je deze vorm van motivatie niet forceren. Wel kan je deze motivatie bij digistarters op verschillende manieren stimuleren:

Iedereen maakt weleens digitale bloopers of moeilijke situaties mee. Spoor medewerkers – ook managers en bestuurders – aan om ervaringen uit te wisselen, zowel positief als negatief. Zo maak je duidelijk dat mensen niet alleen zijn in hun digitale uitdagingen. Ondersteun deze verhalen ook met cijfers van de Digimeter of de Barometer Digitale Inclusie om je boodschap kracht bij te zetten. En wil je iemand in je organisatie iets bijleren? Vertrek dan eens vanuit je eigen verhaal of de actualiteit om het waarom te kaderen.

Organiseer activiteiten waarbij plezier vooropstaat en ‘kennismaken met de digitale wereld’ pas op de tweede plek komt. Of integreer het digitale in informele momenten waarop collega’s samenkomen, zonder dat dit het hoofddoel van de activiteit wordt. Denk bijvoorbeeld aan een selfiebooth waarmee collega’s leuke foto’s kunnen maken op een bedrijfsfeest. Let erop dat je alle medewerkers, ook digistarters, met deze activiteiten bereikt. Zo reik je digitale prikkels aan die hen helpen om meer vertrouwd te raken met het digitale.

Maak tijdens één-op-ééngesprekken tijd voor werkgerelateerde uitdagingen en hoe digitale basisvaardigheden daarbij kunnen helpen. Besteed tijdens deze gesprekken aandacht aan angsten en weerstand en onderzoek waar deze gevoelens vandaan komen. Toon hier in elk geval begrip voor en zet je medewerker niet onder druk: geef aan dat de hulpmiddelen die je aanbiedt bedoeld zijn om te helpen en niet ter controle of evaluatie.

Creëer ook een veilige sfeer om gevoelens en gedachten open te communiceren. Kies bijvoorbeeld een locatie waar de ander zich comfortabel bij voelt, zoals een plek waar collega’s niet kunnen meekijken.

Soms is de hoeveelheid informatie overweldigend en raken mensen ontmoedigd omdat ze niet weten waar ze best beginnen. Maak moeilijke zaken eenvoudig met stappenplannen, tutorials, reminders en notities. Benadruk ook het belang van oefenen en dat het oké is om te vragen hoe iets ook alweer moest. Denk tot slot goed na via welke kanalen en op welke manier (fysiek en/of digitaal) je deze informatie aanreikt.

Je leerproces met anderen delen, maakt het makkelijker om vol te houden. Vraag het aanspreekpunt binnen je organisatie bijvoorbeeld om regelmatig te checken bij de medewerker hoe het gaat en hulp aan te bieden waar nodig. Je kan ook kleine, stimulerende groepen opzetten die samen leren, kennis delen en vragen uitwisselen. Maak het extra gezellig met een hapje en drankje erbij!

Gepubliceerd op 30 september 2024