Intrinsieke vs. extrinsieke motivatie
Leren gaat zoveel makkelijker als iemand daar ook het nu van inziet. Motivatie heeft dan ook een grote impact op de leercurve van een digistarter. Daarbij maken we een onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie:
- Intrinsieke motivatie. Wie intrinsiek gemotiveerd is, wil uit zichzelf digitaal vaardig worden. Iemand heeft bijvoorbeeld het gevoel niet mee te zijn of problemen te ondervinden met digitale taken op het werk, zoals online dossiers invullen of nieuwe digitale toepassingen gebruiken. Anderen beseffen dat digitale vaardigheden niet alleen in een professionele, maar ook in een persoonlijke context belangrijk zijn (bv. om online te bankieren) en willen er om die reden aandacht aan besteden.
- Extrinsieke motivatie. Bij deze vorm van motivatie hebben externe factoren een impact op de motivatie van een persoon. Mensen voelen bijvoorbeeld de druk van een manager of zijn bang om hun job te verliezen als ze digitaal niet mee zijn. Als deze factoren wegvallen, verdwijnt ook de motivatie. Mensen zijn dus niet langdurig gemotiveerd om aan hun digitale vaardigheden te werken.
Motivatie verhogen: hoe doe je dat?
Hoewel intrinsieke motivatie de voorkeur heeft boven extrinstieke motivatie, kan je deze vorm van motivatie niet forceren. Wel kan je deze motivatie bij digistarters op verschillende manieren stimuleren: