Lokaal bestuur: Antwerpen
Methode: prototype
Antwerpen testte met een eenvoudig klikbaar prototype om snel verbeterpunten in een formulierontwerp te ontdekken.
Lokaal bestuur: Antwerpen
Methode: prototype
Voor een bepaalde dienstverlening moet de gebruiker een formulier invullen. Aan dat formulier waren wijzigingen en toevoegingen. Die waren tot stand gekomen door assumpties, maar die assumpties waren niet getest.
Het formulier was uitgewerkt tot UI schermen. Er was initieel geen test voorzien in het projectplan. Door tijdsgebrek is er toen gekozen om geen grote professionele test te doen, maar om zelf een klikbaar prototype te maken op basis van de bestaande UI schermen. De testers waren vooral interne medewerkers die de toepassing niet kenden.
Er werd budget gezocht om de bestaande UI schermen om te bouwen tot een klikbaar prototype. Dit was maar enkele dagen werk. Er werd een testscenario geschreven dat we aan de gebruikers konden geven. Op basis daarvan konden ze een aanvraag simuleren. Niet alle velden en knoppen werkten, maar we konden daar wel vragen over stellen in de zin van: "waarvoor denk je dat deze knop dient?".
We kwamen er heel snel achter wat de zwakke elementen waren in het ontwerp. We kwamen tijdens de opzet enkele keren in de verleiding op het grootser en professioneler aan te pakken. Door tijdsgebrek was dit niet nodig. Achteraf kwamen we er achter dat testen met een gedeeltelijk prototype, met een kleine groep (4-8) gebruikers en met pen en papier als registratiemethode, we toch veel te weten kwamen.
Testen is altijd waardevol. Hoe klein ook de testgroep, of hoe onvolledig het prototype. Het is altijd beter dan niet testen. Daarnaast was dit project ook een voorbeeld van hoe snel je in de verleiding komt om testen over te slaan door tijdsgebrek of omdat het niet is opgenomen in het project plan.
Doe een test. Hoe vroeger in het proces, hoe beter. Hoe meer hoe beter. En klein en rommelig is nog altijd beter dan niet testen.