Antwerpen gaat aan de slag met prototype

Voorbeeld

Antwerpen testte met een eenvoudig klikbaar prototype om snel verbeterpunten in een formulierontwerp te ontdekken.

Stadsbeeld van Antwerpen

Leestijd

5 minuten

Lokaal bestuur: Antwerpen

Methode: prototype

Het project

Voor een bepaalde dienstverlening moet de gebruiker een formulier invullen. Aan dat formulier waren wijzigingen en toevoegingen. Die waren tot stand gekomen door assumpties, maar die assumpties waren niet getest.

Waarom deze methode?

Het formulier was uitgewerkt tot UI schermen. Er was initieel geen test voorzien in het projectplan. Door tijdsgebrek is er toen gekozen om geen grote professionele test te doen, maar om zelf een klikbaar prototype te maken op basis van de bestaande UI schermen. De testers waren vooral interne medewerkers die de toepassing niet kenden.

Hoe ging je te werk?

Er werd budget gezocht om de bestaande UI schermen om te bouwen tot een klikbaar prototype. Dit was maar enkele dagen werk. Er werd een testscenario geschreven dat we aan de gebruikers konden geven. Op basis daarvan konden ze een aanvraag simuleren. Niet alle velden en knoppen werkten, maar we konden daar wel vragen over stellen in de zin van: "waarvoor denk je dat deze knop dient?".

Wat was het resultaat?

We kwamen er heel snel achter wat de zwakke elementen waren in het ontwerp. We kwamen tijdens de opzet enkele keren in de verleiding op het grootser en professioneler aan te pakken. Door tijdsgebrek was dit niet nodig. Achteraf kwamen we er achter dat testen met een gedeeltelijk prototype, met een kleine groep (4-8) gebruikers en met pen en papier als registratiemethode, we toch veel te weten kwamen.

Wat heb je geleerd?

Testen is altijd waardevol. Hoe klein ook de testgroep, of hoe onvolledig het prototype. Het is altijd beter dan niet testen. Daarnaast was dit project ook een voorbeeld van hoe snel je in de verleiding komt om testen over te slaan door tijdsgebrek of omdat het niet is opgenomen in het project plan.

Een gouden tip

Doe een test. Hoe vroeger in het proces, hoe beter. Hoe meer hoe beter. En klein en rommelig is nog altijd beter dan niet testen.

Lees verder

  • Mechelen gaat aan de slag met prototype

    Mechelen gaat aan de slag met prototype

    Mechelen testte een digitaal prototype van MijnBurgerProfiel met burgers en loketmedewerkers om processen gebruiksvriendelijker en efficiënter te maken.

  • Gebruikerstest

    Gebruikerstest

    Leg (een deel van) je oplossing voor aan gebruikers of stakeholders en verzamel gedetailleerde feedback over de wenselijkheid en bruikbaarheid ervan.

  • Waarom maak je best een prototype?

    Waarom maak je best een prototype?

    Een prototype is een eerste versie van je oplossing waarmee je ideeën kunt verkennen, evalueren en communiceren. Het maakt je concept tastbaar. Hierdoor kun je snel feedback verzamelen van gebruikers.

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.