Waarom maak je best een prototype?

Theorie

Een prototype is een eerste versie van je oplossing waarmee je ideeën kunt verkennen, evalueren en communiceren. Het maakt je concept tastbaar. Hierdoor kun je snel feedback verzamelen van gebruikers.

Abstracte vormen

Leestijd

10 minuten

Deelnemers

Werk samen! Minimaal 2 deelnemers.

Wat is een prototype?

Een prototype is een tastbare versie van een idee. Het helpt je begrijpen hoe gebruikers een toekomstige oplossing zouden ervaren.

  • Meet een prototype verken je ideeën om te begrijpen hoe ze werken. Dit helpt je snel belangrijke aspecten te ontdekken en verschillende oplossingen te verkennen.
  • Je evalueert ideeën om te begrijpen wat werkt en wat niet. Dit helpt je beoordelen welke oplossingen praktisch zijn.
  • Je presenteert en communiceert het prototype aan anderen om de communicatie en samenwerking tussen stakeholders te verbeteren.

Waarom maak je een prototype?

Enkele voordelen van prototypes:

  • Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden: Prototypes maken abstracte ideeën concreet en duidelijk.
  • Ideeën testen en verbeteren: Prototypes laten je ideeën actief testen en verbeteren in een realistische setting.
  • Risico verminderen: Ze helpen je vroeg problemen en risico's te ontdekken, voordat je grote investeringen voor ontwikkeling doet.
  • Vroegtijdige feedback: Verzamel snel feedback van gebruikers om hun behoeften te begrijpen voordat je definitieve beslissingen neemt.
  • Stapsgewijs verbeteren: Door je idee tastbaar te maken en snel feedback te verzamelen kan je in kleine stapjes je idee verfijnen en verbeteren. Zo ga je steeds opnieuw maken, testen en leren.

Verschillende soorten prototypes

Prototypes kunnen verschillen in afwerkingsgraad (mate van eenvoud of detail). De keuze tussen lage of hoge afwerking hangt af van:

  • Fase van ontwerpproces
  • Testdoelen
  • Beschikbare tijd en middelen

Prototypes met lage afwerking (eenvoudig, ruw)

  • Fase van ontwerpproces: Vroeg in het ontwerpproces
  • Testdoelen:
    • Wenselijkheid van je concepten ontdekken

      • Zoek je antwoorden op een van volgende vragen?

        • Is het concept interessant voor de gebruiker?
        • Heeft het nut om dit te bouwen?
        • Komt het tegemoet aan een echte nood van de gebruiker?

        Dan wil je de wenselijkheid van je concept testen

    • Concepten verder verkennen

    • Feedback verzamelen op meest kritieke elementen van je concept

  • Beschikbare tijd en middelen:
    • Snelle ontwikkeling: Je kunt nog gemakkelijk van richting veranderen
    • Goedkope materialen
  • Wil je verder op onderzoek: zoek op de term ‘Low fidelity prototype’

Prototypes met hoge afwerking (verfijnd, gedetailleerd)

  • Fase van ontwerpproces: Later in het ontwerpproces
  • Testdoelen:
    • Gebruiksvriendelijkheid van je prototype testen

      • Zoek je antwoorden op een van volgende vragen?

        • Is het prototype gemakkelijk te gebruiken?
        • Gebruikt de gebruiker het prototype zoals gepland?
        • Welke problemen komen voor tijdens het gebruik?

        Dan wil je de gebruiksvriendelijkheid van je prototype testen

    • Toegankelijkheid van je product testen

    • Feedback verzamelen op alle elementen, inclusief details, van je product

  • Beschikbare tijd en middelen:
    • Trage ontwikkeling: Je kunt minder gemakkelijk van richting veranderen
    • Duurdere materialen
  • Wil je verder op onderzoek: zoek op de term ‘High fidelity prototype’

Lees verder

  • 5 methoden om je oplossing tastbaar te maken

    5 methoden om je oplossing tastbaar te maken

    Ontdek vijf praktische methoden om je oplossingen tastbaar te maken voor offline en digitale dienstverlening.

  • Hak je oplossing in stukjes

    Hak je oplossing in stukjes

    Wat zou er gebeuren als je een heel groot probleem helemaal in één prototype probeert op te lossen? Dat kan lukken, maar hoe weet je daarna welk kenmerk van je oplossing impact heeft en welke niet? Begin dus klein, want hier is kiezen helemaal niet verliezen.

  • Gebruikerstest

    Gebruikerstest

    Leg (een deel van) je oplossing voor aan gebruikers of stakeholders en verzamel gedetailleerde feedback over de wenselijkheid en bruikbaarheid ervan.

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.