Lokaal bestuur: Roeselare
Methode: Plan van aanpak
Roeselare neemt jullie van A tot Z mee in hun aanpak voor het verbeteren van Zapper, het platform om vakantieaanbod voor kinderen aan te bieden.
Lokaal bestuur: Roeselare
Methode: Plan van aanpak
Ouders willen heel graag een plaatsje voor hun kinderen bemachtigen binnen de vakantiewerking van de stad Roeselare (= Zapper). De webshop van de Zapper-werking is het online platform waarmee er voor de kampen en de speelpleinwerking van Zapper kan ingeschreven worden. Het inschrijvingsmoment voor de zomervakantie vormt daarbij het piekmoment en gaat steeds van start op de tweede of derde zaterdag van januari en dit telkens om 9u. Veel ouders ervaren problemen met het digitaal inschrijven. Dit kan gaan van de login account, tot het vinden en boeken van de kampen zelf,… Dit zorgt voor heel wat frustraties en stress bij de ouders op het inschrijvingsmoment. Verder wordt ook gezien dat de kwetsbare doelgroepen minder of geen gebruik maken van het aanbod.
Doelstelling van dit project is om te onderzoeken welke drempels ouders ervaren bij het digitaal inschrijven en wat mogelijke oplossingen kunnen zijn in een volgende fase.
Stad Roeselare merkte dat het digitaal inschrijven voor het Zapper aanbod pijnpunten kende en wou deze via een human-centered design methodiek in kaart brengen. Uiteindelijke doel is dat dit experiment/traject leidt tot aanbevelingen voor een duidelijk, vlot/intuïtief en inclusief inschrijvingsproces voor de gebruiker. Deze aanbevelingen dienen daarna omgezet te worden in concrete actiepunten.
De dubbele diamant werd gebruikt als aanpak om het onderzoekstraject op te stellen:
Voorbereiding = stap 1: Kader de vraag
In deze stap werd de aanzet voor de case uigeschreven: in scope/out of scope, uitdaging, doelstelling,…
Daarna werd via diverse methodieken aan de slag gegaan, namelijk:
Op basis van deze eerste insteken werd een kick-off georganiseerd met alle betrokken diensten. In deze kick-off werd een basis opgemaakt van het onderzoeksplan en dus ook de selectie van methodieken en tools voor de volgende stap. Dit werd na de kick-off verder verfijnd door een beperkter projectteam.
Doorlichting proces = stap 2: Leef je (verder) in = ontdekken gebruikersnoden
In deze stap werd met de onderzoeksmethodes, zoals bepaald in het onderzoeksplan, aan de slag gegaan.
Analyse gebruikersonderzoek = stap 3: definiëren uitdagingen en stap 4: ideatie mogelijke oplossingen
Wanneer alle data van het gebruikersonderzoek verwerkt was, samen met de eerdere info uit stap 1, werd een syntheseworkshop georganiseerd met het voltallige projectteam. Deze workshop had als bedoeling om alle data nog eens door te nemen en daarna dan ook de onderzoeksresultaten te valideren door middel van een synthese op basis van de inzichten, sterktes, pijnpunten, overblijvende vragen en te parkeren issues. Dit voorbereidend werk gebeurde door de projectleider.
Deze workshop heeft dan ook geleid tot de ‘Hoe kunnen we-vraag’, namelijk: Hoe kunnen we gebruikers van de Zapper uit noodzaak (opvang) helpen om gemakkelijk kampen te boeken en op te volgen, zodat hun kinderen van de kampen kunnen genieten die ze willen, want deze Zapper gebruiker voelt zich gestresseerd en gefrustreerd door het inschrijvingsproces.
In een tweede vervolgworkshop werd op basis van de ‘Hoe kunnen we -vraag’ bepaald welke problemen concreet aangepakt moesten worden en werd via ideatie gekeken welke oplossingen dit zouden kunnen zijn.
Er werden hiervoor twee methodieken gebruikt:
Binnen de Zapper case werden een aantal verbetervoorstellen opgelijst:
Dit werd dan ook allemaal ambtelijk en politiek gevalideerd in de stuurgroep dienstverlening.
Volgende stappen zijn het verder onderzoeken en uitvoeren van de verbetervoorstellen. Waar nodig en mogelijk zullen ook verdere gebruikerstesten gebeuren op basis van prototypes.
Het projectteam kreeg na de onderzoeksfase (fase ‘leef je in’ binnen de dubbele diamant) een zicht op de drempels bij het digitaal inschrijvingsproces. Bepaalde van die drempels konden de assumpties bevestigen, andere drempels waren nieuw. Er werd ook opgemerkt dat het voor de kwetsbare doelgroepen (anderstalig en/of niet digitaal vaardig) altijd nodig zal zijn om alternatieven aan te bieden, gezien het digitaal inschrijven enerzijds niet gewenst is en anderzijds ook niet valt binnen de mogelijkheden van het individu (omwille van competenties of omwille van onzekerheden over het eigen kunnen). Het click-call-connect principe blijft dus cruciaal.
De syntheseworkshop van de onderzoeksfase leverde voor het projectteam enkele mogelijke verbetervoorstellen op, die in een volgende fase worden uitgewerkt.
Er zijn zowel geleerde lessen voor de medewerkers als voor de gebruikers:
Voor de medewerkers
Voor de gebruikers
Zorg er altijd voor dat een diepte-interview in duo kan gebeuren en dat er dus telkens iemand is die het interview kan doen en één iemand die kan observeren/noteren. Zo kun je je als interviewer ten volle inleven in de persoon die voor je zit en alle aandacht op hem/haar vestigen.
Zorg voor voldoende tijd om alle zaken uit het gebruikersonderzoek te verwerken. Probeer niet te snel over te gaan naar de analyse, maar laat het even bezinken om goede conclusies te vormen.