VGC Brussel test hun nieuwe website bij LDC's

Voorbeeld

De VGC Brussel neemt het prototype mee naar Lokale dienstencentra om feedback te verzamelen over hun nieuwe website. Zo kan de externe partner hier op hun beurt de aanpassingen voor maken. 

Stadsbeeld Brussel

Leestijd

10 minuten

Lokaal bestuur: VGC Brussel

Methode: gebruikerstest

Het project

De Vlaamse gemeenschapscommissie wil samen met het netwerk van de negentien Brusselse lokale dienstencentra een overkoepelende website bouwen om het aanbod korter bij de burger te brengen en om het netwerk een gezamenlijke stem te geven.

Waarom deze methode?

Uit het voorafgaande onderzoek dat bestond uit diepte-interviews, service safari's, observaties en enquêtes, kwamen verschillende persona's als toekomstige gebruikers van onze website. Onze persona's zijn LDC-medewerkers, LDC-vrijwilligers, huidige bezoekers, potentiële bezoekers, formele en informele doorverwijzers. De uitdaging was om van elke persona zes personen te vinden om mee te gaan testen. Vooral de persona's waarmee we momenteel geen contact hebben zoals potentiële bezoekers, formele en informele doorverwijzers, waren moeilijk te vinden.

Hoe ging je te werk?

Na het onderzoek is er met verschillende LDC-medewerkers en het projectteam (drie medewerkers van de Vlaamse gemeenschapscommissie en vier centrumleiders) een co-designworkshop geweest om functies te bedenken voor de toekomstige website. Aan de hand van het onderzoek en deze workshop is onze externe partner aan de slag gegaan om een prototype te bouwen. Met dit prototype zijn we langsgegaan bij onze persona's. Zij moesten luidop door het prototype gaan en feedback geven over de zaken dat logisch of onlogisch zijn. Ook kregen zij scenario's om een bepaalde activiteit en dienst te vinden om te zien hoe vlot en op welke manier zij dit doen. Deze feedback werd overlopen met onze externe partner en zij hebben op basis van deze feedback een tweede prototype gebouwd. Hiermee zijn we opnieuw bij onze persona's langsgegaan en hebben we dit proces op dezelfde manier doorlopen. Met deze nieuwe feedback gaat onze externe partner aan de slag om de effectieve website te bouwen.

Wat was het resultaat?

Het resultaat van de gebruikerstesten is positief. Dit merkten we al tijdens het testen van ons tweede prototype. Onze testpersonen waren zeer positief over de gebruiksvriendelijkheid en de overzichtelijkheid van dit prototype. De feedback van onze testpersonen is een absolute meerwaarde aangezien we weten hoe zij onze website zouden gebruiken en wat zij verwachten qua informatie.

Wat heb je geleerd?

Gebruikerstesten zijn heel belangrijk om af te toetsen of jouw oplossing effectief een oplossing is voor jouw persona's. Een aandachtspunt is dat dit tijd en inspanning kost. Onze twee gebruikerstesten hebben wij gedaan in een periode van drie maanden. In deze drie maanden zitten rekrutering van de testpersonen, testen afnemen en verwerken, feedback verzamelen en een nieuw prototype laten bouwen. Voorzie hiervoor in jouw projectplanning daarom voldoende tijd en voldoende menskracht.

Een gouden tip

Voorzie ruimte in jouw planning om dit eens te testen met collega's. Doorloop een aantal keer jouw scenario zodat je dit goed in de vingers hebt.

Lees verder

  • Gebruikerstest

    Gebruikerstest

    Leg (een deel van) je oplossing voor aan gebruikers of stakeholders en verzamel gedetailleerde feedback over de wenselijkheid en bruikbaarheid ervan.

  • Stel een testleidraad op

    Stel een testleidraad op

    Ontwikkel een heldere leidraad voor je experiment in 5 stappen. Maak een gedetailleerd script dat elke fase van je testproces omvat, van kennismaking tot afronding. Dit helpt je om consequent te werken en waardevolle feedback te verzamelen.

  • Oostende gaat aan de slag met gebruikerstest

    Oostende gaat aan de slag met gebruikerstest

    Oostende testte het Vlaams Verenigingsloket met gebruikers om verbeterpunten te vinden en de gebruiksvriendelijkheid te verhogen.

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.