Lokaal bestuur: VGC Brussel
Methode: gebruikerstest
De VGC Brussel neemt het prototype mee naar Lokale dienstencentra om feedback te verzamelen over hun nieuwe website. Zo kan de externe partner hier op hun beurt de aanpassingen voor maken.
Lokaal bestuur: VGC Brussel
Methode: gebruikerstest
De Vlaamse gemeenschapscommissie wil samen met het netwerk van de negentien Brusselse lokale dienstencentra een overkoepelende website bouwen om het aanbod korter bij de burger te brengen en om het netwerk een gezamenlijke stem te geven.
Uit het voorafgaande onderzoek dat bestond uit diepte-interviews, service safari's, observaties en enquêtes, kwamen verschillende persona's als toekomstige gebruikers van onze website. Onze persona's zijn LDC-medewerkers, LDC-vrijwilligers, huidige bezoekers, potentiële bezoekers, formele en informele doorverwijzers. De uitdaging was om van elke persona zes personen te vinden om mee te gaan testen. Vooral de persona's waarmee we momenteel geen contact hebben zoals potentiële bezoekers, formele en informele doorverwijzers, waren moeilijk te vinden.
Na het onderzoek is er met verschillende LDC-medewerkers en het projectteam (drie medewerkers van de Vlaamse gemeenschapscommissie en vier centrumleiders) een co-designworkshop geweest om functies te bedenken voor de toekomstige website. Aan de hand van het onderzoek en deze workshop is onze externe partner aan de slag gegaan om een prototype te bouwen. Met dit prototype zijn we langsgegaan bij onze persona's. Zij moesten luidop door het prototype gaan en feedback geven over de zaken dat logisch of onlogisch zijn. Ook kregen zij scenario's om een bepaalde activiteit en dienst te vinden om te zien hoe vlot en op welke manier zij dit doen. Deze feedback werd overlopen met onze externe partner en zij hebben op basis van deze feedback een tweede prototype gebouwd. Hiermee zijn we opnieuw bij onze persona's langsgegaan en hebben we dit proces op dezelfde manier doorlopen. Met deze nieuwe feedback gaat onze externe partner aan de slag om de effectieve website te bouwen.
Het resultaat van de gebruikerstesten is positief. Dit merkten we al tijdens het testen van ons tweede prototype. Onze testpersonen waren zeer positief over de gebruiksvriendelijkheid en de overzichtelijkheid van dit prototype. De feedback van onze testpersonen is een absolute meerwaarde aangezien we weten hoe zij onze website zouden gebruiken en wat zij verwachten qua informatie.
Gebruikerstesten zijn heel belangrijk om af te toetsen of jouw oplossing effectief een oplossing is voor jouw persona's. Een aandachtspunt is dat dit tijd en inspanning kost. Onze twee gebruikerstesten hebben wij gedaan in een periode van drie maanden. In deze drie maanden zitten rekrutering van de testpersonen, testen afnemen en verwerken, feedback verzamelen en een nieuw prototype laten bouwen. Voorzie hiervoor in jouw projectplanning daarom voldoende tijd en voldoende menskracht.
Voorzie ruimte in jouw planning om dit eens te testen met collega's. Doorloop een aantal keer jouw scenario zodat je dit goed in de vingers hebt.