VGC Brussel observeert ouders die inschrijven bij vakantieaanbod

Voorbeeld

VGC Brussel observeerde het inschrijfproces voor vrijetijdsaanbod om fysieke en digitale drempels te identificeren en aan te pakken.

Stadsbeeld Brussel

Leestijd

5 minuten

Lokaal bestuur: VGC Brussel

Methode: observatie

Het project

Doorlichting inschrijfbeleid van het vrije tijds- en vakantieaanbod met als doel het identificeren en vervolgens wegwerken van fysieke en digitale drempels.

Waarom deze methode?

Om de realiteit van het fysieke inschrijfproces te ervaren in al diens facetten.

Hoe ging je te werk?

Template met focuspunten voor tijdens de observatie, waar ruimte was voor quotes, beschrijving van het proces, ruimtelijke omgeving, gebruikte hulpmiddelen, drempels, inzichten. Observatie op de achtergrond, zonder interventie in het fysieke inschrijfproces. Twee observators met achteraf een synthese van de inzichten.

Wat was het resultaat?

Inzichten uit observatie (synthese van drempels). Diepere connectie met de problematiek én meer betrokkenheid van de collega's.

Wat heb je geleerd?

Veronderstellingen zijn wel degelijk een ding. De realiteit is niet wat we dachten, want het bleek vooral chaos! Er zijn veel bijkomende factoren waar je niet aan denkt tijdens zo'n proces (rondlopende kinderen, huilende baby's, taalbarrières ...)

Een gouden tip

Gewoon DOEN!
P.S. Business betrekken bij een/enkele observatie(s) om empathie aan te wakkeren, ondersteuning van het project te vergroten en de doelgroep beter te leren kennen.

Lees verder

  • Observatie en meeloopdagen

    Observatie en meeloopdagen

    Ontdek het probleem met je eigen ogen en kijk wat er gebeurt in de praktijk. Wat doen mensen concreet en tegen welke drempels lopen ze aan?

  • Oostende gaat aan de slag met observatie

    Oostende gaat aan de slag met observatie

    Oostende gebruikte observaties om het onthaal op de Campus Edith Cavell te verbeteren met meer privacy en rust voor bezoekers.

  • Werk visueel met een empathiekaart

    Werk visueel met een empathiekaart

    Maak een empathie kaart om de ervaringen van een gebruiker te vatten. Empathiekaarten helpen je team gebruikers beter te begrijpen en betere ontwerpkeuzes te maken.

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.