Lokaal bestuur: Oostende
Methode: observatie
Oostende gebruikte observaties om het onthaal op de Campus Edith Cavell te verbeteren met meer privacy en rust voor bezoekers.
Lokaal bestuur: Oostende
Methode: observatie
Het maken van een afspraak en het onthaal op de Campus Edith Cavell (welzijnsdiensten)
Dit was een aanvullende methode op het interviewen van de eindgebruiker. Bedoeling was ons onderzoek en de bevindingen met verschillende methodes te onderbouwen. De methode vraagt ook relatief weinig inspanning en kan snel gerealiseerd worden.
Er werd een collega aangesproken die niet betrokken is bij de type dienstverlening en van nature een kritische, no nonsense kijk heeft op zaken. Er werd een standaardsjabloon voor de observatie meegegeven (uit de basisopleiding, zou die moeten opzoeken.
Er kwam andere feedback dan deze van de eindgebruiker via interviews. Het heeft geleid tot een nieuwe inrichting en manier van onthalen van bezoekers van de Campus: meer rust, aantal keer dat men zijn persoonlijk verhaal (waarvoor kom je) beperken, herinrichting infrastructuur voor meer privacy voor de klant...
Aangezien het een snelle en eenvoudige methode is, kan je ook meerdere personen vragen een observatieverslag te maken. Personen met een verschillende perspectief. Kan dus ook iemand extern zijn, bijv. een vertegenwoordiger van een armoedevereniging.
Het gebruik van meer dan één methodiek levert andere/nieuwe inzichten op.