Sint-Niklaas gaat aan de slag met gebruikersgroepen

Voorbeeld

Cluster Welzijn in Sint-Niklaas maakte een groep met mensen van verschillende achtergronden om meer diverse meningen te horen over projecten heen.

Markt van Sint-Niklaas

Leestijd

10 minuten

Lokaal bestuur: Sint-Niklaas

Methode: rekrutering

Het project

Tijdens een onderzoek hebben we de intentie om binnen een diverse groep te rekruteren zodat zoveel mogelijk standpunten aan bod komen. In de praktijk blijkt dit een uitdaging omdat we vaak binnen ons eigen netwerk rekruteren. Dan kom je uit bij een homogene groep van mensen die qua leeftijd, sociale klasse, afkomst en vaardigheden op jou lijken. Om dit te vermijden hebben we vanuit cluster welzijn in Sint-Niklaas een gebruikersgroep opgericht van mensen met een diverse achtergrond.

Hoe ging je te werk?

Via een intakegesprek bekijken we samen met de projectleider wat we precies te weten willen komen en welke gebruikers er bevraagd moeten worden. Bijvoorbeeld 'hoe houden we rekening met slechtzienden in het ontwerp van onze toepassing?' Samen werken we een draaiboek uit en plannen we een gebruikersgroep. De gebruikers worden geselecteerd uit een database die regelmatig wordt vernieuwd.

Tijdens de gebruikersgroepen gaan we via interactieve methodieken op zoek naar antwoorden op de vragen die we tijdens het intakegesprek vastlegden. Na de gebruikersgroep wordt er een verslag gemaakt met alle input waar de projectleider rekening mee kan houden bij het uitvoeren van het project.

Het is belangrijk om een gebruikersgroep te organiseren bij de start van een project.

Wat was het resultaat?

  • Onze inwoners van Sint-Niklaas zijn niet enkel personen die hier wonen. Zij zijn dé ervaringsdeskundigen die ons kunnen helpen om onze dienstverlening nog gebruiksvriendelijker en toegankelijker te maken.   
  • Diverse ervaringen meenemen in je onderzoek is belangrijk om een meer inclusief eindresultaat te bekomen.

Wat heb je geleerd?

Door gebruikersgroepen in te schakelen hebben we bv. binnen het Gemeenteapp onderzoek een meer diverse groep gebruikers kunnen bereiken.  

Een gouden tip

Hou rekening met diversiteit binnen je rekruteringsbeleid. Ga bewust op zoek naar een diverse groep gebruikers.  

Lees verder

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.