Lokaal bestuur: Roeselare
Methode: Testpanel / burgerpanel
In Roeselare werd een burgerpanel dienstverlening (vroeger: 'Testhuis') opgericht in oktober 2022. Dit is een samenwerking tussen Stad Roeselare en ARhus. Na een positieve evaluatie werd het burgerpanel dienstverlening verdergezet. Binnen het burgerpanel dienstverlening ligt de focus op dienstverleningsprocessen en -communicatie. Op heden bestaat het burgerpanel uit een 50-tal geëngageerde burgers. Occasioneel nemen ook andere partners deel aan het burgerpanel om er hun dienstverlening onder de loep te laten nemen.
Lokaal bestuur: Roeselare
Methode: Testpanel / burgerpanel
In Roeselare werd een burgerpanel dienstverlening (vroeger: 'Testhuis') opgericht in oktober 2022. Dit is een samenwerking tussen Stad Roeselare en ARhus. Na een positieve evaluatie werd het burgerpanel dienstverlening verdergezet. Binnen het burgerpanel dienstverlening ligt de focus op dienstverleningsprocessen en -communicatie. Op heden bestaat het burgerpanel uit een 50-tal geëngageerde burgers. Occasioneel nemen ook andere partners deel aan het burgerpanel om er hun dienstverlening onder de loep te laten nemen.
Om als organisatie te zorgen voor een mensgerichte dienstverlening, is het belangrijk om in dialoog te gaan met de 'klant'. In het burgerpanel kunnen tal van zaken afgetoetst worden gaande van een dienstverleningsproces tot een flyer, tot een concrete uitwerking van een digitaal loket.
De selectie van het burgerpanel gebeurde in drie stappen:
De oproep gebeurde via de website en sociale media van Stad Roeselare (blijvend), website en sociale media ARhus (blijvend), via eigen netwerk (persoonlijk aanspreken van de doelgroep; blijvend) en via bijkomende acties (bv. klantentevredenheidsmeting, opening nieuw stadhuis,...). De selectie: bepaalde burgers zijn ondervertegenwoordigd (kwetsbare doelgroepen) en daar kijken we om extra acties op te zetten (bv. langsgaan op plaatsen waar ze vertrouwd zijn, in groep hun mening laten geven).
Per burgerpanel krijgen we een duidelijk beeld over hetgeen we onder de loep nemen, wat de drempels zijn voor de 'klant' en welke zaken we dus moeten aanpakken. Daarna gaan we met de diensten aan de slag om de feedback ook effectief aan te pakken en om te zetten in verbeteringen.
Een voldoende divers burgerpanel selecteren en indien nodig bijkomende acties opzetten. Zorgen dat er voldoende variatie in de testopzetten zit. Voorzien van waarderingsmomenten voor de tijd die burgers besteden aan het burgerpanel.
De feedback van burgers is goud waard. Het verrijkt de inzichten over de eigen dienstverlening en de dienstverlening wordt er ook echt beter van.n.