Met proceswandelingen waarborgt Gent de toegankelijkheid van digitale producten

Voorbeeld

Via deze methode wordt de specifieke ervaring van een kwetsbare groep zoals personen met een beperking altijd meegenomen bij de ontwikkeling van digitale dienstverlening.

Stadsbeeld Gent

Leestijd

10 minuten

Lokaal bestuur: Gent

Methode: Proceswandeling / Gebruikerstest

Het project

In Gent doet de dienst Welzijn en Gelijke Kansen proceswandelingen met de adviesgroep voor personen met een handicap. Dit is een soort van klantreis die gedaan wordt op digitale dienstverlening van de stad. De respondenten van de klantreis zijn leden van de adviesgroep. De dienst die de adviesgroep faciliteert begeleid de klantreis.

Waarom deze methode?

Via deze methode wordt de specifieke ervaring van een kwetsbare groep zoals personen met een beperking meegenomen bij de ontwikkeling van digitale dienstverlening. Via de adviesgroep worden mensen van deze doelgroep bereikt en betrokken.

Hoe ging je te werk?

De dienst die de dienstverlening beheerd wordt betrokken bij de organisatie van de proceswandeling. De respondenten worden gerecruteerd via de adviesraad. Iemand van de dienst Welzijn en Gelijke Kansen die de adviesraad beheren nemen de proceswandeling af. Ze hebben ervaring in het begeleiden van deze doelgroep. De proceswandeling zelf gebeurd op een computer. Tegelijk staat een Teams meeting open en wordt dit moment opgenomen. Op die manier kan de opname achteraf door andere bekeken worden. Indien gewenst kan er life gevolgd worden in een andere volgruimte (zie ook gebruikerstesten met een volgruimte voor meer uitleg over deze specifieke setting). Er is weinig specifiek materiaal voor handen en de Teamsopname maakt het mogelijk om het momentum van de test te laten herbekijken.

Wat was het resultaat?

Filmmateriaal met reacties van eindgebruikers. Nadien wordt de opname met een verslag aangevuld waarbij verschillende momenten worden geanalyseerd en gethematiseerd met mogelijke aanbevelingen ter verbetering. Het team die de dienstverlening moet aanpassing krijgt direct een overzicht met aanbevelingen en leren uit de inzichten van dit moment.

Wat heb je geleerd?

Samenwerken via een adviesgroep is een garantie om deze kwetsbare groep te bereiken. Bij veel toepassen ontstaat het risico dat je steeds dezelfde testers bereikt en dat deze mensen getraind geraken in je dienstverlening. Dus variëren is belangrijk. Via je eerste contacten kan je ook nieuwe contacten bereiken van dezelfde doelgroep. De proceswandeling is geen garantie dat de suggesties of pijnpunten aangepakt worden. Idealiter is de dienst zelf vragende partij of toch zeker van bij het begin betrokken. Ook belangrijk om geregeld met een breed publiek een klantreis te maken. We leren ook dat een beperkte groep een klantreis laten doen heel veel inhoud oplevert ifv verbeteringen.

Een gouden tip

De adviesraad is een goed eerste ingang bij een groep die je moeilijker bereikt. Vanuit deze groep kan je weer nieuwe mensen bereiken.

Lees verder

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.