Kortrijk brengt hun stakeholders in kaart

Voorbeeld

Lees hoe Kortrijk aan de slag ging met de Circles of Influence en wat ze juist zo goed vinden aan deze methode om belanghebbenden in kaart te brengen.

Leestijd

10 minuten

Lokaal bestuur: Kortrijk

Methode: stakeholdermap

Het project

Kortrijk wil het voor burgers gemakkelijker maken om online een afspraak te maken. Hiervoor moet Kortrijk eerst in kaart brengen welke problemen burgers ervaren bij het maken van een afspraak. Pas daarna kan het bestuur bepalen welke aanpassingen nodig zijn om de gebruikerservaring te verbeteren. Om dit te realiseren werd een werkgroep samengesteld met medewerkers uit de betrokken diensten. Tijdens het project werden verschillende onderzoeksmethoden toegepast: stakeholdermapping, gebruikersinterviews, gebruikerstesten en workshops.

Waarom deze methode?

Tijdens de eerste meeting met de werkgroep brengen we de stakeholders in kaart om te weten welke interne diensten we moeten betrekken bij het verbeteringstraject en welke collega's over de juiste knowhow beschikken.

Hoe ging je te werk?

Tijdens de eerste bijeenkomst van de werkgroep kregen de leden uitleg over The Circles of Influence. Dit is een methodiek om stakeholders in kaart te brengen op basis van hun beslissingsbevoegdheid. We kleefden een groot blad op de muur met daarop The Circles of Influence. Daarna vroegen we iedereen om individueel de stakeholders waar zij aan dachten op post-its te noteren en die in de juiste cirkel te kleven. De werkgroep kreeg daarvoor een 10-tal minuten de tijd.

Daarna bespraken we in groep alle post-its. We groepeerden de post-its die bij elkaar hoorden en wijzigden hun positie in de cirkels waar nodig. De lijst met stakeholders was lang. Tijdens een volgende bijeenkomst van de werkgroep beslisten we welke stakeholders zeker moesten betrokken worden om tot een meer beperkte lijst te komen.

Wat was het resultaat?

De werkgroep kreeg zicht op welke collega's en diensten beïnvloedt werden door het project en op welke diensten en overlegorganen de werkgroep beroep kan doen voor ondersteuning en expertise.

Wat heb je geleerd?

The Circles of Influence is een goede methodiek om visueel weer te geven welke de stakeholders zijn. Het is echter belangrijk om stakeholders te prioriteren zodat je enkel die stakeholders betrekt die cruciaal zijn voor het project. De lange lijst stakeholders was niet werkbaar voor en we moesten keuzes maken wie we wel en niet zouden betrekken.

Een gouden tip

Het in kaart brengen van stakeholders is een goede methodiek om mee te starten. Vaak ken je als trekker van een werkgroep niet alle collega's die betrokken moeten worden en is het noodzakelijk om bij anderen te informeren. Wanneer je deze oefening individueel doet, kun je belangrijke stakeholders missen.

Lees verder

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.