Oostende verkent de 'Circles of Influence'

Voorbeeld

Lees hoe Oostende ervoor zorgt dat ze zeker niemand over het hoofd zien bij het doorlopen van hun project.

Leestijd

10 minuten

Lokaal bestuur: Oostende

Methode: stakeholdermap

Het project

Oostende is pilootgemeente in tweede fase voor het Vlaams Verenigingsloket. Op vandaag hebben wij een lokaal verenigingsloket. We willen via verschillende onderzoeksmethoden begrijpen hoe vertegenwoordigers op vandaag omgaan met het lokale loket en hoe we hen kunnen ondersteunen in de overstap naar het Vlaams Verenigingsloket. In hetzelfde onderzoek willen we bekijken wat de houding is ten opzichte van digitale sleutels (van CSAM) en hoe we hen kunnen ondersteunen in het gebruik ervan.

Waarom deze methode?

Het lokale verenigingsloket ofwel 'verenigingen' hebben geen eigenaar bij ons. Elke dienst werkt op zijn eigen manier met haar verenigingen, waardoor niemand het overzicht heeft. Elke dienst heeft zijn eigen manier van werken en is van elkaar meestal niet op de hoogte. Om zeker te zijn dat we de juiste mensen aan tafel hadden, deden we met het eerste projectteam een stakeholdermapping.

Hoe ging je te werk?

Om alle stakeholders in kaart te brengen, gebruiken wij het sjabloon ‘Circles of Influence’. De deelnemers van het projectteam krijgen eerst 5 minuten om zelf post-its met namen te noteren en te plakken in de volgens hen passende cirkel. Ondertussen clusteren we de post-its die bij elkaar horen. Daarna worden de cirkels een voor een overlopen (helemaal onderaan te beginnen). We bespreken of de inschatting klopt en of we niemand vergeten zijn.

Wat was het resultaat?

De stakeholdermapping zorgde ervoor dat we 2 extra diensten uitnodigden om deel te nemen aan de projectdefinitie en opmaak van het onderzoeksplan. Op deze manier waren ook deze diensten op de hoogte van het lopende project en konden ook zijn hun bezorgdheden meegeven. We creëerden extra draagvlak.

Een ingevulde stakeholderkaart van Oostende

Wat heb je geleerd?

Omdat iedereen eerst individueel de tijd krijgt om namen op te schrijven, zorg je ervoor dat er nog geen beïnvloeding is. Mensen zullen soms de impact van anderen anders inschatten, maar dit kan enkel leiden tot interessante uitwisselingen.

Een gouden tip

Neem een observerende rol aan tijdens dit moment en zorg ervoor dat iemand goed kan noteren. Het is belangrijk om de stakeholdermap ook af te kloppen en te valideren.

Lees verder

  • Weet wie je wanneer kan betrekken

    Weet wie je wanneer kan betrekken

    Door aan het begin van je project een stakeholder map op te maken, kun je potentiële problemen vroegtijdig signaleren, verwachtingen managen en zorgen voor betere samenwerking en begrip.

  • Kortrijk brengt hun stakeholders in kaart

    Kortrijk brengt hun stakeholders in kaart

    Lees hoe Kortrijk aan de slag ging met de Circles of Influence en wat ze juist zo goed vinden aan deze methode om belanghebbenden in kaart te brengen.

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.