Lokaal bestuur: Gent
Methode: gebruikerstest
District09 en stad Gent nodigden digihelpers uit om het nieuwe platform te testen op gebruiksvriendelijkheid.
Lokaal bestuur: Gent
Methode: gebruikerstest
District09 en stad Gent ontwikkelen een platform voor digihelpers. Digihelpers vinden er handleidingen, tips en tricks bij digitale vragen, opleidingen en kunnen er de digitale vragen die ze krijgen in hun digipunt registreren. Om te onderzoeken hoe gebruiksvriendelijk ons platform is, of digihelpers er vinden wat ze zoeken en verwachten, hebben we gekozen om een gebruikerstest te organiseren.
We organiseerden een gebruikerstest om te weten te komen hoe gebruiksvriendelijk ons platform is. We wilden zicht krijgen op wat er al goed zit, welke obstakels er nog zijn en of er nog zaken misten voor de digihelpers. Daarnaast wilden we ook zicht krijgen op de zaken die we zeker in de opleiding moeten opnemen rond het werken met het platform. We kozen voor een gebruikerstest met volgruimte zodat het volledige projectteam de gebruikerstesten konden meevolgen.
We selecteerden 5 digihelpers om deel te nemen aan de test. In Gent hebben we verschillende soorten digihelpers, dus hebben we een mix aan types digihelpers gerekruteerd. We voorzagen 2 lokalen:
Ook collega's die nieuwsgierig waren naar het verloop van een gebruikerstest kregen de mogelijkheid om de test mee te volgen. Via een teamscall tussen de moderator in de testruimte en één lid van het projectteam in de volgruimte, kregen de mensen in de volgruimte het scherm te zien van de deelnemer en konden ze het gesprek tussen de moderator en de deelnemers meevolgen. Daarnaast werd deze teamscall ook opgenomen zodat de test achteraf nogmaals bekeken kon worden. Per deelnemer werd een uur testtijd voorzien.
De test bestond uit volgende onderdelen:
Observatie in de volgruimte: de mensen in de volgruimte nemen notities bij de test. Op post-its verzamelen ze:
Op het einde van de testdag wordt aan de hand van deze post-its een analyse gemaakt van de test en maken we een priolijst op van zaken die aan te passen zijn of die in de opleiding moeten worden opgenomen.
Het projectteam kreeg een duidelijk beeld van welke zaken er al goed zaten en welke aanpassingen er nog moesten gebeuren. Enkele aanpassingen konden we op het moment zelf al aanpakken, zodat we meteen het resultaat zagen bij de volgende gebruiker. Zaken die we niet konden aanpassen in het platform (door technische beperkingen) noteerden we om zeker op te nemen in de opleiding.
Een volgruimte is een enorme meerwaarde. Dit zorgt ervoor dat je geen beperking hebt hoeveel mensen de test kunnen meevolgen. Bovendien kunnen de aanwezigen meteen ingaan op de zaken die ze zijn en kunnen er al mogelijke oplossingen voorgesteld worden. Soms zie je bij de eerste 3 gebruikers een duidelijk obstakel terugkeren en is de oplossing heel voor de hand liggend, bv. een naam die onduidelijk is en die meteen vervangen kan worden door een synoniem. Of een knop die niet opvalt, die meteen in een andere kleur kan gezet worden. Als de persoon die deze aanpassingen kan doen aanwezig is tijdens de test, kan je meteen het effect van de aanpassing zien bij de volgende deelnemer.
Een neutrale moderator is zeer belangrijk. En vraagt ook wat oefening. Deze persoon mag de deelnemer op geen enkel moment leiden of sturen. Als deelnemers vragen stellen, is het ook belangrijk om deze vraag terug te kaatsen en niet zomaar te beantwoorden. Dus bv. als een deelnemer vraagt "Wat betekent dit?", moet de reflex van de moderator zijn: "Wat denk je dat dit betekent?" Of "Wat zou je hier verwachten?"